Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Hej, är det möjligt att byta interkontinentalt på Chicago terminal 5 om man har 3,5 timmar tillgodo mellan ankomst och avgång? Som jag förstår det måste man vid ankomst igenom immigration och tullen för att sen efter incheckning gå igenom security in till avgångshallen.
Visa information

Redigera inlägg

Hej, är det möjligt att byta interkontinentalt på Chicago terminal 5 om man har 3,5 timmar tillgodo mellan ankomst och avgång? Som jag förstår det måste man vid ankomst igenom immigration och tullen för att sen efter incheckning gå igenom security in till avgångshallen.
Du måste alltid igenom immigration, tull och hämta bagage i USA när du kommer från Europa (finns några få undantag).
Är allt på samma biljett är det inga problem även om immigration kan vara 0 minuter eller 3h.
Är det separata biljetter skulle jag aldrig chansa om jag inte var beredd att köpa nya biljetter.

Du måste alltid igenom immigration, tull och hämta bagage i USA när du kommer från Europa (finns några få undantag).
Är allt på samma biljett är det inga problem även om immigration kan vara 0 minuter eller 3h.
Är det separata biljetter skulle jag aldrig chansa om jag inte var beredd att köpa nya biljetter.
Har en liknande resa om några veckor, med tanke på massa förseningar som sker runt i Europa pga väder, vad för rättigheter har man ifall man missar planet i USA? Ska vidare till HND från ORD.

EDIT: Kanske blir för offtopic här

Har en liknande resa om några veckor, med tanke på massa förseningar som sker runt i Europa pga väder, vad för rättigheter har man ifall man missar planet i USA? Ska vidare till HND från ORD.

EDIT: Kanske blir för offtopic här
Dina rättigheter är att du ska bokas om av det flygbolag som orsakat förseningen. Är det pga väder får du inte ersättning enligt 261/2004.
Precis som vilken försening som helst, de ansvara för att ta dig till din slutdestination så snabbt som möjligt, men inte nödvändigtvis i samma klass, då får du visserligen ersättning för nedgradering.

Mer frågor om detta bör ställas i relevant tråd då det inte rör en MR.

Tack för svaret. I mitt fall är det en tor CPH - ORD på samma resdag på samma ticketnummer och bokningsnummer.

Tack för svaret. I mitt fall är det en tor CPH - ORD på samma resdag på samma ticketnummer och bokningsnummer.
Spelar ingen roll, man gör alltid den proceduren i USA när man kommer från Europa. Finns inget som heter "transfer" utan du gör alltid immigration och sen in igen via säkerhetskontrollen. I ditt fall måste dubbel eventuellt också checka in då det inte är säkert de kan göra det i Köpenhamn.

Spelar ingen roll, man gör alltid den proceduren i USA när man kommer från Europa. Finns inget som heter "transfer" utan du gör alltid immigration och sen in igen via säkerhetskontrollen. I ditt fall måste dubbel eventuellt också checka in då det inte är säkert de kan göra det i Köpenha
Tack igen, nu är jag med på den biten. Men om SAS flighten till ORD är försenad eller om immigration mm tar så lång tid så jag missar hemflygningen, är jag då täckt av att bokningen är på samma ticketnr, dvs att SAS hjälper mig med ombokning osv.

Tack igen, nu är jag med på den biten. Men om SAS flighten till ORD är försenad eller om immigration mm tar så lång tid så jag missar hemflygningen, är jag då täckt av att bokningen är på samma ticketnr, dvs att SAS hjälper mig med ombokning osv.
Nej, det är ditt ansvar att vara i tid för flighten tillbaka, oavsett hur du har bokat.
Sen tror jag personligen att sas säkert kan hjälpa till ändå om de nu skulle vara så sena, men inget du kan räkna med.

Nej, det är ditt ansvar att vara i tid för flighten tillbaka, oavsett hur du har bokat.
Sen tror jag personligen att sas säkert kan hjälpa till ändå om de nu skulle vara så sena, men inget du kan räkna med.
Fast om anledningen till att han inte hinner med returen skulle vara att själva flyget in är försenat och han har en ToR-bokning med dem borde väl SAS hjälpa honom? (jag bortser alltså från varianten att Immigration skulle göra honom sen). Sen kan man väl iofs tänka sig att om flyget in är sent så blir kanske också avgången hem för sen.

Detta håller jag inte med om. ORD har en publicerad MCT för SK-SK. Om flygen är på samma biljett och bytestiden överskrider MCT så är SAS ansvariga att hjälpa vid missat flyg (så till vida att det Inte är resenären som varit långsam).

Toppen