Senaste nytt

SAS - Förbättrad punktlighet och regularitet!

Visst är det bra om ett flygbolag har god punktlighet och regularitet, men den statistiken beror väl mest på två faktorer: 1) flygbolaget undviker att klanta sig alltför mycket i sin flygverksamhet (inklusive att låta bli att välja flygplanstyper eller motorer med dålig tillgänglighet), 2) flygbolaget driver hub(bar) på flygplatser som inte är så förseningsbenägna. Förseningar motsvarande faktor (2) styr ju inte flygbolagen över i särskilt stor utsträckning, med mindre att de flyttar sin hub. Det är ju bara att konstatera att vissa flygplatser, som Heathrow, är helt hopplösa vad gäller förseningar, eftersom de ligger på ett så högt kapacitetsutnyttjande för sina ynka två rullbanor. Dessutom orsakar "trafikstockning" över den mest tätbefolkade delen av centrala-nordvästra Europa en hel del förseningar för flygplatser inom detta område. Som bekant så finns det flygbolag (bl.a. Ryanair) som ständigt klagar över hur dåligt den europeiska trafikledningen fungerar.
Så jag är inte ett dugg förvånad över att det är en total avsaknad av flygbolag från centrala-nordvästra Europa på topplistan. Det är intressant att notera att Iberia ligger på platsen före SAS. Bland IAG-bolagen brukar det påpekas att Iberia är mycket bättre på att hålla tidtabellen än systerbolaget BA, inte minst för att Madrid är en mycket mindre förseningsbenägen flygplats än Heathrow.
Så bra gjort SAS, och bra för SAS resenärer, men SAS skulle knappast ligga på listan om de hade hub på LHR, AMS, CDG eller FRA.

Imponerande! :)

SAS är på plats 9 på listan över världens punktligaste flygbolag! :)

Visa bifogad bild 161361

58cf9c07f077119a0334cf59bb8eba97.jpg

Här ser man även hur många flighter varje bolag hade.

Källa: Simon shows you maps https://www.facebook.com/share/p/1AxwyEaHoz/?mibextid=wwXIfr

Off topic men rejält out of date att lista SAS som dansk/norskt? Det är ju länge sedan Norge var med i bilden. Och numera inte heller Sverige. även om det hade varit snäppet mindre fel att ha Danmark/Sverige.

Off topic men rejält out of date att lista SAS som dansk/norskt? Det är ju länge sedan Norge var med i bilden. Och numera inte heller Sverige. även om det hade varit snäppet mindre fel att ha Danmark/Sverige.
Om man kollar källans källa är det ännu värre:
Skärmavbild 2025-01-20 kl. 10.38.21.png

Källans källa hänvisar iofs till ytterligare en källa (Cirium), som inte alls påstår att SAS är svenskt/norskt. Men jag gissar att "visual capitalist" är journalism-by-AI, dvs man hittar något dokument någonstans och låter sedan AI skapa en grafik.

Om man kollar källans källa är det ännu värre:
Visa bifogad bild 161927

Källans källa hänvisar iofs till ytterligare en källa (Cirium), som inte alls påstår att SAS är svenskt/norskt. Men jag gissar att "visual capitalist" är journalism-by-AI, dvs man hittar något dokument någonstans och låter sedan AI skapa en grafik.
Alla? SAS-flygningar går väl till eller från de länderna. Eller hur räknar ni? Vad ska det stå istället? Och vad ska det stå på Iberia?

Någon som vet hur "i tid" definieras? Jag frågar för jag är intresserad av statistik.
Mäts det som "första dörr öppen före tidtabellens ankomsttid" eller som "touchdown före beräknad landningstid" eller någon helt annan kombination?

(Som kuriosa brukar jag irritera mig på SAS tolkning i utropet direkt efter touch-down "Välkommen till Stockholm Arlanda där vi landat 5 minuter före utsatt tid". Utropet är ju sant, men efter taxi och klargörning i gaten öppnas första dörr kanske 5 minuter efter tidtabellen, dvs flyget inte är i tid utifrån hur många kunder ser på saken. Men det är ju SAS ombord-koncepts tolkning jag stör mig på, och här är frågan hur den officiella statistiken räknas)

Någon som vet hur "i tid" definieras? Jag frågar för jag är intresserad av statistik.
Mäts det som "första dörr öppen före tidtabellens ankomsttid" eller som "touchdown före beräknad landningstid" eller någon helt annan kombination?

(Som kuriosa brukar jag irritera mig på SAS tolkning i utropet direkt efter touch-down "Välkommen till Stockholm Arlanda där vi landat 5 minuter före utsatt tid". Utropet är ju sant, men efter taxi och klargörning i gaten öppnas första dörr kanske 5 minuter efter tidtabellen, dvs flyget inte är i tid utifrån hur många kunder ser på saken. Men det är ju SAS ombord-koncepts tolkning jag stör mig på, och här är frågan hur den officiella statistiken räknas)

Officiell statistik räknas från det att hjulen tar i marken och upp till 15 minuter efter ankomst så är fortfarande flygningen i tid.

Toppen