Senaste nytt

SAS flyger till fel flygplats

Använder man SAS IT avdelning för detta också?

Man kan ju fråga sig hur det är med säkerhetstänket och rutinerna när man lägger till nya flygplatser i sina navigeringssystem. Nu upptäckte man visserligen detta redan innan start när man inte fick träff när man matade in flygplatsen så det är ju ingen större skada som skett mer än man får bussa paxen till destinationen och tvärtom.

Hoppas dom fixar till det till hela till slutet av månaden när jag skall åka denna sträcka med SAS. Risken finns istället för att det är strejk så man kan ju då hamna var som helst. Även Bologna är en trevlig stad:)

Det låter ju väldigt märkligt. Hur gör då SAS (och andra flygbolag) om de oväntat måste landa på en annan flygplats än den planerade destinationen p.g.a. tekniska problem eller väderleksförhållanden? Om vi antar att ett flyg är på väg till Bologna men av någon anledning inte kan landa där (låt oss säga att det finns ett hinder på landningsbanan) då kan inte piloterna välja att istället landa på närmsta flygplats (Florens) om inte flygbolaget lagt in den flygplatsen i sitt eget system?

Det låter ju väldigt märkligt. Hur gör då SAS (och andra flygbolag) om de oväntat måste landa på en annan flygplats än den planerade destinationen p.g.a. tekniska problem eller väderleksförhållanden? Om vi antar att ett flyg är på väg till Bologna men av någon anledning inte kan landa där (låt oss säga att det finns ett hinder på landningsbanan) då kan inte piloterna välja att istället landa på närmsta flygplats (Florens) om inte flygbolaget lagt in den flygplatsen i sitt eget system?
Jag gissar (någon kunnig får gärna korrigera mig om jag har fel) att man även programmerar in alternate airport innan.ä start. Så om Florens inte går att programmera in så märker man det i tid.

Jag förstår inte riktigt hur detta kan hända.
Det jag misstänker att det inte fanns en company route så dom slipper lägga in waypoints och airways.
Men dom borde fortfarande kunnat lägga in den manuellt i FMS med den route dom skickat in för clearance.
Det är ju inte så att Florens inte finns i AIRAC databasen i flygplanet.

Inte bara SAS-planet utan även Air France flight AF1566 som skulle landa 10 min senare i Florens fick också gå till Bologna efter att ha cirklat runt ett tag: Air France flight AF1566 - Flightradar24
2 flyg från 2 olika bolag kan ju knappast göra samma fel nästan samtidigt - alltså måste det vara något med just flygplatsen i Florens som strulat just då

/ TT

Alternativflygplatser ligger väl programmerande i FMS systemet bundna till den ordinarie flygplatsen. Florens är väl en helt ny destination. Man måste väl fortfarande kunna flyga efter en vanlig hederlig flygkarta och landa på en
flygplats som inte finns med i systemet. Det finns ju flygledning som kan hjälpa till. Flygplatskartor finns väl för samtliga flygplatser i flygplanets databas.

Jag tror inte SAS skulle tagit på sej skulden på att det blev fel flygplats om det var så att det inte gick att landa i Florence.

Toppen