Senaste nytt

SAS Eurobonus nyheter 2012-02-13: 50k EBG och 100% poäng i ekonomi

Kul med över 6000 visningar på en och en halv dag. Vilket engagemang! :)

BÅDE baspoäng och extrapoäng kan användas för resor och annat. När man reser med SAS och krediterar till EB får man ENDAST baspoäng, bortsett från om man är med i kampanjer som pointbooster och dubbla-poängskampanjen som ger extrapoäng i tillägg till de baspoängen man vanligen får.
Ska man vara riktigt petig så finns det (eller har funnits i alla fall) baspoäng som räknats för högre status men inte kunnat användas för köp av produkter och tjänster. Så var exempelvis fallet när man inte kunde tjäna Eurobonuspoäng på konkurrensutsatta inrikeslinjer. Man fick inte tjäna poäng som gick att använda men de kunde inte stoppa att man tjänade poäng som räknades till högre status.
Det har även funnits vissa kampanjer med liknande innebörd.

Det som slog mig precis kring nya upplägget är lite av vad som nämndes i höstas. Jag hade ju en intervju med SAS och där pratades det mycket om att man ville fokusera på privatresandet och framförallt privatresandet för de personer som reser med SAS i tjänsten, SAS skulle vara det naturliga valet oavsett om man reser med familjen eller jobbet. Antagligen var väl så inte riktigt fallet.

Med det i åtanke känns upplägget egentligen rätt logiskt. De flesta som reser på business och fullprisbiljetter gör det för jobbets räkning medan många som reser på billigare ekonomiklass biljetter gör det för privat bruk. Den högre poäntintjäningen då gör ju att man som privatperson blir mer lockad att välja SAS på privatresorna (där man garanterat gör ett eget aktivt val) medan vad man väljer att flyga i tjänsten kanske mer är styrt av företagsavtal, turtäthet, pålitlighet osv och lite mindre av om man får 3000 eller 2500 poäng.

Lite hårddraget förstås, men ändå.

De flesta som reser på business och fullprisbiljetter gör det för jobbets räkning medan många som reser på billigare ekonomiklass biljetter gör det för privat bruk. Den högre poäntintjäningen då gör ju att man som privatperson blir mer lockad att välja SAS på privatresorna (där man garanterat gör ett eget aktivt val) medan vad man väljer att flyga i tjänsten kanske mer är styrt av företagsavtal, turtäthet, pålitlighet osv och lite mindre av om man får 3000 eller 2500 poäng.

Jag håller med dig helt.
Företaget bryr sig inte om anställda får mer poäng/miles/avios/tier point eller ej på en tjänsteresa.
Tid och budget är det viktigaste orsakerna om val av flygbolag på en jobbresa.

Ert resonemang, Jacob och AHO, stärker ju ytterligare Senators analys att den här ändringen ska ses som ett sätt att stärka SAS position gentemot Norwegian.

Ert resonemang, Jacob och AHO, stärker ju ytterligare Senators analys att den här ändringen ska ses som ett sätt att stärka SAS position gentemot Norwegian.

Som någon nämnde innan visade SAS 4Excellence-presentation förra hösten att Norwegian konkurrensutsätter SAS på rutter som ger 60% av SAS short haul-omsättning (mångdubbelt mer än något annat bolag), så någon annan slutsats än att ändringarna är ett steg mot just det du påpekar är inte trolig. Frågan är bara om/när longhaultrafiken skrotas helt.

Last edited:
Och som en besparing. EB-systemet är ju ett incitament för att få flera och mer trogna resenärer. Men, det är också en stor kostnad för företaget. Genom att ge fler poäng till en sällanresenär som reser i Y, så är möjligheten liten att en sådan resenär tar ut sina poäng. Denna uppnår heller ingen hög status i systemet. Värdet av sådana poäng devalveras således sannolikt mot noll i vissa fall, så sant inte resenären köper en GT för poängen...

Desto mer jag tänker på det desto mer troligt och logiskt känns det.

SAS kommer nog aldrig komma åt de extrema budgetresenärerna som letar skoningslöst efter billigaste priset i alla lägen, men de reser å andra sidan inte särskilt mycket, är föga lojala och drar i alla fall inte in speciellt mycket pengar.

Men det finns vad jag förstod en stor potential att fånga affärsresenärerna på deras privatresor. Det är en stor grupp människor som troligtvis har hyfsade jobb, tjänar OK och gärna unnar sig lite weekendresor och semesterresor för lite avkoppling från vardagen och förmodligen gör det oftare än man tror.
Jag har sett många kommentarer där folk struntat i SAS på privatresan då det inte varit billigast, man har inte fått något gratis ombord att äta och dricka SAMT dessutom ynkligt med poäng, så lite att det inte spelat någon roll. Kanske är det några saker för mycket för att bägaren ska rinna över och man väljer något annat, som Norwegian.

Kanske har man gjort någon studie på vad som påverkar denna målgrupp vid val av flygbolag och transportsätt och kommit fram till att poängintjäning är viktigare än man tror.

Känns sådär... Nu kommer det verkligen vara meningslöst med EBG... Dags för det vi bad om en limit för EGP

Kanske har man gjort någon studie på vad som påverkar denna målgrupp vid val av flygbolag och transportsätt och kommit fram till att poängintjäning är viktigare än man tror.

Håller helt med. Människan är väl en samlare i grunden. Om det sen är nötter för vinterförrådet (på stenåldern), spypåsar, smurffigurer, Delfthus...eller EB-poäng kanske inte spelar nån roll.

Håller helt med. Människan är väl en samlare i grunden. Om det sen är nötter för vinterförrådet (på stenåldern), spypåsar, smurffigurer, Delfthus...eller EB-poäng kanske inte spelar nån roll.

Jag får väl kliva ut garderoben:) Visserligen ligger jag nog perifert i målgruppen och har även BAEC som huvudprogram. Men visst blir det mera attraktivt för mig att välja SAS nu när jag har tillfälle, inrikes och intraeuropa, och det ger mig ytterligare ett motiv för att lägga några hundralappar till för en SAS-biljett jämfört med ett lågprisbolag. På sätt kan man skramla ihop till en bonusresa för familjen intrascandianvien.

Jacob: Jag tror att den gruppen du talar om, gäller det att hitta något som får vågskålen att tippa över. Flyger ju själv med familjen till Sicilien några gånger per år och söker alltid alternativ till Ryan Air. Hamnar skillnaden på någon tusenlapp för en enkel, så är det inga tvekan att det inte blir Ryan Air. Ser man till att man får 20 kg bagage, ev kaffe och något tilltugg och nu mera poäng, så blir SAS säker mera attraktivt för en tänkt målgrupp.

Last edited:
Toppen