Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

(Första postningen på BC)
Ska till IAC i Adelaide 25-29:e sept, så letar flyg ToR CPH-ADL ~23/9 - 2/10 cirka. Min EBD behöver så många baspoäng per krona som möjligt och jag har suttit ett par dagar och försökt lära mig ITA Matrix samt EF nu. Tänker att så många SK-flighter som möjligt pga 25% EBG/D-bonus är bra, och B-kabin också. Det går att ta sig hela vägen med SK-flighter (code-share med SQ), och SQ-flighterna verkar vara rätt safe pga kompatibla kabin-klasser, tycker iaf jag det ser ut som (som amatör).

ITA Matrix gav mig en routing: CPH-SIN-ADL,ADL-SIN-CDG-CPH med rätt häftiga layovers i SIN dagtid (16h resp 9h), men det kan vara okej (aldrig varit där). Se bifogad bild. Pris 40 785 DKK ~= 52700 SEK. Jag estimerar mig fram till att den routingen borde ge ca 51000 baspoäng, ca 0.97 baspoäng/krona (dåligt!). Bokar jag CPH-ADL i B-kabin via sas.se landar det på ~62 000 SEK, medan bookwithmatrix ger tex 55900 SEK.

Har läst om fare basis etc här och söker då i EF på följande vis i en Fare Information-sökning: Departing CPH on 09/23/17 for ADL, Returning on 10/03/17, Ticketing on 08/14/17, Flying SK, Purchasing at CPH, Viewing in currency DKK, Validated Results

Detta ger ett par fare basis som jag behöver hjälp med att förstå. Billigaste B-kabin (Y) är ZSDK3BIZ som anges med 23260(DKK) (väsentligt bättre än 40785 DKK), men den har också rätt intressanta regler, och jag förstår inte riktigt routingen heller (Känns som någon slags öppen oceanien-och-tillbaks-fare?). Hur bokar man en resa med den fare:n (eftersom prislappen var väldigt attraktiv)? Misstänker det är ont om tillgänglighet på den fare:n på flighter. Vad är det för typ av fare? Många frågor som ni ser. Tacksam för lite guidance!

Attachments

• ITA-CPH_ADL.png
    ITA-CPH_ADL.png
    355,8 KB · Visningar: 288
Last edited:
Ska till IAC i Adelaide 25-29:e sept, så letar flyg ToR CPH-ADL ~23/9 - 2/10 cirka. Min EBD behöver så många baspoäng per krona som möjligt och jag har suttit ett par dagar och försökt lära mig ITA Matrix samt EF nu. Tänker att så många SK-flighter som möjligt pga 25% EBG/D-bonus är bra, och B-kabin också. Det går att ta sig hela vägen med SK-flighter (code-share med SQ), och SQ-flighterna verkar vara rätt safe pga kompatibla kabin-klasser, tycker iaf jag det ser ut som (som amatör).

ITA Matrix gav mig en routing: CPH-SIN-ADL,ADL-SIN-CDG-CPH med rätt häftiga layovers i SIN dagtid (16h resp 9h), men det kan vara okej (aldrig varit där). Se bifogad bild. Pris 40 785 DKK ~= 52700 SEK. Jag estimerar mig fram till att den routingen borde ge ca 51000 baspoäng, ca 0.97 baspoäng/krona (dåligt!). Bokar jag CPH-ADL i B-kabin via sas.se landar det på ~62 000 SEK, medan bookwithmatrix ger tex 55900 SEK.

Har läst om fare basis etc här och söker då i EF på följande vis i en Fare Information-sökning: Departing CPH on 09/23/17 for ADL, Returning on 10/03/17, Ticketing on 08/14/17, Flying SK, Purchasing at CPH, Viewing in currency DKK, Validated Results

Detta ger ett par fare basis som jag behöver hjälp med att förstå. Billigaste B-kabin (Y) är ZSDK3BIZ som anges med 23260(DKK) (väsentligt bättre än 40785 DKK), men den har också rätt intressanta regler, och jag förstår inte riktigt routingen heller (Känns som någon slags öppen oceanien-och-tillbaks-fare?). Hur bokar man en resa med den fare:n (eftersom prislappen var väldigt attraktiv)? Misstänker det är ont om tillgänglighet på den fare:n på flighter. Vad är det för typ av fare? Många frågor som ni ser. Tacksam för lite guidance!
Du ska absolut inte snöa in dig på att du ska få SK-flygnummer, mycket bättre att du bokar med SQ-nummer då du är 100% säker på hur många poäng det kommer att ge till Eurobonus. Det är fortfarande operating carrier (dvs de som utför flygningen) som styr din intjäning. Flyger du med Singapore med SK-nummer så får du inte tillgodoräkna dig en flight, enbart SAS egna flighter räknas in där.

Nu vet jag inte vad B-kabin är för något, men om vi utgår ifrån att det är Business (brukar förkortas C om man nu måste ha förkortning) så är det bokningsklassen i business som är avgörande. Singapore Airlines har tidigare haft kampanjer i D-klass (Dvs boknignsklass D i Business) som ger 200% till Eurobonus. Då har priset legat på ca 25-30k i business till Australien

@Another
Gjorde bara en snabb sökning åt dig på dina datum utan att tvinga SK-flygnummer och får då detta för ca 40k SEK (ja jag har ställt in SEK och inte DK). Utresan är den som verkar bli dyr och gör att det blir ca 10k över vad D-klass normalt kostar då du bokas i C-klass.
Samma pris finns också om du väljer att åka ut den 23e
upload_2017-8-11_12-48-23.png

Enligt mig låter det helt hål i huvudet att betala ca 15k extra bara för att få SK-flygnummer (på samma flighter typ). Du får absolut inget för dessa 15k kronor förutom osäkerhet i hur mycket poäng det ger till Eurobonus, i sämsta fall får du färre poäng än om du bokar med SQ-flight nummer, i bästa fall får du samma.

Ja, det är fullständig idioti att boka codeshare med Star Alliance. Det låter lite som att du har försökt göra det här mycket mer avancerat än det är.

Ytterligare ett tillägga där du gjort fel antagande. Om flighten utförs av Singapore Airlines men har SK nummer så får du ingen EBG/EBD bonus på 25%. Denna bonus får du enbart om det är sas eller wideröe som utför flygningen.

Toppen @palmen Bra feedback. Håller absolut med om att 15k extra inte ger tillräckligt, ens om antagandet om 25% bonus varit rätt. (Det sänker baspoäng/kr). @agehall - "det här" är ju ändå ganska avancerat i absoluta termer (dvs all underliggande bokning/ruttning/prissättning) men det är förstås bra att det går att få rätt priser på mycket enklare vis förstås. :)

Toppen