Senaste nytt

SAS Eurobonusshop hackade

Kris

Medlem
Men man kan hoppas SAS är smartare än så och att begränsningen är någon gammal kvarleva.
Ej SAS-relaterat men dock relaterat till lösenordsämnet. IHG (Intercontinental Hotel Group) har en fyrsiffrig pinkod som "lösenord" till sina konton.... 12 tecken är kanske inte så dumt trots allt...;)
 

Bernie

Medlem
Bumpar tråden. Fick i dag ett nyhetsbrev från SAS och såg hur lite poäng jag hade. Satte kaffet i halsen. Loggade in och såg att det handlats i Eurobonus Shop. Då jag bor i USA, valde jag att chatta med SAS nu på morgonen. Blev ganska otrevligt behandlad (jag kände mig skyldig). Det slutade med att jag måste polisanmäla ärendet. Vidare hänvisades jag till polisen för mer information framöver. Tjena. Jag bad om kontaktuppgifter till någon på fraud eller motsvarande, men det vägrade de att lämna ut till mig. So much for being loyal.

Jag gjorde så klart misstaget att inte söka här först. Då hade jag förstått att det var ett mycket större problem för SAS. For what it's worth: Inga konstiga inloggningar från andra platser etc. för min del. Bytt e-post och lösen på sas.se. Men jag tror inte att problemet ligger hos mig...
 

Moco

Medlem
Bumpar tråden. Fick i dag ett nyhetsbrev från SAS och såg hur lite poäng jag hade. Satte kaffet i halsen. Loggade in och såg att det handlats i Eurobonus Shop. Då jag bor i USA, valde jag att chatta med SAS nu på morgonen. Blev ganska otrevligt behandlad (jag kände mig skyldig). Det slutade med att jag måste polisanmäla ärendet. Vidare hänvisades jag till polisen för mer information framöver. Tjena. Jag bad om kontaktuppgifter till någon på fraud eller motsvarande, men det vägrade de att lämna ut till mig. So much for being loyal.

Jag gjorde så klart misstaget att inte söka här först. Då hade jag förstått att det var ett mycket större problem för SAS. For what it's worth: Inga konstiga inloggningar från andra platser etc. för min del. Bytt e-post och lösen på sas.se. Men jag tror inte att problemet ligger hos mig...

Är ju på tiden att pressen plockar upp detta då eftersom det verkar vara många som får sina EB-konton hackade. Mörkertalet utanför detta forum kan ju vara än större. Kanske är det en känga i media de vill ha/som behövs eftersom de verkar oförmögna att dels hantera det, dels behandla de utsatta på ett professionellt sätt.
 
Även mitt konto blev hackat. I juni så upptäckte jag att mitt konto var nästan tomt.

Tog kontakt med med guldsupporten. De hänvisade mig till Eurobonus-shoppen dagen efter under shoppens öppettider.

Där talade jag med någon som berättade att köpet gjorts till någon i Slovakien. De menade att de aldrig skulle ha skickat varan till Slovakien, då jag är skriven i Sverige. På nåt sätt varnade deras system.

Hursomhelst så fick jag tillbaka poängen någon dag senare. Bytte lösen hos eurobonus och mailen direkt när jag såg att någon beställt varor i mitt namn.

Edit: varan som beställdes var en Bose soundbar.
 
Last edited:

Bernie

Medlem
SAS löste det snabbt och snyggt. Frågade återigen om jag kunde få veta vad som beställts. De hänvisade till att denna info bara lämnas ut till polisen. Det köper jag. Huvudsaken är att jag fick tillbaka poängen! :)
 

Moco

Medlem
SAS löste det snabbt och snyggt. Frågade återigen om jag kunde få veta vad som beställts. De hänvisade till att denna info bara lämnas ut till polisen. Det köper jag. Huvudsaken är att jag fick tillbaka poängen! :)

Det köper inte jag. I likhet med bankerna och kortbedrägerier kommer det att sopas under mattan, polisen kommer aldrig att blandas in överhuvudtaget såvida det inte är du som står för anmälan. Dock bra att du fick tillbaka poängen.
 
Toppen