Senaste nytt

SAS flyger till Lima 2 April (SK7030/31) för att hämta hem danska medborgare under Corona-tider

ZZZebra

Medlem
Det verkar råda olika meningar om detta, läs t ex denna artikel:

Svenska ambassadören: Vi jobbar dygnet runt för att få hem svenskarna från Peru - DN.SE

Där skriver man bland annat:

Som första land i Latinamerika stängde Peru sina gränser på grund av coronaviruset redan den 15 mars. Det snabba beslutet tog resebyråer och ambassader på sängen.

Det stora antalet strandade och de "räddningsaktioner" som utförs av flera länder tyder ju på att det inte var helt lätt att förutspå utvecklingen. Känns lite förmätet att sitta här då och komma med pekpinnar. Finns säkert resenärer som borde agerat annorlunda, men att utgå från att alla negligerat varningar och nyheter tycker inte jag känns trovärdigt.

Är ju alltid lätt att kritisera i efterhand, men ni som är väl insatta får gärna berätta vad i artikeln som är fel och vilka varningar som resenärerna borde agerat på och kanske främst hur de skulle agerat då det verkar varit svårt att ta sig även inrikes i Peru.

Själv vet jag inte vad som är sant. Jag var själv i Sydamerika i februari (dock ej Peru) och jag kan säga att det inte fanns tillstymelse till resevarningar då. Och då följer jag nyhetsflödet från Sverige varje dag (och självklart även BC!).
 
Last edited:

Hachans

Medlem
Det verkar råda olika meningar om detta, läs t ex denna artikel:

Svenska ambassadören: Vi jobbar dygnet runt för att få hem svenskarna från Peru - DN.SE

Där skriver man bland annat:

Som första land i Latinamerika stängde Peru sina gränser på grund av coronaviruset redan den 15 mars. Det snabba beslutet tog resebyråer och ambassader på sängen.

Det stora antalet strandade och de "räddningsaktioner" som utförs av flera länder tyder ju på att det inte var helt lätt att förutspå utvecklingen. Känns lite förmätet att sitta här då och komma med pekpinnar. Finns säkert resenärer som borde agerat annorlunda, men att utgå från att alla negligerat varningar och nyheter tycker inte jag känns trovärdigt.

Men ni som är väl insatta får gärna berätta vad i artikeln som är fel och vilka varningar som Svenska ambassaden (och många andra länders ambassader), resebolag och resenärer borde agerat på.

Själv vet jag inte vad som är sant. Jag var själv i Sydamerika i februari (dock ej Peru) och jag kan säga att det inte fanns tillstymelse till resevarningar då. Och då följer jag nyhetsflödet från Sverige varje dag (och självklart även BC!).
På Svenska ambassadens hemsida i Peru finns en nyhet publicerad. Jag infogar skärmklipp nedan från sidan. Jag vet inte hur mycket tydligare man kan bli från UDs håll. Det står i klartext att man ska vara beredd på reserestriktioner.

e09332e4f4390181e8625cd62bcad186.jpg



Detta följdes av följande nyhet om införande av reseförbud som sedan infördes.


4281916887c4e8d116cf26cb96973a0b.jpg




Förmätet eller ej, men jag tycker det minsta man kan förvänta sig av resenärer är att man:

1. Håller koll på lokala ambassadens info.
2. Följer de råd som ges och agerar på dem.

Att läsa Aftonbladet och vänta på att skedmatas med personligt anpassad information räknas inte som att hålla sig uppdaterad. Det är ens skyldighet att ha koll själv. Att man skulle fastna var inte en överraskning om man läst infon, det var ingen hastigt uppkommen situation. Det fanns 13 dagar för folk att agera på. Visst trädde ett beslut i kraft över natten, men det gjorde det med rejäl förvarning.

Som du ser visste ambassaderna uppenbarligen om detta. Men det är klart, definierad av tagen på sängen är inte klar och betyder olika för alla.
 
Allt detta med pandemin kom ju hastigt på oss alla, från att bara ha berört Asien mest. Minns att jag själv satt i början av mars och trodde jag skulle kunna resa till USA nu i påsk...icke!

Till Peru hade jag nog inte åkt i år av andra skäl. Politisk oro och korruptionshärvor i landet och även instabilitet i alla grannländer (Bolivia, Chile och Ecuador). Så det är väl snarare därför man borde ha undvikit att åka dit.
 

Alf

Medlem
Lämnar detta här. I just detta fall har åtminstone jag lite svårt att känna sympati med just denna person (men är ju synd om andra som fastnat). Som reser efter att restriktionerna annonserats men inte trätt i kraft. Och sen förväntar sig lift hem.

Men hon är ju inte ensam, det är massor av människor som är resvana, trotsar råd (vilka egentligen inte är råd utan bestämmelser), reser ändå, fastnar och sen klagar på att de inte kommer hem. Det finns flera exempel på det här på forumet och i grupper på Facebook där folk borde vetat bättre. Lite eget ansvar har man allt.

9dc7cc34afaadd815a022a90371e5339.png


206e8e6b66235c0339168dc14b731ee2.png


Källa: Twitter

Är det samma Rosanna i båda inläggen, vilket det förmodligen är, så borde hon verkligen skämmas över sin kritik.
 

Ystad

Medlem
Tja, jag vet egentligen inte hur meningsfullt det är att delta i denna diskussion ... men jag gör det ändå:)
Är ju alltid lätt att kritisera i efterhand, men ni som är väl insatta får gärna berätta vad i artikeln som är fel och vilka varningar som resenärerna borde agerat på och kanske främst hur de skulle agerat då det verkar varit svårt att ta sig även inrikes i Peru.
Men som jag tidigare beskrivit i denna tråd (ja, jag vet att det är jobbigt att läsa en hel tråd - därför citerar jag mig själv)
Lite OT: Jag har några goda vänner som var i Puno när "nedstängningen" av Peru annonserades. Dom lyckades med buss ta sig över gränsen till Bolivia några minuter innan den stängdes. Sedan vidare med buss genom Bolivia till Brasilien, inrikesflyg till Rio, slutligen flyg hem till Paris från Rio. Dom ser "flykten" som en intressant erfarenhet...
Dom fick information om läget den 16'e på morgonen (n b i Puno) och agerade direkt - så med normal intelligens och lite handlingskraft löser man även en situation som denna...
 

ZZZebra

Medlem
Detta får mig att fundera, hur mycket Skandinavier är det i Peru, som inte sett på nyheterna dom senaste två månaderna och för egen maskin tagit sig hem?

Gällande tidsaspekten så var det främst ovanstående tidsperiod jag ställde mig frågande till. Jag reste själv fram till början av mars och vill minnas att avrådan innan dess främst gällde Asien. Generell avrådan kom om jag minns rätt först i mitten på mars. Hachans inlägg visar ju också att varningarna i Peru kom betydligt senare.

På Svenska ambassadens hemsida i Peru finns en nyhet publicerad. Jag infogar skärmklipp nedan från sidan. Jag vet inte hur mycket tydligare man kan bli från UDs håll. Det står i klartext att man ska vara beredd på reserestriktioner.

(Klippte bort den stora bilden, finns ovan i originalinlägget)

Förmätet eller ej, men jag tycker det minsta man kan förvänta sig av resenärer är att man:

1. Håller koll på lokala ambassadens info.
2. Följer de råd som ges och agerar på dem.

- Informationen från början av mars säger att man skall hålla sig uppdaterad, inte att man skall lämna landet.
- När beskedet att flygen ställs in på fredagen den 13/3 så har man i princip två dagar (lördag + söndag) på sig att agera. Som vi sett även på andra håll, t ex i sydostasien så tar samtliga biljetter slut omedelbart när sådana här besked kommer och att man därmed kan fastna. I det här fallet rör det sig ju om tiotusentals turister, och därmed helt omöjligt för alla att komma med på de flighter som går under helgen.

Räddningsflygen har ju varit väldigt omfattande, läs t ex:
A Look at Peru's Unusual Repatriation Traffic

och att det inte bara har varit att flyga in utan att det krävts en hel del arbete (förmodligen på diplomatisk/politisk nivå)
Repatriation from Peru : Lufthansa repatriation flight is denied landing in Lima | aeroTELEGRAPH

Dom fick information om läget den 16'e på morgonen (n b i Puno) och agerade direkt - så med normal intelligens och lite handlingskraft löser man även en situation som denna...

Om dina reskamrater tog del av informationen först den 16:e så bör du be dem följa Hachans råd ovan att hålla sig väl uppdaterade. För övrigt ligger Puno ca 15 mil och ca 2 timmars körning från gränsen till Bolivia. I rest my case...

Jag konstaterar att vi verkar vara ense om mycket, t ex av vikten att hålla sig uppdaterad, stå för sina kostnader och se till att man har bra försäkringar.
Jag konstaterar också att vi verkar ha lite olika uppfattning om när uppmaningen att lämna landet kom samt möjligheterna att verkligen göra det.
Och med tanke på omfattningen av strandade resenärer så tvivlar jag på att samtliga saknar "normal intelligens och lite handlingskraft". Jag tycker ett sådant uttalande är förmätet. Och hoppas att det inte inkluderar de forumresenärer som just nu sitter strandade...
 
Last edited:

mry

Medlem
En sak jag reflekterade över var att både flyget från CPH till Lima och det hem till CPH hade samma flightnr när de väl flögs. Detta gjorde FR24 lite förvirrad om man kollar på rutterna. Det verkar ha hetat 7131 hem först men sen när det väl lyfte från Lima hette det 7130.
 

lucasd

Medlem
En sak jag reflekterade över var att både flyget från CPH till Lima och det hem till CPH hade samma flightnr när de väl flögs. Detta gjorde FR24 lite förvirrad om man kollar på rutterna. Det verkar ha hetat 7131 hem först men sen när det väl lyfte från Lima hette det 7130.
CPH-LIM hette SK7030 och LIM-CPH SK7031. Utvägen ska inte ha samma flightnummer som tillbakavägen, det skulle inte vara bra.

FR24 mixar ihop saker ibland. Inget att lita på till 100%.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är inget som hindrar ett bolag att använda samma kod på utresa som hemresa (dvs AAA-BBB och BBB-AAA heter bägge XX999). Används flitigt av American Airlines (och andra amerikanska bolag?). Det skapar viss oreda men fungerar. Jag har dock inte sett det bland Europeiska bolag ännu.
 
Toppen