Senaste nytt

SAS Eurobonus vs British Airways Executive Club?

Storsteffe

Medlem
Det som gör T2-loungen bättre i mina ögon är ju att det är lugnt o skönt och gott om utrymme till skillnad från SAS lounge. Men att utbudet skulle vara så mycket bättre är väl ändå en kraftig överdrift? Ingen av dem har ju något speciellt utbud. :)

Kan nog vara så, utbudet är nog ungefär samma men helheten betydligt bättre för mig, framför allt är det lugnet jag är ute efter i en lounge.
 

sembl

Medlem
Den nya loungen på T2 måste jag säga är mycket trevligt inredd speciellt inne i hönorna vid toaletterna och det är stora ytor utan att det känns trångt. Så länge det finns kaffe, frukt och GT så är jag nöjd.
 

gusten

Medlem
Jag har ungefärligen samma bryderi som Molle med den skillnaden att jag pendlar HEL-ARN. Då jag nuförtiden måste vara lite kostnadsmedveten, så vinner Finnair hands-down på sträckan. Jag kör numera i Finnair Plus och siktar på Guld under året. EBG är redan i hamn för i år. Det kommer passa mig bra - jag känner också lite för omväxling från SAS efter några väldigt intensiva år där och med *A. Och så gillar jag BA sedan gammalt, vilket blir fint då det bär av till/via London. Däremot är jag inte säker på att Finnair Plus står sig särskilt väl i allmänhet mot BAEC men det är nog ändå bäst med mitt resemönster.
 

gdaily

Medlem
Jag har ungefärligen samma bryderi som Molle med den skillnaden att jag pendlar HEL-ARN. Då jag nuförtiden måste vara lite kostnadsmedveten, så vinner Finnair hands-down på sträckan. Jag kör numera i Finnair Plus och siktar på Guld under året. EBG är redan i hamn för i år. Det kommer passa mig bra - jag känner också lite för omväxling från SAS efter några väldigt intensiva år där och med *A. Och så gillar jag BA sedan gammalt, vilket blir fint då det bär av till/via London. Däremot är jag inte säker på att Finnair Plus står sig särskilt väl i allmänhet mot BAEC men det är nog ändå bäst med mitt resemönster.
FinnAIr Plus är mycket sämre än BAEC i mina ögon. Finnairpoängen lever i 3 år (är det väl), sedan dör dom, medan BAEC-poängen lever "för evigt" (*).

Det finns i mina ögon endast en sak som talar i Finnair Plus favör, och det är att man kan uppgradera Europaflighter till Finnairs ganska bra C-produkt för 10.000 Finnairpoäng. Får du Guld så får du dessutom fyra (?) uppgraderingar, vilket inte är mycket att ha om du flyger ARN-HEL men kul att ha om du flyger HEL-Europa någon gång.

Är du baserad på Arlanda så skulle jag välja BAEC i stället. Är du baserad i Helsingfors så beror det på ditt övriga resemönster tycker jag, det finns ju andra förmåner man kan tjäna Finnairpoäng i affärer i Helsingfors mm som jag inte vägt in i ekvationen.

(*) = så länge du har en transaktion per år typ.
 

gusten

Medlem
FinnAIr Plus är mycket sämre än BAEC i mina ögon. Finnairpoängen lever i 3 år (är det väl), sedan dör dom, medan BAEC-poängen lever "för evigt" (*).

Det finns i mina ögon endast en sak som talar i Finnair Plus favör, och det är att man kan uppgradera Europaflighter till Finnairs ganska bra C-produkt för 10.000 Finnairpoäng. Får du Guld så får du dessutom fyra (?) uppgraderingar, vilket inte är mycket att ha om du flyger ARN-HEL men kul att ha om du flyger HEL-Europa någon gång.

Är du baserad på Arlanda så skulle jag välja BAEC i stället. Är du baserad i Helsingfors så beror det på ditt övriga resemönster tycker jag, det finns ju andra förmåner man kan tjäna Finnairpoäng i affärer i Helsingfors mm som jag inte vägt in i ekvationen.

(*) = så länge du har en transaktion per år typ.

Du har nog rätt generellt, men en snabbkoll jag gjorde visade att Finnair Plus är bättre för att bygga OW status om det nu mestadels är AY flighter man kör. Resemönstret i övrigt är mestadels inom Europa (LHR/FRA/MUC/CDG etc..) och lite blandat long-haul 2-3 ggr om året. Jag ville egentligen köra BAEC men det såg inte ut att löna sig.. :(
 

Senator

Moderator
Jag tänkte kasta mig in i diskussionen med några tips:
1. BAEC är mycket bra MEN, bara om du reser i affärsklass eller minimum WT+ på långsträckor. Jag skulle vilja säga att SAS Eurobonus är en bättre lösning om man alltid letar billigaste möjligt.
2. Doktorn postade sitt lilla tips om enkla biljetter på BA och uppgradera dessa via Manage My Booking. Under 2011 och 2012 åkte jag 2 gånger per månad till London och Zurich. Då saxade jag mina biljetter som ARN-LHR-ARN i CE och LHR-ZRH-ARN-ZRH-LHR med Swiss. Ibland planerade jag mina möten runt detta. Dock inser jag nu att man kan lösa detta på ett bättre sätt.
3. Jag tror nämligen att jag har hittat en viktig nyckel till hur man skall få uppgraderingar efter köp. Alla dessa verkar bokas från "I"-klass investory. Så, innan du bokar din resa på BA.com kolla via t.ex. ExpertFlyer hur tillgången är på just din flight. Eftersom man har 24 timmars öppet köp, kan du alltid ångra dig.

Jag åker numera nästan alltid till London med Club Europe, och denna metod om jag inte är där över helgen när man kan köpa Club Europe direkt.

Ingen tvekan om att BAs lounger och annat är bättre, men det blir ganska oväsentligt om man inte har chans att nå minimum ett Silverkort på ett smart sätt.

Observera en liten detalj: alla BAs ekonomibiljetter går att boka om i mån av plats. När man uppgraderar en redan utställd biljett, blir denna 100% låst. Så uppgraderingen skulle jag inte göra om jag förväntar boka om.
 

Molle

Medlem
Tusen tack för alla tips!

Senator: Är alla ekonomibiljetter ombokningsbara? Så vid tex inställt möte bara att flytta fram resan? Sjukt bra ju.
 

Senator

Moderator
Senator: Är alla ekonomibiljetter ombokningsbara? Så vid tex inställt möte bara att flytta fram resan? Sjukt bra ju.

Ja, men om du inte hittar plats i din bokningsklass så tillkommer "fare difference" + 600kr i avgift. Nu har väl iofs SAS samma policy att man kan boka om SAS Go mot avgift?
 
Toppen