Senaste nytt

SAS Eurobonus nyheter 2012-02-13: 50k EBG och 100% poäng i ekonomi

Lufthansas HON Circle, Uniteds Global Services...
Och SAS egna Pandion, men den nivån är inofficiell och kvalificeringskraven är hemliga.

Vi kanske ska trycka t-shirts med "CPH" på nu? Alla medlemmar här på forumet och som utgår från Sverige/ARN kommer väl se till att varenda resa blir via CPH med nya poängreglerna? SAS Sveriges direktlinjer kommer ju kännas lite svalare än tidigare :)

Lufthansas HON Circle, Uniteds Global Services...
Och SAS egna Pandion, men den nivån är inofficiell och kvalificeringskraven är hemliga.

Fast sen finns det ju också programmen med nivåer som för det mesta heter "platinum" eller liknande som inte på långa vägar är lika krävande att uppnå (eller lika öh...prestigefyllda) som de tre du listar upp. Just United har ju ännu fler, där Premier gold, platinum och 1K ger *G-status. Och så Global Services ovanpå det...

http://www.staralliance.com/assets/doc/en/benefits/frequent-flyer-programmes/pdf/FFP-table.pdf

Fast Skandinavien kanske är för egalitärt för att stratifiera pax in absurdum. En kompromiss kanske skulle passa? Alla miles som EBG tjänar utöver poänggränsen läggs till en evighetsmätare som ger livstids-EBG vid ett visst tal. Med olika belöningar längs vägen. Som ett videospel där man inte förlorar alla sina powerups och måste börja om från början varje gång man dör. Och så kan man skrota den idiotiska regeln om 60-årsgräns för livstids-EBG på samma gång.

Last edited:
Svårt att komma med intressanta synpunkter efter en så givande diskussion som denna tråd är. I korthet har jag mer eller mindre samma åsikt som Tjaeng. Det jag ville tillägga är att jag tror att "riskerna" med sänkningen överdrivs något. Det är inte direkt som Limsniffar-Jocke från Pajala kommer att kvalificera sig till EBG trots sin årliga resa till Ibiza, och att han med sitt envetna slentrian-heilande och dåliga kroppsodör skulle komma att förpesta loungetillvaron.

Jag är, jämfört med ett stort antal medlemmar här, en hobbyresenär. Reser 2-3 interkont, 5-6 intra-EU och lika många intra-skandinavien per år, företrädesvis tjänsterelaterat. Med anledning av extremt strikt resebudget (GLÖM att välja bolag) och offentlig verksamhet så kvalificerar jag i stort sett aldrig till mer än silver någonstans. Trots detta räknas jag som "resegurun" på jobbet, och hjälper kollegor att hitta bra planer för konferensresor. Denna sida har lärt mig fantastiskt mycket om "smart resande" och att utnyttja de möjligheter som finns, även för än "sällan resenär" som bara reser en gång per månad eller så.

Jag tror inte att ni behöver vara särskilt oroliga för att loungerna kommer att fyllas till bredden med rese-nybörjare som dricker upp all öl. :)

Last edited:
Vi får väl dock avvakta och se vad som kommer härnäst innan vi "dömer" helheten. En officiell superguld-nivå verkar vi alla överens om är bra. (Diskussionen om att det gör vanligt guldkort mindre värt kommer i och för sig komma också...) :cool:

Hittade följande info på SAS Facebook sidan. Se speciellt kommentar från SAS representant i slutet av diskussion. Vi får se vad som kommer att hända. :)

M: EB improvement is not an improvement, yet another time you guys tries to improve service feeling and business exellence by lowering the actual service. increase of points in economy, congrats guys 100% domestic sweden is without extra 15% or 25% 600 point, by other words 50 flights are 30 000 points does it really improve you ability as a frequent traveler to reach the EBG level? NOT! The only way to do this without damaging your market is to by doing this add some extra goodies for the ferquent flyers, even if you reach Gold you are not offered anything extra that is new? Come on, your faithful frequent flyers are your only way of survival in this hard competition.
    • J: Let's wait and see what else is in store for the end of March announcement. Who knows what kinds of goodies (or downgrading) there might be in sight for EBG's

"At the end of March, we will have more news about changes to the EuroBonus program as well as how these changes will affect you as a member."

• SAS Hi M! Thank you for your feedback. I agree with J - look out for upcoming news at the end of March. I'll send your comments further to EuroBonus. Wishing you a nice evening! /sj

Last edited:
Jo det verkar finnas en del i pipeline. Kan ju hoppas det kommer tillkomma fördelar för EBG etc. Som väl nämnts ovan, kanske en offentlig nivå för EBP? Vad hände förresten med lanseringen av 2 kabinklasser inrikes. Vill minnas detta diskuterades under hösten 2011?

Last edited:
Vad händer förresten med lanseringen av 2 kabinklasser inrikes. Vill minnas detta diskuterades under hösten 2011?

Det presenterades som en del av 4Excellence-programmet, men vi kan nog ge oss fan på att nyheten återvinns och marknadsförs som en av de stora förändringarna framöver. Tillsammans med något annat trams som att döpa ett flygplan till EuroBonus Viking.

Toppen