Senaste nytt

SAS fast track på Arlanda för Star Alliance gold (Gold track?)

mylabel

Medlem
Har själv TK Guld och har för mig att man brukar inte få fast track om man reser med SAS economy de senaste åren.

Sedan början av året har det blivit en ändring att man får fast track nuförtiden har jag märkt. Det står 'Fast track available ' på alla mina SAS boardingkort.

Kommer det bli gold track snart eller är det bara IT strul? o_O
 

mha321

Medlem
Gold Track - en alliansgemensam förmån:
Gold Track - Star Alliance

Som oftast tillhandahållit av det flygbolag med hemmabas. Tänk United EWR Terminal C, Lufthansa i FRA, Swiss i ZRH.

Fast Track - flygplatstjänst som alla flygbolag kan köpa.

Grovt förenklat och säkert inte 100% rätt i alla fall.
Jag är inte ens säker på att den grova förenklingen håller längre. Åtminstone inte om man tittar på star alliance sidor om det.

Dels är det såklart viktiga knutpunkter där det inte finns något star bolag med hemmabas (t.ex. Paris, Amsterdam, Milano, London etc). Men också på relativt små flygplatser som inte har Star-bolag, som t.ex. Helsingfors och Tallinn. Man förstår ju att alliansen totalt sett är intresserade av t.ex. Paris, men vem betalar egentligen för Gold Track i Tallinn? Säkert billigare där, men några EUR ska säkert flygplatsen ha in för det..

(För övrigt verkar star alliance lista inte sådär jätteuppdaterad -- den listar tex bara London Gatwick och inte London Heathrow, men det finns alldeles definitivt en Gold Track på Heathrow).
 
Toppen