nollbit
Medlem
Nu har jag några idéer att utgå ifrån i alla fall! Problemet för en ovan är ju att för många av star alliance flygen finns det bara angivet `från 150p` i intjäning (på sas hemsida åtminstone). Är det så att man kan hitta exakt intjäning på respektive bolags sidor? Så att man kan räkna med att står det 2000p till miles&more så får man samma till eurobonus?
Jag är inget proffs, så nån får gärna rätta mig, men;
Nej, du kan inte utgå från att det är samma EB som poäng till M&M. Faktum är att det står på partnersidorna hur mycket du tjänar, men det är nog inte glasklart om man inte fattar hur det fungerar. Ofta är det angett i procent per bokningsklass.
Kod:
F, A (300%)
C, D, J (200%)
Z (150%)
P (100%)
Detta är intjäning för First och Business class för Lufthansa exempelvis.
Det innebär att en resa i bokningsklass A ger 300% av flygningens längd i miles. München - Hong Kong är 5614 miles (enligt Great Circle Mapper så avrunda till närmsta 100-tal och multiplicera med 3 = 15600 EB-poäng för den sträckan.
Det innebär att du måste veta bokningsklass och benets längd. Bokningsklass brukar gå att luska fram när man bokar. Benens längd får du kolla upp. Generellt gäller att billiga biljetter bokas i bokningsklasser med sämre intjäning.