Senaste nytt

SAS fel poängsumma

Lucas.svensson

Ny medlem
Hej alla.
Bokade för några veckor sedan en bonusresa med bara SAS där man flyger Sverige-Nordiskt land-Sverige som då kostade 6000 poäng+skatter. Fick bekräftelse via mail samt E-ticketnummer. Vanligtvis brukar en flygning till norden från Sverige kosta 12000 poäng men jag antog att det kanske var något special eftersom det enda sättet att flyga med SAS dit är via ett annat nordiskt land dvs enligt mig "most reasonable routing". Förövrigt så kostar denna bokning fortfarande 5000(efter ändringen) poäng på hemsidan.


Nu har SAS hört av sig och vill ha resterande poängen annars kommer flygningen avbokas. Dock så är mitt poängkonto tomt efter en annan award till USA som bokades efter. Tänkte se om jag har något att säga till om eller om det bara är att ge upp?
 

Glenn E

Medlem
Är inte det lite samma som att Kuala Lumpur till Singapore via Bangkok kostar 15000 poäng medan Kuala Lumpur till Bangkok kostar 24000 poäng.
Båda enkel i ekonomi.
249E16DF-BA89-4427-AEE6-7C55C3501CB6.png
8A217538-887E-4622-B2B9-CF5C02386D65.png
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Jonas C

Medlem
SAS prissätter bonusresor baserat på avresezon och destinationszon, där transit i högre zon tillåts utan att priset påverkas. I teorin så skulle man kunna resa ARN-EWR-GOT som en enkelresa och endast betala inrikespriset. Huruvida agenterna på SAS släpper igenom rutten är en annan femma.
 

Lucas.svensson

Ny medlem
@Glenn E Det stämmer bra, blir exakt samma situation där.

@Jonas C Den resan hade varit något ;) . Betyder det att bokningssystemet har fel i mitt fall tror du? Eller att en agent har andra åsikter än vad onlinebokningssystemet säger (Även om hela bokningen gjordes utan agent)?
 

cnord

Medlem
Regner med det er: XXX-CPH-SCR det gjelder? Burde være gyldig den da som de over sier. Kan også fortsatt bookes på nettsiden.
(SCR=Sälen lufthavn Scandinavian Mountains Airport)
 

Mr Basic

Medlem
Hej alla.
Bokade för några veckor sedan en bonusresa med bara SAS där man flyger Sverige-Nordiskt land-Sverige som då kostade 6000 poäng+skatter. Fick bekräftelse via mail samt E-ticketnummer. Vanligtvis brukar en flygning till norden från Sverige kosta 12000 poäng men jag antog att det kanske var något special eftersom det enda sättet att flyga med SAS dit är via ett annat nordiskt land dvs enligt mig "most reasonable routing". Förövrigt så kostar denna bokning fortfarande 5000(efter ändringen) poäng på hemsidan.


Nu har SAS hört av sig och vill ha resterande poängen annars kommer flygningen avbokas. Dock så är mitt poängkonto tomt efter en annan award till USA som bokades efter. Tänkte se om jag har något att säga till om eller om det bara är att ge upp?
Jag måste erkänna att jag inte hänger med riktigt. o_O Du köper en award-biljett Sverige-CPH-SCR online via SAS hemsida och biljetten ställs ut (eller?). Sedan hör SAS av sig och vill ha mer betalt (i poäng), vad är det för dumheter?

@Lucas.svensson nästa gång skriv ut exakt vad som avses (undantaget känsliga/personliga uppgifter förstås).
 

Lucas.svensson

Ny medlem
De hörde av sig på telefon då det verkar vara något fel på bokningen.

Men nu har jag pratat med SAS igen när jag haft lite tid och det är löst till orginalpriset jag bokade till. Vad som verkar varit problemet är att hemsidan drog fel mängd poäng mot vad de stod och det gjorde att inte poängbetalningen gick igenom även om biljetten ställdes ut.
 
Toppen