Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Hej!

Detta är mitt första inlägg här. Läst ett tag, reggade mig igår. Är intresserad av det här temat. Hur går det till rent praktiskt? Om jag kommer med samma plan som jag ska resa tillbaka med, hur hinner ni? Måste man inte checka in utanför securityn? Upplys en fullständig novis!

Normalt sett är det precis som du gör transfer, dvs du checkar in hela vägen på första flygplatsen och väntar sedan i gaten medan de städar planet.

Beror också på om det är busgate, om det går att vända i gaten etc. Det här speglar sig i MCT (minimum connection time). Men så länge det går att boka på samma bokning så är det möjligt.

Ah, ok! Så man får båda boardingpassen redan på ARN? Låter roligt. Antar att det mest är värt det för den som ligger på gränsen till EBG?

Hej!

Detta är mitt första inlägg här. Läst ett tag, reggade mig igår. Är intresserad av det här temat. Hur går det till rent praktiskt? Om jag kommer med samma plan som jag ska resa tillbaka med, hur hinner ni? Måste man inte checka in utanför securityn? Upplys en fullständig novis!

Velkommen til BusinessClass Vulkan! :)

Man vil normalt være chekket ind hele vejen og have alle boardingpass fra start, eller evt. have det på et boardingpass. Hvis det er indenfor schengen området (eller der er mulighed for at lave en international transfer) kan man bare vente i gaten indtil der boardes igen. Hvis man skal med bus kan det som nævnt være lidt "tight" men det bør ikke være et problem!

Har man bägge flighterna på samma biljett ska det inte vara något problem, och skulle det bli ett problem så är det sen flygbolagets problem. Det är ju egentligen ingen skillnad jämfört med en vanlig transfer. Hos SAS är det inte ens möjligt att boka en biljett som underskrider minsta tillåtna anslutningstid (MCT), och minsta anslutningstid är individuell per flygplats och tar hänsyn till hur stor terminalen är och om man behöver gå genom security igen exempelvis.

På en del av SAS linjer är det dock så att tiden mellan ankomst och avgång är kortare än MCT, vilket kör att du inte kan boka hemresa med vändande plan, utan måste ta nästa (har för mig att det är fallet exempelvis i Berlin).

För att det ens ska vara värt besväret ska man göra MR i SAS Plus (det blir billigare per poäng), och bäst värde för pengarna får man på impopulära / säsongsbetonade rutter till Sydeuropa. Se även till att flyga via en annan SAS-hubb (ARN-CPH-PRG-CPH-ARN ger mer poäng än ARN-PRG-ARN, men till nästan samma pris).

Mycket nöje! (och samtalsämnet med kabinpersonalen på hemresan är ju givet)

Är det någon som vet om SAS ska ta bort möjligheten att uppgradera en biljett från SAS GO till SAS Plus eller SAS Business. Ser så ut om man tittar på följande sida Uppgradera med poäng på Star Alliance och SAS - SAS När jag frågade SAS på deras chatt så verkar det som om detta kommer att drivas igenom snart, dvs. det kommer i framtiden enbart gå att uppgradera från SAS Plus till SAS Business.

Ser onekligen ut så. Märklig "enhancement", det måste väl vara ett av de bästa sätten att bränna poäng (för flygbolagen).

Toppen