Senaste nytt

SAS-flight med flygplanstyp: Aerospatiale/Alenia ATR 72

Ofta åkt med de här kärrorna med American Eagle. Inte så särskilt roliga. De hade en ganska dålig säkerhetsstatistik om jag minns rätt med flera incidenter och olyckor relaterade till isbildning på 90 talet.

De hade en ganska dålig säkerhetsstatistik om jag minns rätt med flera incidenter och olyckor relaterade till isbildning på 90 talet.

Detta minns jag också, fast undrar om detta var ett specifikt problem för ATR42/72 eller om det var ett generellt problem för propellerplan?

Tog tipset och satte mig långt bak, smart! Snabbt på och av, samt "tystare".

Planet var från 1990, så inredningen var därefter..

Det har varit ett specifikt problem för många TP kärror men det var mest problem med ATR 42/72. Det var ju så illa så att AA flyttade sin flotta av dessa plan till att flyga i Västindien istället för östra USA för att slippa isbildningsproblem. Nu har man väl löst det mesta av problematiken. Men detta löser inte problemet med att det är ganska obehagligt att flyga med TP i isbildning när man hela tiden hör det kraftiga skramlet av när isen lossnar från propellerbladen och slår in i flygkroppen.
För något år sedan hade NextJet ett par allvarliga incidenter i Sverige med att man fick is mellan flapsen och vingen pga man använde felaktig avisningsvätska. Vätskan frös fast i det lilla öppna utrymmet och det blev svårt att manövrera flapsen. Det var åtminstone vid ett tillfälle väldigt nära ett haveri i samband med start från något av norrlandsfälten i inlandet.

Ofta åkt med de här kärrorna med American Eagle. Inte så särskilt roliga. De hade en ganska dålig säkerhetsstatistik om jag minns rätt med flera incidenter och olyckor relaterade till isbildning på 90 talet.
De har dessutom haft märkligt svårt att hålla sig på banan vid landning.
Sannolikt p g a det smala stället.
Man känner t o m av den sämre stabiliteten jmfrt med andra plan i samma storlek som vanlig passagerare.

Hur fungerar det med handbagaget på denna flygplanstyp? Rymmer man en kabinväska (55 x 45 x 25) ombord eller kommer man att behöva lämna den vid dörren?

Jag kom på att jag inte rapporterat att det gick utmärkt att få plats med väskan i bagagehyllan ovanför sätet.kan tillägga att jag tyckte det var helt okej att flyga med planet. Tackar för tipset att boka platserna längst bak. Det var helt rätt. Blev för övrigt lite förvånad när planet backade ut för egen maskin från parkeringsplatsen på HEL.

Wow, har aldrig varit med om att man släppt ombord sådana.
Själva hyllan klarar väl väskorna på tvären, problemet är väl att det tar upp för mycket plats.
Men detta kanske var en gles flygning, alt ovanligt lite handbagage?

Toppen