Just nu är incitamentet för den som vill behålla status att resa väldigt mycket mer, men ändå upp till var och en. Naturligtvis hoppas alla att statusen förlängs utan resor, men det är väl betydligt bättre att resenärer enbart behöver göra en kort flight än att det krävs ett stort antal resor för att behålla status?
Om någon faktiskt reser 45+ icke-nödvändiga resor under en pandemi där resande är starkt frånrått och därmed riskerar att sprida en högst smittsam sjukdom över gränser, bara för att upprätthålla status hos ett flygbolag - ja, då tycker jag nog att man ska se över sina prioriteringar lite.
Det sagt, jag hoppas såklart också att SAS ska förlänga status i den rådande situationen för att inte bestraffa dem som faktiskt försöker ta sitt ansvar och följer myndigheternas rekommendationer.
Jag tycker också att tonen i den här tråden är lite tråkig, där det är snack om "vi som faktiskt reser", "inaktiva kunder som SAS blir av med" etc. Innan den här pandemin så hade jag åtminstone en flight per vecka (och inte sällan 4-5 flighter / vecka) i arbetet. Nu har jag inte suttit på ett flygplan sedan mars förra året (med ett undantag under sommaren då smittspridningen var längre) - och även om jag saknar resandet SÅ mycket är jag också glad för att min arbetsgivare tagit sitt ansvar och anpassat vårt sätt att arbeta så att vi inte behöver utsätta oss själva och andra för en väsentlig smittorisk.