Senaste nytt

SAS förlänger status ett år pga Covid-19

Just nu är incitamentet för den som vill behålla status att resa väldigt mycket mer, men ändå upp till var och en. Naturligtvis hoppas alla att statusen förlängs utan resor, men det är väl betydligt bättre att resenärer enbart behöver göra en kort flight än att det krävs ett stort antal resor för att behålla status?

Om någon faktiskt reser 45+ icke-nödvändiga resor under en pandemi där resande är starkt frånrått och därmed riskerar att sprida en högst smittsam sjukdom över gränser, bara för att upprätthålla status hos ett flygbolag - ja, då tycker jag nog att man ska se över sina prioriteringar lite.

Det sagt, jag hoppas såklart också att SAS ska förlänga status i den rådande situationen för att inte bestraffa dem som faktiskt försöker ta sitt ansvar och följer myndigheternas rekommendationer.

Jag tycker också att tonen i den här tråden är lite tråkig, där det är snack om "vi som faktiskt reser", "inaktiva kunder som SAS blir av med" etc. Innan den här pandemin så hade jag åtminstone en flight per vecka (och inte sällan 4-5 flighter / vecka) i arbetet. Nu har jag inte suttit på ett flygplan sedan mars förra året (med ett undantag under sommaren då smittspridningen var längre) - och även om jag saknar resandet SÅ mycket är jag också glad för att min arbetsgivare tagit sitt ansvar och anpassat vårt sätt att arbeta så att vi inte behöver utsätta oss själva och andra för en väsentlig smittorisk.

Någonstans måste man bryta också. SAS har förlängt för alla med intjänad status. Pandemin är inte över men resmönstret förändras troligen för de allra flesta även efter pandemin. Möjligen att även detta år kan ge förlängning men en anpassning för postcovid är nödvändig.

SAS borde följa hotellkedjan Hilton och ändra intjäningsnivåerna samt eventuellt förlänga intjäningsperioden för samtliga kunder.

Det kommer nog ske förändringar i Eurobonus på sikt. Jag tycker SAS är snälla som räknar med kreditkortspoäng ( 20k + 12 x 1k) i GFL och EBG. Är man frekvent resenär om man flyger in 13k/år, kanske inte ens med SAS?

SAS borde tänka framåt och fundera över hur man blir first choice när det väl "släpper" då många ftgs HR har sett att ftg klarar sig bra utan resor. När det då "släpper" behöver SAS "hjälp" med att få de resande att argumentera för SAS trots att de kanske då är dyrare..
Mitt ftgs HR kommer garanterat att bara se till kostnad för "det gick ju så bra under C19". "Om du nu" måste" resa då tar vi det billigaste. HR som bekant är ju långtifrån att veta hur det ser ut för de funktioner som har resandet som en viktig och naturlig del i sitt tjänsteutövande. Då blir "perks" kanske en point tipper.

SAS borde tänka framåt och fundera över hur man blir first choice när det väl "släpper" då många ftgs HR har sett att ftg klarar sig bra utan resor. När det då "släpper" behöver SAS "hjälp" med att få de resande att argumentera för SAS trots att de kanske då är dyrare..
Mitt ftgs HR kommer garanterat att bara se till kostnad för "det gick ju så bra under C19". "Om du nu" måste" resa då tar vi det billigaste. HR som bekant är ju långtifrån att veta hur det ser ut för de funktioner som har resandet som en viktig och naturlig del i sitt tjänsteutövande. Då blir "perks" kanske en point tipper.
Vad spelar det för roll hur snälla SAS är med förlängning om HR ändå väljer. Och jag killgissar att det inte är på de billiga biljetterna SAS är mest lönsamma även om det är en viktig inkomst.

• Gilla
Reactions: fcx
Någonstans måste man bryta också. SAS har förlängt för alla med intjänad status. Pandemin är inte över men resmönstret förändras troligen för de allra flesta även efter pandemin. Möjligen att även detta år kan ge förlängning men en anpassning för postcovid är nödvändig.

Jag håller med dig i vad du skriver men det stämmer inte riktigt att SAS har förlängt för alla.

Om man har intjäningsår till 31 maj men redan kvalificerat sig för en ny period på egna meriter så har man (hittills) inte haft något som helst värde av SAS gest.

Varför ska SAS förlänga innan det behövs. Öppnar inte världen upp sig så förlängs det säkert mer. Öppnar värden upp sig så är det bara att flygs.

Jag fortsätter önska ett införande av kalenderår.

En restart av EB 1jan 2022 där alla får chansen med flights under hela nästa år. Jag har tyvärr insett att även 2021 är mer eller mindre kört för globalt mer normaliserat resande. Känner SAS att det blir för generöst kan det kombineras med ett lägre mer symboliskt krav i år för bibehållen status. Något andra aktörer redan gjort.

Får jag en önskning till får gärna SAS passa på att införa Lifetime Diamond också efter 10 raka år. :)

Jag har perioden juni-maj på mitt Eurobonus, redan i december 2019 hade jag kvalificerat mig för EBD 2020, i år kommer jag inte i närheten av EBD undran om man får förlängning av EBD till 2022.
Jag har självklart dragit ner på resande hel enligt myndigheternas rekommendationer och färre jobbresor, men samtidigt har jag under vissa perioder kunnat åkt på privata resor om inte SAS hade ställt in avgångarna.

Jag fortsätter önska ett införande av kalenderår.

En restart av EB 1jan 2022 där alla får chansen med flights under hela nästa år. Jag har tyvärr insett att även 2021 är mer eller mindre kört för globalt mer normaliserat resande. Känner SAS att det blir för generöst kan det kombineras med ett lägre mer symboliskt krav i år för bibehållen status. Något andra aktörer redan gjort.

Får jag en önskning till får gärna SAS passa på att införa Lifetime Diamond också efter 10 raka år. :)
Lifetime EBD vore något.

Toppen