SweCow skrev:Detta får mig att fundera, hur mycket Skandinavier är det i Peru, som inte sett på nyheterna dom senaste två månaderna och för egen maskin tagit sig hem?Klicka för att utvidga...
Gällande tidsaspekten så var det främst ovanstående tidsperiod jag ställde mig frågande till. Jag reste själv fram till början av mars och vill minnas att avrådan innan dess främst gällde Asien. Generell avrådan kom om jag minns rätt först i mitten på mars. Hachans inlägg visar ju också att varningarna i Peru kom betydligt senare.
Hachans skrev:På Svenska ambassadens hemsida i Peru finns en nyhet publicerad. Jag infogar skärmklipp nedan från sidan. Jag vet inte hur mycket tydligare man kan bli från UDs håll. Det står i klartext att man ska vara beredd på reserestriktioner.
(Klippte bort den stora bilden, finns ovan i originalinlägget)Förmätet eller ej, men jag tycker det minsta man kan förvänta sig av resenärer är att man:1. Håller koll på lokala ambassadens info.2. Följer de råd som ges och agerar på dem.Klicka för att utvidga...
- Informationen från början av mars säger att man skall hålla sig uppdaterad, inte att man skall lämna landet.
- När beskedet att flygen ställs in på fredagen den 13/3 så har man i princip två dagar (lördag + söndag) på sig att agera. Som vi sett även på andra håll, t ex i sydostasien så tar samtliga biljetter slut omedelbart när sådana här besked kommer och att man därmed kan fastna. I det här fallet rör det sig ju om tiotusentals turister, och därmed helt omöjligt för alla att komma med på de flighter som går under helgen.
Räddningsflygen har ju varit väldigt omfattande, läs t ex:
A Look at Peru's Unusual Repatriation Traffic
och att det inte bara har varit att flyga in utan att det krävts en hel del arbete (förmodligen på diplomatisk/politisk nivå)
Repatriation from Peru : Lufthansa repatriation flight is denied landing in Lima | aeroTELEGRAPH
Ystad skrev:Dom fick information om läget den 16'e på morgonen (n b i Puno) och agerade direkt - så med normal intelligens och lite handlingskraft löser man även en situation som denna...Klicka för att utvidga...
Om dina reskamrater tog del av informationen först den 16:e så bör du be dem följa Hachans råd ovan att hålla sig väl uppdaterade. För övrigt ligger Puno ca 15 mil och ca 2 timmars körning från gränsen till Bolivia. I rest my case...
Jag konstaterar att vi verkar vara ense om mycket, t ex av vikten att hålla sig uppdaterad, stå för sina kostnader och se till att man har bra försäkringar.
Jag konstaterar också att vi verkar ha lite olika uppfattning om när uppmaningen att lämna landet kom samt möjligheterna att verkligen göra det.
Och med tanke på omfattningen av strandade resenärer så tvivlar jag på att samtliga saknar "
normal intelligens och lite handlingskraft". Jag tycker ett sådant uttalande är förmätet. Och hoppas att det inte inkluderar de forumresenärer som just nu sitter strandade...