Senaste nytt

SAS Eurobonus status Medlemsår/intjäningsår Covid-19

Pushback

Medlem
Många flygbolag har förlängt medlemsstatus pga de begränsningar Covid-19 innebär.

SAS, som flyger extremt begränsat fn, gör ingen skillnad på status och intjäningsvillkoren även om det i princip är omöjligt att flyga med dem just nu. Det verkar som om de kan göra enskilda undantag ifall man tvingats avboka en resa men det är inget de går ut med.

Jag tycker det är synnerligen trångsynt av SAS att inte förlänga status i åtminstone 6 månader, när det knappt är möjligt längre att flyga in statuspoäng.

Vad är era reflektioner?

Ps. Vi alla känner till amex/prime möjligheterna, så den diskussionen behöver vi inte ta upp igen i denna tråd.

Tror det till stor del kommer bero på hur länge "flygstoppet" kommer att pågå.

Status flygs ju in på 12 månader, så om flygstoppet varar säg 2-3 månader så de tycker troligtvis att de flesta har gott om tid att fixa status. Skulle däremot flygstoppet dra ut på tiden så vore det konstigt om de inte justerar livslängden/villkoren.

För de som har sitt stoppdatum under flygstoppet så är det såklart ett helt annat läge, och där vore ett förtydligande angående status för de som är "på gränsen" önskvärt.

Samtidigt kanske inte regler för status står högst upp på deras agenda just nu, kanske handlar mer om att det ska finnas ett bolag att samla status hos.....

ag tycker det är synnerligen trångsynt av SAS att inte förlänga status i åtminstone 6 månader, när det knappt är möjligt längre att flyga in statuspoäng.

Det måhända vara trångsynt - men jag tror helt enkelt att det inte är möjligt systemmässigt att ge medlemmarna förlängning i 6 månader. Hur ska det fungera därefter? Ska man tvinga alla medlemmar att byta ut sitt brytårsdatum? Ska nästa år bara bara 6 månader? Som sagt, det är lättare sagt en gjort.

Här är vad SAS säger nu kring Eurobonus på sin hemsida:

SAS skrev:
Can SAS help me to keep my Eurobonds status or to be upgraded to a higher membership status?
"We know that it is important to our members to keep their tier level or strive to reach a new, higher EuroBonus status.

For travel planned through 30 April 2020, you can contact SAS Customer Service before 30 April 20, provide us with your reservation details of the original booking and we will give you the corresponding EuroBonus status points."

SAS skrev:
How can I keep my tier? I intended to make a reservation but could not due to the current situation.
"We will return as soon as possible with information on what applies for keeping your tier.
We know that it is important to our members to keep their tier level or strive to reach a new, higher EuroBonus status. At the moment we are focusing on helping customers who have a reservation until 30 April 2020."

Således så kommer de inom sinom tid återkomma med mer info - jag tror de har viktigare saker att fundera på just nu - speciellt när de har permitterat en stor del av alla anställa och således har mindre personaltillgångar också.

Samtidigt kanske inte regler för status står högst upp på deras agenda just nu, kanske handlar mer om att det ska finnas ett bolag att samla status hos.....

Alla andra flygbolag har samma problem, och nästan alla andra har med hedern i behåll ordnat saken
Delta och United senast
United's key changes to the MileagePlus program - United Hub
SkyMiles Benefits Extensions

SAS har som vanligt hittat på virriga, otydliga regler och ännu virrigare handläggande.

speciellt när de har permitterat en stor del av alla anställa och således har mindre personaltillgångar också.

och vart hittar du informationen att några av de som jobbar med Eurobonus är permitterade?
ad infinitum har man från Guld/Diamantservice fått höra att "vi håller bara på med Eurobonus, du måste vända dig till SAS kundtjänst"
och från vanliga kundtjänst "du måste vända dig till Eurobonus"

Dessutom ska Eurobonus vara ett separat bolag numera, och till skillnad från flygbolaget har de fortfarande inkomster
bl.a. sälja poäng för kreditkort, webshopping osv.

lla andra flygbolag har samma problem, och nästan alla andra har med hedern i behåll ordnat saken
Delta och United senast
United's key changes to the MileagePlus program - United Hub
SkyMiles Benefits Extensions

SAS har som vanligt hittat på virriga, otydliga regler och ännu virrigare handläggande.

En väsentlig skillnad här är att både Delta SkyMiles och Untied MileagePlus har kalenderår på alla sina medlemmar (Vad jag har läst mig till). Enligt ovan artiklar så förlänger de statusen i 12 månader, alltså ett helår, för alla medlemmar.

Hos Eurobonus har alla medlemmar olika medlemsår, och att förlänga allting ett halvår komplicerar sakerna väldigt mycket. Det jag diskuterade i ovan inlägg var att förlänga medlemskapet i 6 månader, vilket är det trådskaparen skrev. Det skulle troligtvis bli problem systemmässigt, samt orsaka andra efterföljande problem.

Dessutom ska Eurobonus vara ett separat bolag numera, och till skillnad från flygbolaget har de fortfarande inkomster
bl.a. sälja poäng för kreditkort, webshopping osv.

Nu hamnar vi väldigt OT, men det är väldigt vanligt att oavsett om en del av att företag ligger i ett separat bolag eller inte så är alla anställda under huvudbolaget. Oavsett, så ser jag inte hur det stoppar SAS tekniskt sätt att permittera den delen? Det är ett relativt effektivt sätt att kortsiktigt sparar pengar. SAS har permitterat 90% av sin personal (Källa: SAS: Permitterar 10 000 anställda | SVT Nyheter - Jag har svårt att se att det inte berör Eurobonusavdelningen.

En väsentlig skillnad här är att .

Ingen skillnad alls.
Delta, United mfl. har funnit en lösning som passar deras lojalitetsprogram och medlemmar,
BA som inte heller har kalenderår har funnit en annan.

SAS har i sedvanlig ordning krånglat till med något där det krävs tidsödande manuell hantering
(alltså fullständigt idiotiskt om de har ont om personal)
och dessutom bara gäller resor tom april.

Föga troligt att de vill skilja sig från andra bolag och låta massor av medlemmar som inte kan flyga
förlora status, men i stället för att göra rätt från början kommer att krävas ytterligare åtgärder.

För att citera Dr.Miles - SAS strategi = "ett steg framåt, två steg bakåt"

Ingen skillnad alls.
Delta, United mfl. har funnit en lösning som passar deras lojalitetsprogram och medlemmar,
BA som inte heller har kalenderår har funnit en annan.

SAS har i sedvanlig ordning krånglat till med något där det krävs tidsödande manuell hantering
(alltså fullständigt idiotiskt om de har ont om personal)
och dessutom bara gäller resor tom april.

Föga troligt att de vill skilja sig från andra bolag och låta massor av medlemmar som inte kan flyga
förlora status, men i stället för att göra rätt från början kommer att krävas ytterligare åtgärder.

För att citera Dr.Miles - SAS strategi = "ett steg framåt, två steg bakåt"

Jag lämnar diskussionen där - då du och jag tydligen verkar missförstå varandra rejält.

Nu hamnar vi väldigt OT, men det är väldigt vanligt att oavsett om en del av att företag ligger i ett separat bolag eller inte så är alla anställda under huvudbolaget. Oavsett, så ser jag inte hur det stoppar SAS tekniskt sätt att permittera den delen? Det är ett relativt effektivt sätt att kortsiktigt sparar pengar. SAS har permitterat 90% av sin personal (Källa: SAS: Permitterar 10 000 anställda | SVT Nyheter - Jag har svårt att se att det inte berör Eurobonusavdelningen.

Tyvärr, jag köper inte detta. Att fatta ett beslut om vad man ska göra med EB är ett relativt snabbt ledningsbeslut, och denna är inte permitterad. Att ta fram ett underlag för ett sådant beslut bör också vara en mindre process för någon med viss systeminsyn. Alternativt om man inte har möjlighet att ta fram ett bra underlag så kan ledningen besluta något i linje med "vi kommer att garantera att inga av våra statusmedlemmar påverkas, men vi måste få återkomma om de exakta formerna".

Att kommunicera ut ett beslut går också fort, bara att lägga upp det på hemsidan så finns det på alla nätforum inom en timme. Skicka samma info till kundtjänst också.

Sedan kan man såklart hamna i att implementationen av beslutet tar längre tid på grund av personalbrist, men eftersom beslutet är fattat och kommunicerat så är det av mindre betydelse. Alla som eventuellt skulle tappa sin statusnivå under tiden har ändå tre månaders grace period, så realistiskt så kommer de första nedgraderingarna av status att ske första juli, och tills dess skulle man ha hunnit implementera en lösning.

En väsentlig skillnad här är att både Delta SkyMiles och Untied MileagePlus har kalenderår på alla sina medlemmar (Vad jag har läst mig till). Enligt ovan artiklar så förlänger de statusen i 12 månader, alltså ett helår, för alla medlemmar.

Hos Eurobonus har alla medlemmar olika medlemsår, och att förlänga allting ett halvår komplicerar sakerna väldigt mycket. Det jag diskuterade i ovan inlägg var att förlänga medlemskapet i 6 månader, vilket är det trådskaparen skrev. Det skulle troligtvis bli problem systemmässigt, samt orsaka andra efterföljande problem.

Nu hamnar vi väldigt OT, men det är väldigt vanligt att oavsett om en del av att företag ligger i ett separat bolag eller inte så är alla anställda under huvudbolaget. Oavsett, så ser jag inte hur det stoppar SAS tekniskt sätt att permittera den delen? Det är ett relativt effektivt sätt att kortsiktigt sparar pengar. SAS har permitterat 90% av sin personal (Källa: SAS: Permitterar 10 000 anställda | SVT Nyheter - Jag har svårt att se att det inte berör Eurobonusavdelningen.

Aegean har ju lyckats göra förlängning med 6 månader, där en stor majoritet hade 23/11 som datum som nu kommer ha 23/5. Trodde SAS uppgraderade sitt system ifjol? Var det inte därför vi alla fick vänta så länge på familjepooling?

Även om nu de anställda som jobbar med Eurobonus är anställda av SAS moderbolaget (vilket är en mer besvärlig lösning faktiskt än att ha de anställda i EB-bolaget - men inget förvånar mig med SAS) så finns det ju såklart interna avtal mellan de två bolagen om konsulttjänster gällande den personalen vilket gör det än mer märkligt om SAS unilateralt beslutar om permittering och lämnar EB-bolaget utan personal. Och med tanke på att de valt en administrativt tung metod för att krediter flygningar verkar det som att de har tillräckligt med personal för att hantera detta hos Eurobonus ändå?

Toppen