Senaste nytt

SAS Fasttrack

PetrelliDK

Medlem
Jeg har lig været på vej igennem fasttrack i CPH, og kunne som diamant ikke tage min kæreste med igennem da hun var på et andet SAS fly end mig.

Den er jo god nok ifølge reglerne, så der er ikke så meget der, men har det altid været sådan? Jeg mindes at jeg har taget folk med tidligere som ikke er på mit fly men stadig flyver *alliance eller et andet SAS fly?

Husker jeg forkert?

Jeg har lig været på vej igennem fasttrack i CPH, og kunne som diamant ikke tage min kæreste med igennem da hun var på et andet SAS fly end mig.

Den er jo god nok ifølge reglerne, så der er ikke så meget der, men har det altid været sådan? Jeg mindes at jeg har taget folk med tidligere som ikke er på mit fly men stadig flyver *alliance eller et andet SAS fly?

Husker jeg forkert?
Tror att du minns rätt, upplever att medresenärer har fått det sämre de senaste åren.
Kan vara så att inflationen av EBG gör att vissa förmåner tas bort.
Senaste är att medresenärer inte får pre bording fast man ligger på samma bokning.
Det ända som inte har försämras (ännu) är att man får ta med sig upp till 4 familjemedlemmar till longen.

Senaste är att medresenärer inte får pre bording fast man ligger på samma bokning.

Medresenärer har aldrig fått prioboarding. Det är en svåravlivad myt.

Många förmåner försvinner när de överutnyttjas och för att systemets flexibilitet missbrukas. Exempelvis de där fyra familjemedlemmarna är det ju en ganska känd grej i systemet att du kan blippa in fyra slumpvalda människor typ kollegor eller vad du vill. Eller att du bara kan ta rygg på någon som går framför dig som dennes gäst. Så det är klart att loungerna blir fulla.

När de börjar att manuellt scanna boardingkorten igen för alla som vill ha gäster som t.ex. Lufthansa och Swiss gör i sina automatiserade gater så blir det bättre. Men av någon anledning tycker man på SAS att personalen gör sig bäst med att inte blanda sig i och hålla sig borta.

Men av någon anledning tycker man på SAS att personalen gör sig bäst med att inte blanda sig i och hålla sig borta.
I fallet med prioboarding är det ju otvivelaktigt så att det överlag fungerar bättre med maskiner än med människor.

I övrigt helt enig med dig. Fasttrack är den absolut vassaste förmånen för tjänsteresande och något SAS gör utmärkt i t.ex. Köpenhamn. Låt det förbli så med strikta regler.

Medresenärer har aldrig fått prioboarding. Det är en svåravlivad myt.
Många förmåner försvinner när de överutnyttjas och för att systemets flexibilitet missbrukas. Exempelvis de där fyra familjemedlemmarna är det ju en ganska känd grej i systemet att du kan blippa in fyra slumpvalda människor typ kollegor eller vad du vill. Eller att du bara kan ta rygg på någon som går framför dig som dennes gäst. Så det är klart att loungerna blir fulla.

Tror inte detta handlar så mycket om förmåner som försvinner som "ful-hack", alltså slarvigt lösta problem, i IT system som åtgärdas. För ett par år sedan köpte jag en del poängbiljetter till min flickvän med SAS (i GO), hon fick alltid "fasttrack" på app-boardingkortet. Hon använde fasttracken men inte loungen. Jag uppmanade henne att prova det senare, mest av nyfikenhet, men hennes moral och olust att bli avvisad satte stopp där.

Jag gissar på att det var nån riktigt slarvigt kodsnutt som gjorde att en person som inte hade ett EB medlemskap helt enkelt ärvde den som bokade en poängbiljetts status då det inte fanns en ny status att ersätta med. Sannolikheten är väl att det finns en hel drös av liknande fel inom hela Star alliance som inte uppmärksammats före boardingkorten börjat skapas i appen och bara maskinläsas.

Tror inte detta handlar så mycket om förmåner som försvinner som "ful-hack", alltså slarvigt lösta problem, i IT system som åtgärdas. För ett par år sedan köpte jag en del poängbiljetter till min flickvän med SAS (i GO), hon fick alltid "fasttrack" på app-boardingkortet. Hon använde fasttracken men inte loungen. Jag uppmanade henne att prova det senare, mest av nyfikenhet, men hennes moral och olust att bli avvisad satte stopp där.

Jag gissar på att det var nån riktigt slarvigt kodsnutt som gjorde att en person som inte hade ett EB medlemskap helt enkelt ärvde den som bokade en poängbiljetts status då det inte fanns en ny status att ersätta med. Sannolikheten är väl att det finns en hel drös av liknande fel inom hela Star alliance som inte uppmärksammats före boardingkorten börjat skapas i appen och bara maskinläsas.

Jo men så är det ju såklart. Men gör man fulhack så får man ju kompensera på andra sätt. T.ex. genom att bemanna entrén till loungen.

Jo men så är det ju såklart. Men gör man fulhack så får man ju kompensera på andra sätt. T.ex. genom att bemanna entrén till loungen.

Absolut! Min poäng var snarare att jag tror att det finns en hel upplevda statusförmåner som beror på att olika system samverkar dåligt, alltså reglerna har inte ändrats.

När jag först förstod att man kunde ta rygg på vem som helst i loungen var jag i ett smått chocktillstånd faktiskt, sen jag tappade guldet måste jag erkänna att tanken på att utnyttja tricket kliar lite i fingrarna - då jag på ett vis tycker att ett så dåligt system förtjänar att utnyttjas - men jag har ändå en moralisk spärr mot att göra sånt. Frågan är om det inte i slutändan är väldigt få personer som A känner till att det går att ta rygg på vem som helst B inte har guldkort (eller högre) själv och C är tillräckligt modiga och har låg moral nog att göra detta för en hyfsat ful grogg eller halvtaskigt vin i en lounge vi alla är överens om mest är överfull. Jag gissar att resonemanget är att besparingen i personalkostnad är högre än kostnaden för ev snyltgäster...

Frågan är om det inte i slutändan är väldigt få personer som A känner till att det går att ta rygg på vem som helst B inte har guldkort (eller högre) själv och C är tillräckligt modiga och har låg moral nog att göra detta för en hyfsat ful grogg eller halvtaskigt vin i en lounge vi alla är överens om mest är överfull.
Precis. Och så kommer den dag där systemet är tätt och portarna inte går upp. Man ska inte glömma bort "skämsfaktorn" där. Finns nog en del som tycker att det i sig är jobbigt nog.

Jag gissar att resonemanget är att besparingen i personalkostnad är högre än kostnaden för ev snyltgäster...
Japp, det är ju positivt om personalen kan användas till att faktiskt hjälpa resenärer med t.ex. ombokningar eller andra problem istället för att agera dörrvakt.

Från SAS sida:
SAS Fast Track at Copenhagen airport will be closed from 02 December 2020 onwards. We offer our passengers who have the opportunity to use SAS Fast Track access through CPH Express instead.

Toppen