Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Slog till på dagens NoW! 21-22 April till LAX

Behöver lite mer poäng för att behålla EBD, aldrig varit i Los Angeles, samt fyller år 21 April - Perfekt MR för 2994! :)

Någon som vill hänga med? :D
Jag har faktiskt tittat på det datumet, men kan ju inte åka till LA 4 ggr på 6 veckor och har redan återkvalat för diamond. Lär bli senare i höst istället på nya året.

Vad finns det för möjligheter att tjäna ihop ca 10 000p med en bekväm resa i Plus/Business? Vad jag kan förstå på SAS poänglistor är det i stort sett omöjligt inom Europa då 2000 är mesta på en flight i plus, lägger man till en connection inom norden så blir det ändå inte mer än 6000p ToR. Några andra bra rutter inkl swiss eller Lufthansa som kan ge bra poäng eller ger de bara småpoäng?

Ger man sig iväg utanför Europa dock så sticker poängintjäningen iväg rejält uppåt förstås, men då verkar det svårare att hitta resor som jag skulle tycka vara en helt ok milage run, det vill säga flyg 6-9 timmar med Plus (helst business), stopp på 15-30 timmar, sen hemresa. Då blir det en trevlig, bekväm tur någonstans kul med en härlig flygning, god middag, god natts sömn någonstans, god frukost och sen flygning hem igen. Perfekt helgtur med frun helt enkelt. Har sökt lite på måfå och verkar vara mest flyg, paus 1 timme, flyg alternativt paus i en vecka (om man ska hitta vettiga priser).

Det du beskriver låter inte som en milage run - det är snarare en semester. Milage runs handlar om att maximera poäng/krona, inget annat. När man börjar ta faktorer blir det väldigt svårt att bedöma vad som är bra eller inte.

Om du reser ut en fredag och hem en söndag bör du kunna hitta hyffsade priser. Många bolag har krav på lördagsnatt för de billigaste biljetterna. Borde inte vara omöjligt att hitta Business t o r Nordamerika för ca 17000 per person med OneWorld.

Vad finns det för möjligheter att tjäna ihop ca 10 000p med en bekväm resa i Plus/Business? Vad jag kan förstå på SAS poänglistor är det i stort sett omöjligt inom Europa då 2000 är mesta på en flight i plus, lägger man till en connection inom norden så blir det ändå inte mer än 6000p ToR. Några andra bra rutter inkl swiss eller Lufthansa som kan ge bra poäng eller ger de bara småpoäng?

Ger man sig iväg utanför Europa dock så sticker poängintjäningen iväg rejält uppåt förstås, men då verkar det svårare att hitta resor som jag skulle tycka vara en helt ok milage run, det vill säga flyg 6-9 timmar med Plus (helst business), stopp på 15-30 timmar, sen hemresa. Då blir det en trevlig, bekväm tur någonstans kul med en härlig flygning, god middag, god natts sömn någonstans, god frukost och sen flygning hem igen. Perfekt helgtur med frun helt enkelt. Har sökt lite på måfå och verkar vara mest flyg, paus 1 timme, flyg alternativt paus i en vecka (om man ska hitta vettiga priser).

Köpenhamn till Toronto via Lissabon med TAP i business får du för ca 12 000 SEK. Bokningsklass J så det blir ca 20 000 Eurobonuspoäng. Exempelvis kan du ha utresa fredag 12:20 och hemma igen söndag kväll 22:50.

Om du bara vill göra en resa så blir det svårt inom Europa. Kan kanske gå med dyr business inom lh-gruppen med flera mellanlandningar, har för mig att de ger 2k EB-poäng per leg inom Europa. (Dock lägre med poäng intra-Tyskland).
Men kan du göra två resor så finns det flera möjligheter som är prisvärda - HAM/BRU/PRG/AMS/... brukar gå att hitta för under 3kkr i Plus Saver med mellanlandning i ARN/OSL/CPH, ger 4500 poäng + eventuell guldbonus.
Som sagts tidigare - var borta natt mellan lördag och söndag. De flesta mer prisvärda biljetterna kräver även framförhållning, bokas minst 28 dagar i förväg eller liknande villkor.
Passa på när reor och drives kommer ut, tex brukar SAS ha Friends&Family ett par gånger med bra priser i Go och Plus. Några gånger om året kommer det rabatterade priser inom de olika allianserna till vissa interkontinentala hubbar. Häng här på forumet för att se när dessa dyker upp.

Stort tack för hjälpen, det är ju en djungel att orientera sig i för en som nyligen börjat bry sig lite mer för vilket bolag och biljettyp man åker med. Känns som att man många gånger om har sparat en hundring och förlorat tusentals poäng vilket i längden straffar sig...

Nu har jag några idéer att utgå ifrån i alla fall! Problemet för en ovan är ju att för många av star alliance flygen finns det bara angivet `från 150p` i intjäning (på sas hemsida åtminstone). Är det så att man kan hitta exakt intjäning på respektive bolags sidor? Så att man kan räkna med att står det 2000p till miles&more så får man samma till eurobonus?

I många fall på sas tjänar man lika många poäng på biljetter med stort prisgap medans i andra fall är det tvärt om. Miles & more har jag för mig ska börja likt norwegian att ge poäng baserat på biljettpris vilket ju är klart enklare för kunden men kanske inte alltid mer lukrativt för någon av parterna...

Nu har jag några idéer att utgå ifrån i alla fall! Problemet för en ovan är ju att för många av star alliance flygen finns det bara angivet `från 150p` i intjäning (på sas hemsida åtminstone). Är det så att man kan hitta exakt intjäning på respektive bolags sidor? Så att man kan räkna med att står det 2000p till miles&more så får man samma till eurobonus?
Läs första inlägget i denna tråd så blir det nog tydligare !
Hur många Eurobonuspoäng tjänar jag? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Principen är att man oftast får en procent av antalet flygna miles (enligt gcmap t ex). Med en minimigräns som är det minsta man kan få för korta flighter.

Toppen