Visst är det bra om ett flygbolag har god punktlighet och regularitet, men den statistiken beror väl mest på två faktorer: 1) flygbolaget undviker att klanta sig alltför mycket i sin flygverksamhet (inklusive att låta bli att välja flygplanstyper eller motorer med dålig tillgänglighet), 2) flygbolaget driver hub(bar) på flygplatser som inte är så förseningsbenägna. Förseningar motsvarande faktor (2) styr ju inte flygbolagen över i särskilt stor utsträckning, med mindre att de flyttar sin hub. Det är ju bara att konstatera att vissa flygplatser, som Heathrow, är helt hopplösa vad gäller förseningar, eftersom de ligger på ett så högt kapacitetsutnyttjande för sina ynka två rullbanor. Dessutom orsakar "trafikstockning" över den mest tätbefolkade delen av centrala-nordvästra Europa en hel del förseningar för flygplatser inom detta område. Som bekant så finns det flygbolag (bl.a. Ryanair) som ständigt klagar över hur dåligt den europeiska trafikledningen fungerar.
Så jag är inte ett dugg förvånad över att det är en total avsaknad av flygbolag från centrala-nordvästra Europa på topplistan. Det är intressant att notera att Iberia ligger på platsen före SAS. Bland IAG-bolagen brukar det påpekas att Iberia är mycket bättre på att hålla tidtabellen än systerbolaget BA, inte minst för att Madrid är en mycket mindre förseningsbenägen flygplats än Heathrow.
Så bra gjort SAS, och bra för SAS resenärer, men SAS skulle knappast ligga på listan om de hade hub på LHR, AMS, CDG eller FRA.