Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Brukar man inte behöva spendera en viss summa på kortet innan man får statuspoängen?
Var så när jag skaffade mitt Amex premium iaf minns jag. Det var förvisso inga statuspoäng men ändock.
Nej.
Skilj på statuspoäng och extrapoäng.

Visa bifogad bild 80287

så FRUKTANSVÄRT dålig på matte men är detta inom ramen för att inte behöva visum? En ganska bra route annars!
Med den där rutten får du också räkna in två hotellnätter och tillhörande mat. Å andra sidan får du faktiskt ut något av resan med viss tid på plats. I mitt exempel blir det bara en eftermiddag, kväll och frukost på hotellet för att sedan åka direkt till flygplatsen.

Last edited:
nästa fråga som är lika viktig att svara på som hur mycket pengar du har att lägga = hur mycket tid har du?
Kan du vara ledig på veckodagar eller måste klara allt på de 3 helger som är kvar i Oktober?
En annan kontrollfråga - det är EBD du siktar mot va? Är det inte bättre att bara ligga kvar som EBG och ta nya tag nästa år?

nästa fråga som är lika viktig att svara på som hur mycket pengar du har att lägga = hur mycket tid har du?
Kan du vara ledig på veckodagar eller måste klara allt på de 3 helger som är kvar i Oktober?

Jag är frilans så jag kan ta mig tid. Har inte jättemycket pengar men 8000 kronor och 30000 poäng i plusgrade för att nå upp till plus känns billigt!

En annan kontrollfråga - det är EBD du siktar mot va?
Ja.
Vänligen läs tidigare inlägg 2392 i tråden. ;)
SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd | Sida 240 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Har inte jättemycket pengar men 8000 kronor och 30000 poäng i plusgrade för att nå upp till plus känns billigt!
Kontrollera noga innan du funderar på sådant här!
Beroende på vilken biljett du har i grunden är det nämligen inte säkert att du får fler poäng om du uppgraderar!
Kolla själv här:
Point charts | SAS
En biljett som bokas i Go Flex ger lika många poäng som en Plus Saver. Att uppgradera en SAS Go biljett som du har i din exempelbokning för poäng via Plusgrade kommer, vid lyckad uppgradering, att ge just en Plus Saver klass på biljetten vad avser intjäning. Likadant bokas en lyckad uppgradering till business in som Business Saver och ger poäng därefter.

Med andra ord, har du en Go Flex biljett i botten, då får du inte mer poäng trots Plusgrade till Plus, det är bara om du uppgraderar till Business som du i så fall skulle få fler poäng!

Dessutom är det ju inte 8000 kronor det handlar om för din del, det tar dig lite grovt sett bara halvvägs till de 23 000 baspoängen som du behöver. Du kommer alltså behöva spendera någonstans mellan 5-10 000 kronor till för att få ihop övriga ~10 000 baspoäng. Jag vet att du skrev om någon annan tripp i slutet av oktober, kontrollera och räkna noga ihop. Det är väldigt mycket pengar att spendera för att bli Diamond och om du flyger såpass lite att du trots kreditkort fattas 23 000 baspoäng med mindre än en månad kvar, då blir ju den stora huvudfrågan - vad skall du ha Diamondkortet till? Det ger bara förmåner när du flyger, vilket du inte verkar göra särskilt ofta?! Är det inte bättre då att ta de här 10-20 000 kronorna som du verkar beredd att lägga nu, på att istället boka bättre biljetter/stolar när du väl ska ut och flyga?

Last edited:
Jag är frilans så jag kan ta mig tid. Har inte jättemycket pengar men 8000 kronor och 30000 poäng i plusgrade för att nå upp till plus känns billigt!
Känns svårt hur du än gör att kunna få till 23.000 poäng för endast 8000, då det mig veterligen inte är några bra kampanjer på SAS just nu. Hade det funnits så kanske med 2 st t/r i GO att det hade funkat. det är dock ett rejält lidande för att får EBD....

Ja det är EBD jag vill ha. Och jo, det vore kanske smart..
Som @Berglund säger, det är verkligen inte värt varken tid, pengar eller slit såvida du nästa år inte planerar massor av resor där du kan ha fördel av att ge bort guldkort för att en hel familj (fler än två) ska kunna komma in i lounge, samt att en person till då kan tjäna 25% bonuspoäng.
En liten goodie bag är ju knappast värt vad du pratar om att göra :)

Ja det är EBD jag vill ha. Och jo, det vore kanske smart..
Lägg ner det för den här perioden. Att panikflyga in en status känns så ovärt.
Till nästa period så börja från början.
Du kommer behöva flyga in 8000 poäng per månad för att nå diamant. Sedan finns det genvägar med kreditkort. Men når du inte 8000 per månad bör du överväga om du ens bör sikta på diamant. Guld kanske räcker? Det bör det göra enligt mig.

Toppen