Jovisst. Det är ju bra.
Men min poäng är att mätetalet inte säger så mycket för oss resenärer. Om var 5.e resa jag gör blir försenad kommer jag knappast att tycka att det är speciellt bra. Det uppstår till och med en dissonans mellan vad jag personligen upplever och SAS marknadsföring.
Faktum är att man kan ha 14% av sina flyg inställda eller försenade och bli utnämnd till världens mest punktliga flygbolag.
Faktum är att persontågtrafiken i Sverige hade en punktlighet på 88% 2023. Väldigt få människor som reser med tåg upplever att det är världsklass på det.
Så jag tänker att den här statistiken är superbra för SAS internt, men att den inte är lämplig att använda som marknadsföring.
PS - kom precis på en spännande fakta till, från tiden när jag följde OTP för Finnair. Finnair toppade listor på punktlighet samtidigt som man drev världens mest försenade linje mätt i förseningsminuter. HEL-HKG var då i snitt försenad drygt 2 timmar, och 7-8 dagar i månaden över 8 timmar. Hur är det möjligt? Med statistik kan man vara både världsbäst och världssämst samtidigt.