Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

jsn

Medlem
Jag har säkert missat ngt väldigt grundläggande, men hur hittar man sträckorna man ska flyga överhuvudtaget? Jag ser många förslag med olika ben för en viss summa, hur kommer ni fram till det?
Man försöker optimera så många poäng per krona man spenderar.
Man vet, eller tar reda på, hur många poäng olika resor resp legs ger i olika bokningsklasser. Tex Plus Saver inom Norden ger 750 poäng, Plus Saver mellan Norden och Europa ger 1500 poäng, osv.
Sedan letar man upp vilka destinationer som ger mest bang-for-the-buck. Och där säger erfarenheten att tex HAM, BRU, PRG brukar ha bra priser.
Vill man åka longhaul så försöker man hoppa på olika kampanjer.
 

Mokro

Ny medlem
Tjena,

Är väldigt novis kring allt detta, så tar gärna input.

Har SAS Amex Eurobonus Elite, i skrivande stund 205.000 poäng ca, har haft bra spend detta år.
Saknar 5000 baspoäng för att nå EBG.
Behöver dessa senast 31/10 i år.

Det i sak är väl inga problem, men hur hade någon av er gjort?
En resa t&r eller flera?

Optimala för familjesituationen är under dagtid. Kan absolut klämma in en natt om så krävs.
Vet inte heller vad som är en "rimlig" budget enligt er experter för att uppnå målet.

Tar tacksamt emot tips.
Mvh,
Kasper
 

Dr. Miles

Expert
Tjena,

Är väldigt novis kring allt detta, så tar gärna input.

Har SAS Amex Eurobonus Elite, i skrivande stund 205.000 poäng ca, har haft bra spend detta år.
Saknar 5000 baspoäng för att nå EBG.
Behöver dessa senast 31/10 i år.

Det i sak är väl inga problem, men hur hade någon av er gjort?
En resa t&r eller flera?

Optimala för familjesituationen är under dagtid. Kan absolut klämma in en natt om så krävs.
Vet inte heller vad som är en "rimlig" budget enligt er experter för att uppnå målet.

Tar tacksamt emot tips.
Mvh,
Kasper
Du kan också köpa baspoäng på SAS webbsida.

SAS EuroBonus points
SAS skrev:
VÄLJ PRODUKT

Här kan du köpa Baspoäng till dig själv och Extrapoäng till dig själv (eller någon annan). Du kan även överföra Extrapoäng till en annan medlem. Möjligheten att köpa Baspoäng är synlig om du saknar max 5 000 poäng för att nå Silvernivå, 15 000 poäng för att nå Guldnivå och 30 000 poäng för att nå Diamantnivå.
Eftersom jag inte saknar några poäng för att bli SAS EuroBonus Gold, så kan jag inte se hur mycket det kostar att köpa 5.000 baspoäng.
 

Mokro

Ny medlem
Tack för tipset!

5000 baspoäng kostar mig SEK 5000:-

Så frågan är väl då vad som anses mest prisvärt?
Resa för ev billigare kostnad men med tidsåtgång alt köp poängen men "spara" tid.

Jag är ju inte insatt i valutavärden och kurser inom poäng och flygvärlden så svårt att direkt avgöra på egenhand.
EBG ska jag ha i varje fall.

Tack igen!
 

jsn

Medlem
Saknar 5000 baspoäng för att nå EBG.
Behöver dessa senast 31/10 i år.

Det i sak är väl inga problem, men hur hade någon av er gjort?
En resa t&r eller flera?

Du har EBS idag? Varifrån flyger du?
Jag hade försökt få till en resa (från ARN) i Plus Saver till BRU, HAM, PRG, ... via CPH eller OSL åt ena hållet och via både CPH och OSL åt andra hållet. Skall ge dig 750+1500+1500+750+750= 5250 poäng.
Alternativt i Plus Saver åt ena hållet och i Plus Full Flex åt andra hållet och då via OSL eller CPH åt båda hållen.

Eftersom jag inte saknar några poäng för att bli SAS EuroBonus Gold, så kan jag inte se hur mycket det kostar att köpa 5.000 baspoäng.
Siffrorna nämndes i följande tråd Mail från SAS: Så här behåller du ditt silverkort | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Edit: för långsam
 

Mokro

Ny medlem
Du har EBS idag? Varifrån flyger du?
Jag hade försökt få till en resa (från ARN) i Plus Saver till BRU, HAM, PRG, ... via CPH eller OSL åt ena hållet och via både CPH och OSL åt andra hållet. Skall ge dig 750+1500+1500+750+750= 5250 poäng.
Alternativt i Plus Saver åt ena hållet och i Plus Full Flex åt andra hållet och då via OSL eller CPH åt båda hållen.


Siffrorna nämndes i följande tråd Mail från SAS: Så här behåller du ditt silverkort | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Edit: för långsam

Tackar!

EBS idag
Flyger från ARN.
Skall kolla upp ovan.
 

Rebel

Medlem
Tackar!

EBS idag
Flyger från ARN.
Skall kolla upp ovan.
Ut från ARN till bryssel med morgon planet kl 7.00 landar i BRU kl 0900 och sen hem med ca10.00 till köpenhamn och vidare till ARN. Med lite tur är du hemma efter lunch samma dag.
Det är ofta rea på torsdagar på NoN som finns på sas.se mellan 18.00-24.00
 

Rebel

Medlem
Det kan bli en dyrköpt läxa om planet från Arlanda landar sent...

Varför då??
Det köpes som en biljett då det är 1 tim mellan ankomnst och avgång.
Och SAS må han många fel och brister, men att boka om ngn som åker Plus har aldrig varit ett problem för mig.
Det går många sas plan hem till ARN via köpenhamn och oslo hela dagen.
 

Valley

Medlem
Varför då??
Det köpes som en biljett då det är 1 tim mellan ankomnst och avgång.
Och SAS må han många fel och brister, men att boka om ngn som åker Plus har aldrig varit ett problem för mig.
Det går många sas plan hem till ARN via köpenhamn och oslo hela dagen.

Har haft irriterad diskussion med just SAS om detta.
Slutade med att jag fick köpa ny biljett. Men jag fick tillbaka allt när jag reklamerade efter hemkomst.
 
Toppen