Senaste nytt

SAS Europa Boeing 767..vart flög den?

possum

Medlem
Jag har åkt både DC-8 och DC-10 till Luleå på den gamla goda tiden, det hände ofta sent på söndagkvällarna att det gick upp widebody till Luleå, både för att köra hem folk till Norrbotten som firat helg men naturligtvis mest för att gå ner som SK001 på måndagmorgonen.

Det var Scanair. SAS charterben (som senare gick ihop med Conair och blev Premiair, Mytravel och Thomas Cook Sandinavia) som körde de flighterna, så troligtvis åkte du väl sen på charter med Ving/Spies/Tjäreborg :)

Mvh
/NotRyan

Jag åkte widebody från LLA-ARN så sent som mellandagarna 1999. Jag har för mig att de ibland satte in dessa större maskiner under storhelger, det hände mig iaf flera gånger och alltid kring jul eller påsk.
 

KalleSus

Medlem
För att återanknyta till användningen av 767 på Europalinjer:
Av SAS ursprungliga 767-or (767-383ER) gjordes en om för användning på medeldistanslinjer inom Europa.
Jag vill minnas att det var OY-KDH (Thyra Viking).
Ytterligare två 767-or hyrdes in under sent 90-tal, båda med typbeteckningen 767-3YOER).
Dessa var SE-DKZ (Bjarke Viking) och SE-DKY (Idun Viking). Den förstnämnda levererades ursprungligen till Aer Lingus och den senare till Transbrasil.
Typiska SAS-rutter för dessa maskiner var Köpenhamn till London och Frankfurt, Stockholm till London och Paris och Oslo till London.
En vanlig slingning var ARN - LHR - FBU - LHR - ARN.
 
Last edited:

AABack2ARN

Medlem
Intressant KalleSus

Men jag förstår mer och mer vad en av cheferna inom SAS sa på tv-programmet som visades för ett tag sedan

"Ett tag hade SAS fler flygplanstyper än flygplan"

eller något i den stilen i alla fall ;)
 

KalleSus

Medlem
Just 767-orna fanns i åtminstone 5 olika konfigurationer. Om man inte räknar in de två 767-200 som försvann tidigt från SAS flotta.
Dessa två var ju speciellt anpassade för SAS linje till Rio de Janeiro och direktlinjen Köpenhamn - Singapore, båda numera borta.

Vad gäller nuvarande longdistansflotta, är den ju förvånansvärt enhetlig. Dels finns de fyra A330 för huvudsakligen nordamerikatrafiken, dels sex A340 för asientrafiken. Och sen finns OY-KBM, som är en 340 med 330-konfiguration. :)
 

tic

Medlem
Åkte 767an till London någon gång. Mer intressant ur inrikes widebodysammanhang var att jag 1980 när jag var i USA med farsan, flög hem från New York (JFK???) till ARN via GOT. Har för mig att den SAS 747an var till hälften en fraktkärra. Det steg då på inrikespassagerare under mellanlandningen på Landvätter.
 
Toppen