Jag vill minnas att Anko hintade på Diamond eventet i november att det inte blir några SAS flygningar till Tokyo så länge Rysslands luftrum är stängt.Har någon från SAS sagt något om hur de tänker flyga till Japan?
Över Ryssland kommer ju knappast att vara ett alternativ.
Märkligt att HEL-HND verkar nu i december kunna bära nästan 2 dagliga flygningar.Jag vill minnas att Anko hintade på Diamond eventet i november att det inte blir några SAS flygningar till Tokyo så länge Rysslands luftrum är stängt.
Märkligt att HEL-HND verkar nu i december kunna bära nästan 2 dagliga flygningar.![]()
Jag läst att de väljer vilken rutt (söder eller norr om Ryssland) beroende på vindarna.Finnair har varit kreativa...
![]()
Video: Fascinating Look At Finnair's Polar Routes
Check out this video of a Finnair Airbus A350 taking the circuitous Polar route from Tokyo to Helsinki. Any avgeek will appreciate this.onemileatatime.com
I så fall blir det inga SAS-flyg till Tokyo på åtskilliga år.Jag vill minnas att Anko hintade på Diamond eventet i november att det inte blir några SAS flygningar till Tokyo så länge Rysslands luftrum är stängt.
Då ska jag förklara mig lite mer: även om Ukrainakriget skulle gå över i ett osäkert och instabilt vapenstillestånd någon gång nästa år, eller Ukraina lyckas återta huvuddelen av sitt territorium, tror jag inte nödvändigtvis att det leder till att Rysslands luftrum öppnas. Jag kan inte se hur relationen mellan väst och Ryssland kommer att normaliseras ens till 2021 års situation de närmaste åren, så länge nuvarande regim finns kvar (även om Putin efterträds av någon ungefär likadan) och med mindre än att alla krigsförbrytelser leder till åtal och ett gigantiskt krigsskadestånd betalas. Detta händer knappast med mindre att regimen störtas inifrån. Valda delar av sanktionerna mot Ryssland kommer nog att finnas kvar under överskådlig tid, och då kommer även Ryssland att upprätthålla motsvarande sanktioner. Min grundgissning är faktiskt att Ryssland kommer att vara att parialand i decennier framåt.@Tomas E Jag hoppas verkligen du har fel där och att Putin ger upp detta vansinniga krig. Själv tror jag på fred och normalisering senast efter presidentvalet i USA 2024 med en handlingskraftig person på plats i Vita huset. Nuvarande vill väl ändå vila på ett trevligt hem efter denna period?
Någon uppdatering kring SAS och Haneda ? "Alla" andra fortsätter att flyga på över polen och sedan ner över Aleuterna, en del via Centralasien. Lite skumt att en rutt man kört sedan 1957 inte bedöms vara mer bärkraftig ? Är det egentligen brist på plan som är anledningen ?