Senaste nytt

SAS Eurobonus nyheter 2012-02-13: 50k EBG och 100% poäng i ekonomi

1. Min analys är att detta är ett steg i kampen mot DY. Vad är SAS största tillgång i kampen mot DY? EuroBonus. Jag tror att allt detta handlar om att SAS inser att det inte är BA/AY eller AF/KLM som är största konkurrenten i framtiden. Det är DY. SAS kärnmarknad är att frakta passagerare inom Skandinavien, samt mellan Skandinavien och Europa. Den interkontinentala verksamheten är för liten för att SAS skall bedriva en "Hub and Spoke" verksamhet.

Med tanke på de bilder som Rickard Gustavsson visade vid presskonferensen i september så tror jag att du slog huvudet på spiken. Norwegian var värsta konkurrenten.

Om point bargains är kvar på 50% rabatt är det helt OK att de gäller bara för EBG. Tycker jag.
Det finns för lite guldförmåner!
Snälla SK, gör 50% rabatt som en standard EBG förmån(under lågsäsong) men låt oss andra statuslösa också utnyttja det. Det är nog en av få orsaker att jag har fortfarande kvar EB. Stärk istället EBS med 25% rabatt.
Jag lovar att aldrig besöka SK lounger och inte dricka ölen(gör inte det ändå även om jag fick betalt) och inte käka de utställda vitbrödsmackor eller salta pinnar om ni bara låter mig spendera mina EB poäng på point bargains. Redan på silvernivån går också bra.

För min personliga del blir detta bara en positiv förändring gällande poängintjäningen eftersom den organisation som betalar i princip allt mitt flygande har "så-billigt-som-möjligt" som policy. Ergo: fler poäng för samma sträckor.

Dock försvinner guld bort från min horisont med de här förändringarna. Poängkravet är i princip omöjligt för mig att uppnå pga. mest inrikessträckor, tidigare hade jag en möjlighet att nå 40 segment per år, men nu blir det att harva på som silver istället.

Nu är jag förvirrad, antingen är min webläsare kajko eller är det något skumt, min kvalificeringsperiod går ut i mars och har nu 36 segment, innan stod det att jag nu har 4 resor kvar till EBG men det är nu borta, visst måste jag ändå ha 40 resor till EBG fram till mars eftersom reglerna börjar gälla från maj månad? Ännu tråkigare eftersom de resorna redan är inbokade inom kort.

Ja, de nuvarande reglerna måste ju rimligtvis gälla fram till mars. Måste vara någon helt annan anledning att det ser annorlunda ut.

HEj igen, gällande det att ändringen bara gäller bas-poäng, som det är nu på en "stutus" flight, får vi ju BÅDE Baspoäng och Extrapoäng (om man kikar i poänglistan. Sen är det summan av alla baspoäng som ger status, och summan av alla extrapoäng som går använda till resor.

och så som jag läser det, finns det en möjlighet att detta bara gäller baspoängen, (det står ju så), och då kan extrapoängen vara kvar, så om du bara åker SAS i Low economy, så får du högre status med många poäng, men inte så många poäng att använda...

Detta gör mig inget i så fall, men varför hade de då skrivit att det bara är just baspoängen som ändras?

Hej Zoogian,

Det verkar som om du har missuppfattat lite hur baspoäng och extrapoäng fungerar i EB, men jag är inte helt säker på om jag förstår hur du har missuppfattat...

BÅDE baspoäng och extrapoäng kan användas för resor och annat. När man reser med SAS och krediterar till EB får man ENDAST baspoäng, bortsett från om man är med i kampanjer som pointbooster och dubbla-poängskampanjen som ger extrapoäng i tillägg till de baspoängen man vanligen får.

Du har rätt i att baspoäng är statusgrundande och att extrapoäng inte är statusgrundande. Baspoäng får man endast genom att flyga med något bolag i SAS-gruppen eller i Staralliance. Extrapoäng kan man få på många möjliga konstiga sätt; kreditkortsanvändande, hotellvistelser, hyrbilar, EB-shoppen etc.

Summan av alla baspoäng ger evt. status. Summan av baspoäng+extrapoäng ger resor och annat. Det fungerar alltså inte på samma sätt som i BAs bonusprogram, med tier points och avios som två helt separata variabler.

Hej Zoogian,

Det verkar som om du har missuppfattat lite hur baspoäng och extrapoäng fungerar i EB, men jag är inte helt säker på om jag förstår hur du har missuppfattat...

BÅDE baspoäng och extrapoäng kan användas för resor och annat. När man reser med SAS och krediterar till EB får man ENDAST baspoäng, bortsett från om man är med i kampanjer som pointbooster och dubbla-poängskampanjen som ger extrapoäng i tillägg till de baspoängen man vanligen får.

Du har rätt i att baspoäng är statusgrundande och att extrapoäng inte är statusgrundande. Baspoäng får man endast genom att flyga med något bolag i SAS-gruppen eller i Staralliance. Extrapoäng kan man få på många möjliga konstiga sätt; kreditkortsanvändande, hotellvistelser, hyrbilar, EB-shoppen etc.

Summan av alla baspoäng ger evt. status. Summan av baspoäng+extrapoäng ger resor och annat. Det fungerar alltså inte på samma sätt som i BAs bonusprogram, med tier points och avios som två helt separata variabler.

hej, ok, ja, är det så så... men man vet aldrig vad de hittar på, det är mycket fokus på att de ändrar för status, därav drog jag slutsatsen att det inte är helt klart än vad som kommer hända med de poäng som går använda, vem vet, kanske kommer det något på detta i mars?

Det är ju mycket billigare för dem att sänka kraven på EBG, genom att ge 100% baspoäng, men det blir ju väldigt kostsamt för dem om poängen kommer användas för att ta ut resor och prylar.. det var så jag tänkte,
men vi får väl se, förhoppningsvis har jag fel. ;-)

Toppen