Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Tack!

Frågor:
Vad är MCT?
Vad händer om jag inte hinner med anslutning eller återresa pga förseningar?
Den resan jag valt ovan är väl via CPH?

Hej Max, MCT = Minimum Connecting Time. Betyder det kortaste "bytestiden" some det går att sälja biljett på för den specifika flygplatsen (och de speficika flighterna; inrikes/utrikes). 45 minuter i detta fall på ATH betyder att den kortaste tiden som SAS kan sälja en biljett med byte, du ska ju byta från ankomande CPH-ATH till avgående ATH-CPH flyget i Aten, är 45 minuter. Med 50 minuter har du alltså 5 minuters mariginal. Om du mot förmodan inte hinner med kommer SAS allra troligast att erbjuda dig plats på nästa flyg, alternativt boka om dig på annat flyg inom star alliance hem till ARN, eftersom du bokat allt på en biljett.

Och japp, den bokning du visar ovan är via CPH så det är helt rätt tänkt.

Edit: attans, två på bollen. Oh well, nu får du dubbelt så mycket info Max :)

Har forskat i MR med följande alternativ; t/r från ARN - BCN, ATH, MAD och MLA. Det bästa alternativen är
- MAD, ca 2900kr som ger 9200 poäng
- ATH, ca 3200kr-3800kr som ger 11500 poäng

Jag har inte koll på codeshare. KAn man få en snabb briefing vad som gäller just nu och hur man går tillväga för att hitta och boka bra resor?

Jag har inte koll på codeshare.

Codeshare är när du köper en biljett med flightnummer från ett bolag med det är ett annat bolag som flyger, tex när biljetten säger LHxxxx men du flyger med ett SAS-plan. Normalt sett är codeshare ungefär som att få pest, aids och hjärtinfarkt samtidigt, dvs inget du vill ha. Problemet är att man tappar all kontroll över poängintjäning då man aldrig vet vilken bokningsklass ens biljett får hos det bolag man faktiskt flyger med.

KAn man få en snabb briefing vad som gäller just nu och hur man går tillväga för att hitta och boka bra resor?

Det är nog ett större ämne än vad som ryms här. Jag rekommenderar att du söker lite och kikar i Deals-forumet.

Det som kan bli problem är om du missar anslutningen i CPH, då blir de nog konfunderade varför du ska till Aten och vända. Men Det går ju att säga att det är ett MR eller att du har kurirpost att leverera eller nått sånt och att du måste till aten.

Det här är faktiskt lite intressant.
Om man blir reroutad av flygbolaget (så att de t.ex. skickar en med annat bolag eller någon annan rutt) så brukar man ju kunna efterregistrera och få poäng utifrån den resa man ursprungligen hade bokat. Om man nu missar sin anslutning i CPH så är ju frågan om man kan få anse att Stockholm är slutgiltig destination och därmed få bli reroutad till ARN-CPH-ARN istället för ARN-CPH-ATH-CPH-ARN, men ändå få poäng enligt sin ursprungliga bokning....

Flyger du med sas så får du poäng enligt ursprunglig resplan, men jag skulle dock passa mig från att bli ombokad så jag inte kom till ATH för ser du till att komma dit får du ersättning enligt EU reglerna om försening väl?

Du kan iofs välja att få tillbaka pengarna och flyga åter till ARN men då ska du inte få några poäng alls för då använder du delen om att resan har tappat sitt syfte och du väljer att åka tillbaka till din ursprungsplats.

Där har du förvisso en poäng, tänkte inte på EU261/2004-ersättning.
Även den biten är rätt så knepig - om man blir så pass sen till Aten (för att man missar sitt ursprungliga flyg) att man har rätt till sån ersättning, så kommer man ju uppenbarligen att missa sin hemresa också, vilket gör att man kommer att vara försenad tillbaka till Arlanda också. Kan man få dubbel förseningsersättning, en för varje väg då??

Anyway, intressanta saker att fundera på, men nu börjar detta spåra ur och bli lite väl OT för denna tråd.

Ok jag fattar era argument men tycker jag ni borde boka? Det blir i så fall två ARN-CPH-ATH-CPH-ARN resors med 11500poäng vardera. med 50min transfertid. Det är de bästa alternativen just nu

Ok jag fattar era argument men tycker jag ni borde boka? Det blir i så fall två ARN-CPH-ATH-CPH-ARN resors med 11500poäng vardera. med 50min transfertid. Det är de bästa alternativen just nu

Hej, jag föreslår en av varje, dvs en sväng till ATH och en till MAD, just för att få lite omväxling. Försök kläm in CPH/OSL på båda svängarna. Och ha dina snabba sneakers på dig för att vid behov hinna spring ut landside, gå genom pass/säkerhetskontroll och tillbaks till gate igen. (Beroende på hur flygplatsen är uppbyggd) Lycka till!

Toppen