Senaste nytt

SAS Fast Track på Landvetter Utrikes (GOT)

Lufthansaflight med *A-guld funkar inte i den nya spärren för mig heller.
Lufthansagruppen har för övrigt ganska många mer internationella destinationer med direktflyg än vad SAS har från Göteborg, så att säga att Göteborg inte är prioriterat där är nog att ta i. Men låt oss inte hamna i den diskussionen i denna tråd.

Lösningen på fast track med andra *A-bolag får väl tillsvidare bli avbokningsbara biljetter med SAS som man kan boka av efter ha passerat spärren :rolleyes:

Verkar vara lite bingolotto över det där. Jag reste till MUC i maj (på ekonomibiljett). Såg till att min EBG blev reggad ordentligt vid den manuella bagageincheckningen. Funkade fint vid spärren. Dock är jag inte säker på om jag då scannade boardingkortet, eller drog Eurobonuskortet. Bra gick det i alla fall :)

Problemet i just det här fallet är ju att SAS skriver på sin hemsida att EBG+ ska ha tillgång till Fast Track om man reser med *A-bolag oavsett biljettyp.
Om Lufthansa har avtal, betalar för sig, tar med fika till nästa *A-möte eller annat är alltså irrelevant i det här fallet.
Om det står fel på hemsidan eller om apparaten är felprogrammerad har jag dock ingen aning om, men för SAS är det ju bra om det man kommunicerar stämmer med verkligheten för att undvika missnöje.

Testade i morse med Lufthansa i eco, ebg/SK*G var utskrivet på boardingkortet men "automaten" nekade. Personalen hänvisade till incheckningsdisken för felsökning men då vanliga kön såg kort ut (och var) så tog jag den istället.

Lufthansa har väl 2. Plus en med euro wings.

SAS har 2. Möjligen plus två till om man räknar widerö. (plus ett gäng seasonal)

Man kan väl inte påstå att det är en speciellt prioriterad destination för någon av dem. Eller att någon had många, och än mindre många fler.
True, Göteborg är en liten stad. Men Lufthansagruppen har MUC, FRA, ZRH, VIE, DUS.
SAS har CPH. Tillkommer en lördagslinje till Malaga som jag tror går året runt. Widerøe tillhör inte SAS Group sedan några år, men om jag minns rått så kör de bara till OSL (väl?).
(Men jämförelsen är lite elak eftersom SAS även kör till Stockholm m fl inrikes, vilket inte Lufthansagruppen gör så SAS har fler avgångar.)

Om det är någon som prioriterar den så är det väl Norwegian med 5 (som väl dessutom köper om sig på FastTrack. Väl? Så det är också ett alternativ för de avbokningsbara biljetterna)
Yes, norsken kör fast track på Landvetter

Men hursom, just nu så ser SAS till att göra sina mest lojala kunder missnöjda. Svaret jag fick från Diamondsupporten var inte som förväntat och jag upplevde inte att de tog problemet på allvar. Jag bad dem att klargöra för personalen i spärren på Landvetter vad som gäller, men den synpunkten kommenterade de inte ens.

Men Lufthansagruppen har MUC, FRA, ZRH, VIE, DUS.
Till det kommer Brussels 4 dagliga avgångar, men flyger man med Brussels är det lugnt, för de har avtal med Swedavia om Fast track.

Men något är konstigt kring Fast tracken på Landvetter där lågprisalternativen Norwegian, Brussels och Air Berlin har avtal, men varken Lufthansa eller British. Här borde Swedavia verkar lägga in lite krut, nu när de investerar. Jag misstänker att de gamla bolagen är segare i sitt beslutsfattande. Innan väggen mellan terminalerna revs fanns ingen fast track värd namnet på Landvetter utrikes.

True, Göteborg är en liten stad. Men Lufthansagruppen har MUC, FRA, ZRH, VIE, DUS.
SAS har CPH. Tillkommer en lördagslinje till Malaga som jag tror går året runt. Widerøe tillhör inte SAS Group sedan några år, men om jag minns rått så kör de bara till OSL (väl?).
Ganska säker på att Widerø även flyger på Bergen. Eller åtminstone har gjort, ganska säker på att jag har flugit med den.

Man kan alltid vinkla sådant åt det håll man vill. Man kan också säga att Lufthansa-gruppen bara flyger till sina hubbar, och SAS faktiskt flyger på andra destrinationer också. Eller att Lufthansa själva (utan resten av gruppen) har dubbelt så många flygplan som SAS och alltså borde ha dubbelt så många avgångar/destinationen.

Det är inte nödvändigtvis rätt det heller :) Och själv är jag förvånad att SAS inte själva flyger OSL-GOT nu när Widerø inte är delägda, och jag hade väntat mig att det skulle finnas underlag för deras lite större flyg där.

Men däremot känns det ju rätt uppenbart som att det finns en konflikt mellan vad SAS tycker och vad SAS kunder tycker om huruvida Göteborg är en "mini-hubb" eller bara en "destinationsflygplats". Man skulle kunna uttrycka sig som att i princip samtliga bolag bara flyger till Göteborg idag -- det enda SAS har kvarvarande från Göteborg är väl den där en-i-veckan till Malaga. Vilket inte riktigt matchar vad kunderna vill ha, eller i många fall vad de tror att de får.

Yes, norsken kör fast track på Landvetter

Men hursom, just nu så ser SAS till att göra sina mest lojala kunder missnöjda.
Den delenn kan jag åtminstone delvis hålla med om. Å andra sidan kanske de rent iskallt räknar med att de inte har så många lojala kunder i Göteborg längre, förutom de som flyger inrikes. Att de "gett upp" den marknaden, och att kunderna istället förväntas vara lojala mot "destinationsbolaget" (alltså direkt mot lufthansa. Eller kanske BA om de flyger mycket västerut. osv)

Nu tror jag inte det är så det är, men det skulle teoretiskt kunna vara det.

Svaret jag fick från Diamondsupporten var inte som förväntat och jag upplevde inte att de tog problemet på allvar. Jag bad dem att klargöra för personalen i spärren på Landvetter vad som gäller, men den synpunkten kommenterade de inte ens.

Det tycker jag snarare låter som "vanliga SAS". När tog kundtjänsten problem med statusförmåner eller annat sådant på allvar? Typ prioboarding? Eller recognition? Eller drinks-for-diamond? Eller lounge/FT på andra outstations?

Diamond supporten brukar ofta vara bättre än de övriga, men inte alltid. Och restern låter tyvärr helt in-line. Vilket i sig är ett problem, men tyvärr på inget sätt unikt :(

Kanske börjar bli en bit OT, men...
Ganska säker på att Widerø även flyger på Bergen. Eller åtminstone har gjort, ganska säker på att jag har flugit med den.
En helgtur, ja.
Man kan alltid vinkla sådant åt det håll man vill. Man kan också säga att Lufthansa-gruppen bara flyger till sina hubbar, och SAS faktiskt flyger på andra destrinationer också. Eller att Lufthansa själva (utan resten av gruppen) har dubbelt så många flygplan som SAS och alltså borde ha dubbelt så många avgångar/destinationen.

Det är inte nödvändigtvis rätt det heller :) Och själv är jag förvånad att SAS inte själva flyger OSL-GOT nu när Widerø inte är delägda, och jag hade väntat mig att det skulle finnas underlag för deras lite större flyg där.

Men däremot känns det ju rätt uppenbart som att det finns en konflikt mellan vad SAS tycker och vad SAS kunder tycker om huruvida Göteborg är en "mini-hubb" eller bara en "destinationsflygplats". Man skulle kunna uttrycka sig som att i princip samtliga bolag bara flyger till Göteborg idag -- det enda SAS har kvarvarande från Göteborg är väl den där en-i-veckan till Malaga. Vilket inte riktigt matchar vad kunderna vill ha, eller i många fall vad de tror att de får.
Visst är det så. Den stora skillnaden är att Lufthansas plan är stora, nästan alltid fulla och med bra priser. Det finns betydligt fler sittplatser till Frankfurt än till Köpenhamn. SAS är inte ens i närheten att satsa så som Lufthansa gör i Göteborg. Att SAS inte öppnade Wien före Austrian övergår mitt förstånd. SAS ville utvärdera Köpenhamn - Wien först. Det var nog sista möjliga europadestinationen för SAS från Göteborg, framförallt med ett starkt behov av affärsflyget.

Nu finns det direktflyg till 10 *A-hubbar från Göteborg, 2 av dessa flygs av SAS (CPH,ARN) medan övriga flygs av andra bolag inom *A (LH:FRA/MUC, LX:ZRH, OS:VIE, LO:WAW, SN:BRU, TK:IST) samt att Wideroe även flyger till OSL som även nämnts. *A har en tydlig dominans på Landvetter och jag misstänker att SAS har en stora konkurrens inom alliansen.

Om jag minns rätt är antalet passagerare som skall till en destination från Göteborg är det 2,5M till Stockholm, 500k (eller var det 1M?) till London, och sen 100k på destination tre med de flesta större i spannet 50k-100k.

Att SAS inte öppnade Wien före Austrian övergår mitt förstånd.
Varför skulle SAS öppna den linjen? Finns det underlag för point to point? Austrian kan ju öppna linjen av två skäl: fånga upp ev. direkttrafik, och slussa folk vidare ut i världen - den senare möjligheten saknar SAS. Som sagt i någon annan tråd, de nationella flygbolagen satsar mycket sällan på andrastäderna. Att som Austrian, flyga några T&R i veckan kan inte vara lönsamt för SAS.

Varför skulle SAS öppna den linjen? Finns det underlag för point to point? Austrian kan ju öppna linjen av två skäl: fånga upp ev. direkttrafik, och slussa folk vidare ut i världen - den senare möjligheten saknar SAS. Som sagt i någon annan tråd, de nationella flygbolagen satsar mycket sällan på andrastäderna. Att som Austrian, flyga några T&R i veckan kan inte vara lönsamt för SAS.
Jag håller överlag med dig, och jag förstår att Austrian får det lättare än SAS. Enig.
Möjligheten här fanns i att destinationen stack ut som den enda med ett högt tryck men utan direktförbindelse, som hade gått att lösa med en CRJ exempelvis. Wien är en av de stora städerna för underleverantörerna till fordonsindustrin, främst för vidare resor till Slovakien och Slovenien.

SAS kunde dessutom ha erbjudit Austrian ett codeshare avtal på linjen och fyllt upp de sista platserna med resenärer som vill vidare ut i deras nät, om man nu fortfarande tror på *A.

Som notis, så spelar det för mig ingen roll om det är SAS eller Austrian som flyger, utan linjen är bara ett exempel på graden av fokus som SAS har på Göteborg.

Toppen