Senaste nytt

"SAS Första klass till LA - WOW!"

Jag var med på samma flight som den här bloggerskan och satt några rader framför. Jag vill inte säga att jag höll koll på damen i fråga i detalj, men det finns några direkta lögner i texten. För övrigt höll hon verkligen inne med sin entusiasm och såg ut som vilken frekvent business-resenär som helst.
Vad för lögner?

Sov som en stock vid ett par tillfällen då jag gick förbi, och hade samma klädsel innan ombordstigning som under hela resan.

Det finns så många sorgliga sidor i det här kan jag tycka. Både från bloggaren, attityden här på BC, kommentarerna till inlägget och bara att allt blir så trasigt.

Varför står det "I samarbete med SAS" när hon hävdar att hon betalat allt själv?
Varför är det en självklarhet att veta allt om alla bokningsklasser om man är modebloggare, eller ens medlem här på BC? Jag resebloggar, älskar att flyga och flyger så ofta jag har möjlighet men har vare sig något diamantkort, reser i jobbet mer än till vår huvudstad ett par gånger per år och åker aldrig FirstClass/Business/what ever flygbolaget i fråga nu väljer att benämna det som.
Varför går en SAS-anställd in och kommenterar? Där snackar vi väl att vara oseriös om något.
Varför är en bloggares inlägg synonymt med "alla bloggare"? Det finns många bloggare både innanför och utanför rampljuset som sliter hårt.

Och slutligen - varför i helvete förekommer det fortfarande bloggar med centrerad text? Avgå. ;)

Tror vi ser början till slutet på dylika livsstilsbloggar när de blir reklamspäckade som denna. Blir som Dryden säger svårt med trovärdigheten.

Jag tror inte heller att vi har sett slutet på sponsrade inlägg, tvärtom. Däremot kommer nog många att försvinna i och med evolutionen om det blir oseriöst. I alla fall. Annonsering verkar bli allt svårare och allt fler PR-byråer verkar mer ägna sig åt att köpa redaktionellt utrymme hos bloggarna (egen erfarenhet). Vad sedan bloggarna gör är ju högst varierande. I vissa fall framgår det tydligt att det är samarbete eller sponsrat, i många fall inte och även utformningen av inläggen varierar markant beroende på var du tittar.

I det här fallet är det ju högst oklart hurvida hon blev sponsrad eller inte. Om en betalar allt själv (vilket hon hävdar), även om resan erbjuds rabatterad via mass-SMS, ser jag ju inget direkt samarbete så frågan är varför hon anger det som ett samarbete överhuvudtaget. Med tanke på att det verkar förekomma lögner (?) i inlägget i övrigt är ju frågan hur trovärdig hon tillslut är. Tråkigt, mycket tråkigt, när hon bidrar till nedsmutsningen bland bloggare.

Det kan också vara så att hon skrivit medvetet fel. Har man följt lite bloggare så är det något som sker konsekvent av olika skäl. Men man ska inte lura sig och tro att det de skriver alltid har med verkligheten att göra. Alla historier blir bättre om man kryddar dom lite.

På SAS hette ju business class faktiskt first class tidigare...så hon hade rätt på 80-talet.
Det var många turer kring det där. Helt riktigt hade SAS två klasser i början av 80-talet, de kallades turistklass och första klass. Sen avskaffades första klass inom Europa och blev First Business Class, men riktig första klass behölls på långlinjerna. Efter några år bestämde nån domstol att det var felaktig marknadsföring att kalla affärsklassen för First Business class och då bytte affärsklassen namn till Euro Class. First class fanns dock kvar på vissa långlinjer, tillsammans med Euro Class och turistklass, fram till SAS avyttrade sina DC-10-or vilket var år 1991.

När Euroclass bytte namn till Business class minns jag inte riktigt, men så länge sedan var det väl inte? Och sen blev det som bekant Plus inom Europa.

Toppen