Senaste nytt

SAS Eurobonus nyheter 2012-02-13: 50k EBG och 100% poäng i ekonomi

Borde inte Star Alliance ha någon form av gemensam belöning för oss som reser massvis med Alliansen men inte kan koncentrera resandet till ett bolag?

Man kan väl säga BA har det inom OW med sitt system med tierpoints och Avios. Tierponts som är statusgrundande baseras på sträcka och kabin oavsett bolag, medan du får din belöning i form av betydligt mer Avios om t ex flyger BA sitället för CX LHR-HKG.

Mja.. hur vet du att den faktiska effekten blir mätbar som resenär, och på vilket sätt skulle det nödvändigtvis vara dåligt? När de ändrade segmentregeln från 40 rutter i business till 40 rutter oavsett klass var precis samma farhågor om grotesk expansion av antalet EBG på modet. Åren efter har antalet EBG ändå bara sjunkit ytterligare. Att du känner att det är för många EBGs på intraskandinaviska flighter med SK får stå för dig; min erfarenhet är att alla network carriers har presigerutter där antalet pax med elitstatus närmar sig det absurda. Flugit FRA-MUC med LH i rusningstid nångång? Det värsta jag varit med om var MUC-PVG när jag tycktes vara den enda i en fullbokad C-kabin som inte var LH SEN eller HON.

Att veta exakt vad som kommer att hända kan ingen göra. SAS vet troligen ungefär eftersom de har siffror att förlita sig på och troligen räknat ganska noga på detta. Jag är väl medveten om att vissa LH-rutter i princip är fulla med HON (och några SEN), men tyskland är ett mycket större land än sverige, sett till befolkningsmängden och bör rimligen ha fler statuspax, om man bara tittar på absoluta siffror. Därmed är det egentligen inte så konstigt att de kan fylla plan med HON/SEN. Vissa rutter kommer säkert att vara fulla med EBG, oavsett var man sätter gränsen och det kan vara OK. Jag är dock fortfarande av åsikten att gränsen är för lågt satt.

Borde inte Star Alliance ha någon form av gemensam belöning för oss som reser massvis med Alliansen men inte kan koncentrera resandet till ett bolag?

Det tycker jag skulle vara trevligt då jag själv sitter i en liknande sits. Det är nog dock inget vi ska hålla andan medan vi väntar på att det ska hända.

men tyskland är ett mycket större land än sverige, sett till befolkningsmängden och bör rimligen ha fler statuspax, om man bara tittar på absoluta siffror. Därmed är det egentligen inte så konstigt att de kan fylla plan med HON/SEN.

Absoluta siffror säger ganska lite jämfört med storlek på programmet / antal aktiva FFP-medlemmar. Dessutom är befolkningsmängden ett dåligt underlag, Tyskland har, som du säkert förstår, andra förutsättningar för alternativ till flygresor än Skandinavien. Enligt statistiken i 4Excellencepresentationen flyger skandinaver mer än dubbelt så mycket shorthaul per capita jämfört med centraleuropa (definierat som Tyskland, Österrike och Schweiz). Lufthansa släpper inga konkreta siffror såsom SAS gör, men jag skulle bli väldigt förvånad om andelen FTL vs SEN vs HON skiljer sig markant från andelen EBS vs EBG vs EBP. Grundmedlemmar är svårt att få någon vettig uträkning på då man inte vet hur många som flyger aktivt.

Vissa rutter kommer säkert att vara fulla med EBG, oavsett var man sätter gränsen och det kan vara OK. Jag är dock fortfarande av åsikten att gränsen är för lågt satt.

Mjaha, men vad du tycker korrelerar inte nödvändigtvis med vad som är fördelaktigt för varken SAS eller andra EB-medlemmar, eller hur? Gränserna som sätts kommer alltid att vara arbiträra, och den standardflygaren i ett spelteoretiskt scenario som vill nyttomaximera skulle tycka att gränsen är för lågt satt ända fram till den punkt då han själv börjar få det knivigt att återkvalificera. Om det är något program som är en anomali är det snarare M&M med tanke på att 30 engångsresor räcker för både FBG/Skyteam Elite+ och BAEC Silver/Oneworld Sapphire.

Det tycker jag skulle vara trevligt då jag själv sitter i en liknande sits. Det är nog dock inget vi ska hålla andan medan vi väntar på att det ska hända.

Inte alls. Men däremot var det väl inte sådär jättemånga som förväntat sig att de skulle införa 100% intjäning på low economy heller, eller hur?

Last edited:
ok, jag ser att det har varit en rejäl diskussion redan om detta idag, och jag vill (som vanligt) kommer med en liten annan vinkel på detta.

Jag ser att många jämför poängen/statusnivåer och dyl med BA, LH och AF/KLM. Några observationer jag gör:
1. Min analys är att detta är ett steg i kampen mot DY. Vad är SAS största tillgång i kampen mot DY? EuroBonus. Jag tror att allt detta handlar om att SAS inser att det inte är BA/AY eller AF/KLM som är största konkurrenten i framtiden. Det är DY. SAS kärnmarknad är att frakta passagerare inom Skandinavien, samt mellan Skandinavien och Europa. Den interkontinentala verksamheten är för liten för att SAS skall bedriva en "Hub and Spoke" verksamhet.
2. Ändra intjäning av poäng för billigare biljetter är en direkt attack mot DYs affärsmodell.
3. Ändring av EBG till 50.000 poäng i Sverige harmoniserar bara inom länderna
4. Så personligen tror jag det är meningslöst att jämföra detta med t.ex. Lufthansas Miles & More eller BA Executive Club, då detta är en ren kamp mot DY.

Jag är övertygad att I Frankfurt, Paris och London bryr man sig inte så mycket om detta. Men i Oslo däremot är man nog ganska nervösa nu. Det finns ett skäl till att Herr Kjos har kämpat så hårt mot detta i många år.

Sedan tycker jag det är dags med en nivå till i EB, samt ett nytt nivå inom Star.

Absoluta siffror säger ganska lite jämfört med storlek på programmet / antal aktiva FFP-medlemmar. Dessutom är befolkningsmängden ett dåligt underlag, Tyskland har, som du säkert förstår, andra förutsättningar för alternativ till flygresor än Skandinavien. Enligt statistiken i 4Excellencepresentationen flyger skandinaver mer än dubbelt så mycket shorthaul per capita jämfört med centraleuropa (definierat som Tyskland, Österrike och Schweiz). Lufthansa släpper inga konkreta siffror såsom SAS gör, men jag skulle bli väldigt förvånad om andelen FTL vs SEN vs HON skiljer sig markant från andelen EBS vs EBG vs EBP. Grundmedlemmar är svårt att få någon vettig uträkning på då man inte vet hur många som flyger aktivt.

Andelen skiljer sig säkert inte så mycket. Men det jag tycker är intressant är att titta på hur många statusmedlemmar varje program har jmf med hur många stolar de har på givna sträckor. Det kan man inte ens försöka uppskatta om man bara tittar på andelen EBS/G/P vs FTL/SEN/HON.

Mjaha, men vad du tycker korrelerar inte nödvändigtvis med vad som är fördelaktigt för varken SAS eller andra EB-medlemmar, eller hur? Gränserna som sätts kommer alltid att vara arbiträra, och den standardflygaren i ett spelteoretiskt scenario som vill nyttomaximera skulle tycka att gränsen är för lågt satt ända fram till den punkt då han själv börjar få det knivigt att återkvalificera. Om det är något program som är en anomali är det snarare M&M med tanke på att 30 engångsresor räcker för både FBG/Skyteam Elite+ och BAEC Silver/Oneworld Sapphire.

Absolut. Jag säger inte emot. Jag har bara en bestämd åsikt i frågan och eftersom jag är EBG som kvalificerar mig med råge så borde jag ha rätt att ha det också...

Inte alls. Men däremot var det väl inte sådär jättemånga som förväntat sig att de skulle införa 100% intjäning på low economy heller, eller hur?

Näe, det var väldigt oväntat skulle jag nog säga. Jag tror de flesta hade applåderat om de bara höjt intjäningen till 50% minimum.

Andelen skiljer sig säkert inte så mycket. Men det jag tycker är intressant är att titta på hur många statusmedlemmar varje program har jmf med hur många stolar de har på givna sträckor. Det kan man inte ens försöka uppskatta om man bara tittar på andelen EBS/G/P vs FTL/SEN/HON.

Sant. Men det som du nämner skulle vara så besvärligt att sammanställa att jag undrar om flygbolagen ens själva har sett dylik data. Min erfarenhet, som såklart är lika subjektiv som din, är att knökfullhet är intermittent på alla håll. Jag har haft tomma Scandilounges för mig själv, och likaså har jag stött på allsköns lounges (inkl SK) som sett ut som en tunnelbanevagn i Tokyo under rusningstid. Någon systematisk överbefolkning av just EBG enbart på SAS-mark i en omfattning som motiverar populationsbegränsning (råttgift i salladsbuffén eller nåt) tycker jag mig inte se.

Absolut. Jag säger inte emot. Jag har bara en bestämd åsikt i frågan och eftersom jag är EBG som kvalificerar mig med råge så borde jag ha rätt att ha det också...

Självklart. Min poäng är snarare att jag därmed måste bestrida grunden för ditt ställningstagande eftersom det är baserat på egen bedömning och inte tillämpade jämförelser gentemot andra program. Att du tycker som du tycker är inget jag har något emot. Om vi bortser från "fusk" som Aegean kvarstår ju det här med att ett antal Star Alliance-bolag har lägre trösklar till *G än vad Eurobonus med de nya reglerna har. Utöver M&M kan jag faktiskt inte komma på något *A-bolag som inte har minst en kvalifikationsmetod för *G som är enklare eller lika enkel att nå som SKs 50K miles/50 segment. Och då ska man ta med i beräkningen att M&M FTL ger mer än nära nog alla andra *S-nivåer. Att många bolag däremot har flera nivåer som motsvarar *G anser jag inte som en anledning att höja EBG-tröskeln, utan som ett bra argument för att Eurobonus också borde få en andra *G-nivå (Pandion borträknat).

Ser man på de andra allianserna brukar de lägsta nivåerna som ger OW Sapphire eller ST Elite+ inte heller ha särskilt imponerande krav.

Först vill jag säga att det ser ut att vi alla ha någon opinion om SAS EuroBonus oavsett vad SAS gör, så är en del av oss nöjda och en del missnöjda. ;)

Jag som nuförtiden reser lika mycket som tidigare men mest inom Skandinavien/Europa och inte så mycket inrikes är jag nöjd för denna utvecklingen. Oftast mina resor skall vidare faktureras till kunderna så kan inte boka C biljetter... :( Fast inom Norden anser jag inte att skillnad mellan Y och C är inte så stor. De är ju oftast max 1½ timmars flygningar om inte kortare som 45min på ARN-HEL route.

Enligt mig är att SAS måste ta på allvar krig från Norwegian, Skyways, Finnair och Malmö Aviation inrikes i Sverige och inom Norden. Faktumet är att t.ex. DY är inte alltid billigare än SK fast speciellt leisure resenärer har den bilden fortfarande. Jag bokade en resa till ARN-HEL route om några veckor. Aldrig i livet att skulle betala 1900SEK enkel på DY när det fanns 1200SEK med SK/KF. Det blev enkelt val på SAS Groups fördel.

Genom att SAS förbättrar EB en hel del så finns det möjligheter att de kan få bättre kabinfaktor och på det sätt bättre lönsamhet. Vi alla vet som reser "lite då och då" så vi är ju ganska giriga och vill få den lilla nyttan genom att samla poäng från våra resor och sen använda de på nya eller hur? :)

Jag tror att den stora 20års jubileums nyheten kan vara att de publicerar EBP som officiell nivå för att utveckla EB vidare. Detta är nu min gissning och baserar inte på någon fakta. Vad säger ni? :confused:

Först vill jag säga att det ser ut att vi alla ha någon opinion om SAS EuroBonus oavsett vad SAS gör, så är en del av oss nöjda och en del missnöjda. ;)
(...)
Jag tror att den stora 20års jubileums nyheten kan vara att de publicerar EBP som officiell nivå för att utveckla EB vidare. Detta är nu min gissning och baserar inte på någon fakta. Vad säger ni? :confused:

Ja, vi kommer tycka olika om specifika förändringar. :p

SAS har självklart en idé med detta. Min gissning: För att kunna höja intjäningen på de billigaste biljetterna till 100% har de "tvingats" göra andra nedskärningar i intjäning - internpolitik. De har då bedömt att det är viktigare strategiskt att ge en bra förmån på billiga biljetter (kriga mot Norwegian) och ta smällen att svenska premiumresenärer blir lite "pissed".

För vanliga biljetter (inte Low Economy) blir nu alltså effekten att danska resenärer tjänar mer poäng än tidigare vid resor till Europa och svenska resenärer tjänar mindre än tidigare (om man inte reser via CPH). Den faktiska minskningen i antalet poäng för de som reser från ARN blir störst för de som reser i Economy Extra och allra mest för de som reser i Business.
Av någon anledning har man velat "jämmna ut" intjäningen mellan Danmark och Sverige/Norge i detta paket av förändringar.

Vi får väl dock avvakta och se vad som kommer härnäst innan vi "dömer" helheten. En officiell superguld-nivå verkar vi alla överens om är bra. (Diskussionen om att det gör vanligt guldkort mindre värt kommer i och för sig komma också...) :cool:

Last edited:
Toppen