Senaste nytt

SAS flyger med 25 år gammal Airbus 320 från DAT?

Hur gamla plan kan man använda innan det inte känns ok? En modern flotta är en viktig parameter för mig när jag väljer bolag. Förstår och respekterar att alla inte resonerar så. Men det är ju skillnader i säkerhet, komfort och miljöprestanda - och blir därmed en helt annan produkt.

Ett fåtal äldre plan från andra bolag flyger för SAS för att undvika inställningar och förseningar. SAS flottan har en genomsnittlig ålder på 10 år och det är den lägsta snittåldern på länge. Nya A320Neo levereras kontinuerligt, 20 flyger redan i SAS färger och ytterligare 60 är påväg de närmaste 5 åren. Nästa år kommer de första nya A350XWB planen som även förnyar långlinjeflottan! Vi flyger varje dag mot ett nyare och modernare SAS!

Visa bifogad bild 79476

Lite follow up. Helt ok flygning där mitt största problem var att det inte fanns någon Fanta. Hade hel rad för mig själv vilket underlättade annars var det tajt för benen. Dock tycker jag säkerheten var under all kritik. Dörren till cockpit lämnades helt öppen flera gånger medan folk gick på toa och ingen som vaktade.

Lite oseriöst kändes det allt.
Men va tusan denna kärra tillverkades många år innan 9/11 så naturligtvis kan dörren stå öppen ;-(

Ett fåtal äldre plan från andra bolag flyger för SAS för att undvika inställningar och förseningar. SAS flottan har en genomsnittlig ålder på 10 år och det är den lägsta snittåldern på länge. Nya A320Neo levereras kontinuerligt, 20 flyger redan i SAS färger och ytterligare 60 är påväg de närmaste 5 åren. Nästa år kommer de första nya A350XWB planen som även förnyar långlinjeflottan! Vi flyger varje dag mot ett nyare och modernare SAS!
De får dessutom en helt ny A330E för att ersätta LN-RKP redan till våren 2019!

Hur gamla plan kan man använda innan det inte känns ok?
Ok i vilket avseende? Flygplan underhålls och efter att de gått igenom en C/D-check så är de i princip som nya igen, så den faktiska åldern har inte jättestor inverkan.

Helt ok flygning där mitt största problem var att det inte fanns någon Fanta.
Det finns väl aldrig på SAS-flighter numera?

Såg den i Köpenhamn för några dagar sedan.
IMG_7835.jpg

Smaken är som baken; själv kan jag uppskatta äldre maskiner. Blev alltid glad när jag fick flyga MD på den tiden SAS hade dem kvar, tycker det var skön flygkänsla och bra komfort. Sen har naturligtvis nyare plan stora fördelar på andra sätt.

Skönaste planen (upplevelsemässigt) tycker jag personligen att B717 som Blue1/SAS flög med var, ej så trånga/smala som CRJ planen (vilka oxå är trevliga, dock lite trånga). Kändes på ngt vis skönare vid take-off att bli "iväg knuffad" å sedan var de ju tystare än dagens A3XX å B737:eek:r om man nu int satt väldigt långt bak i planet då förstås ...

Toppen