Senaste nytt

SAS Eurobonus Milage Run (Segment) tråd

Så blir det förstås, tänkte lite fort där!
Men då är det cirka 11 resor t o r ARN-CPH-AAR för ett EGB.
Tack för hjälpen :)
Ja, men det är i allmänhet mycket enklare att ta det på poäng istället för antal ben. Ett Amex Elite ger 20,000 baspoäng, sedan behöver du 25,000 baspoäng till, vilket kan fixas med 3 t o r ARN-HKG i Go för ca 3,000:- st. Eller 2 t o r ARN-HKG plus en europaresa med byte i plus saver.

Ja, men det är i allmänhet mycket enklare att ta det på poäng istället för antal ben. Ett Amex Elite ger 20,000 baspoäng, sedan behöver du 25,000 baspoäng till, vilket kan fixas med 3 t o r ARN-HKG i Go för ca 3,000:- st. Eller 2 t o r ARN-HKG plus en europaresa med byte i plus saver.

Kan man tillgodoräkna sig poäng från en familjemedlem?
Om jag och min fru åker ARN-HKG ToR, kan jag räkna hem bådas poäng då?

Kan man tillgodoräkna sig poäng från en familjemedlem?
Om jag och min fru åker ARN-HKG ToR, kan jag räkna hem bådas poäng då?
Nej, inte i nuläget. SAS har hintat om att familjekonto skulle komma 'snart' i över ett år men ännu inget klart. Skulle gissa att man då får välja på att poola t ex alla extrapoäng till ett konto, eller att även poola baspoäng (med något slags avdrag, tex 0.5x)

Jag är nuvarande EBS med period Augusti till Juli och senaste två åren har jag hamnat kring 30-35 legs. Jag har hittils denna period 26 leg och 10 250 poäng. Mi fråga nu är om det är värt att göra en segment run för att uppnå 45 legs??
Mitt resemönster är 80% scandinavien och 20% Europa. Amex Elite för mileage run är inte ett alternativ då jag inte har behov av kortet.

Jag har möjlighet att köpa ungdomsbiljetter. Är det värt att sträcka sig dem extra 10-15 flygningarna för ett EBG?

Jag är nuvarande EBS med period Augusti till Juli och senaste två åren har jag hamnat kring 30-35 legs. Jag har hittils denna period 26 leg och 10 250 poäng. Mi fråga nu är om det är värt att göra en segment run för att uppnå 45 legs??
Mitt resemönster är 80% scandinavien och 20% Europa. Amex Elite för mileage run är inte ett alternativ då jag inte har behov av kortet.

Jag har möjlighet att köpa ungdomsbiljetter. Är det värt att sträcka sig dem extra 10-15 flygningarna för ett EBG?

EBG är alltid skönt att ha men kanske inte värt 10-15 extraflygningar beroende på hur dina planer ser ut. Det är ganska lätt att få till dessa extrasegment genom att lägga till mellanlandning påväg till destinationen. Det var så jag själv nådde EBG första gången. Istället för LPI-CPH-LHR så flög jag LPI-CPH-OSL-LHR. Kom ofta fram samma tid eller tidigare ändå.

Såhär skulle jag resonera med mig själv:
Räknar jag med att kunna uppnå EBG nästa år igen? Värt att flyga 10-15 extra segment.
Räknar jag INTE med att kunna uppnå EBG nästa år igen? Ej värt att flyga 10-15 extra segment.

Är det värt att sträcka sig dem extra 10-15 flygningarna för ett EBG?

Som @Tonton säger så beror det till stor del på hur mycket du tror att du kommer att resa under nästa år, dvs hur stor nytta du kommer att ha av ett EBG. Sen så är det ju icke att förakta huruvida du tycker att det är kul att resa också samt var du bor (hur många segment per resa du enkelt kan få in). Att göra detta som en ren segment run kanske inte är jättemeningsfullt, men om du har möjlighet att få in tre segment i varje riktning på en resa (enklast om du inte bor i någon av huvudstäderna, så att du t.ex. kan flyga något i stil med LLA-ARN-CPH-XXX) så kan det ju vara trevligt att ta två helgresor till Berlin, Prag, eller någon annan trevlig stad i Europa. Då får du de segment du behöver samt även ett par trevliga helger på köpet.

Det låter som om du gör rätt många flighter per år. Reser du i ekonomi eller i högre klass? Tänker mest på om du får tillgång till fast track och/eller lounge på biljetterna redan som det är, eller om du skulle få det i och med guldkortet.
Guldet gör ju också att du får 25 % högre poängintjäning. Hur ser din befintliga poängintjäning ut? Edit: Missade att du skrivit det redan. Låter som du åker på billigast möjliga biljetter och då inte har tillgång till lounge och/eller fast track

Amex Elite för mileage run är inte ett alternativ då jag inte har behov av kortet.
Men om Amex Elite skulle vara den billigaste och kännas som den bekvämaste lösningen är
det väl ett bra alternativ vare sig man har behov av kortet eller inte. Kortet går ju att klippa samma dag det kommer med posten om man så vill.

Men om Amex Elite skulle vara den billigaste och kännas som den bekvämaste lösningen är
det väl ett bra alternativ vare sig man har behov av kortet eller inte. Kortet går ju att klippa samma dag det kommer med posten om man så vill.
Vill man ha värvningsbonus och inte råka ut för tråkigheter bör man spendera lite första månaderna innan man klipper kortet

Vill man ha värvningsbonus och inte råka ut för tråkigheter bör man spendera lite första månaderna innan man klipper kortet
Helt klart en poäng (sorry). Tänkte inte ens på eventuell värvningsbonus.

Såg mest valet att harva typ 20 inrikesben för säkert några tiotusenlappar, eller fyratusen till Amex och klappat och klart. Nu var det väl iofs inte exakt dessa förutsättningar men min poäng är att Amex kan vara värt att "köpa" enbart för de statusgrundande poängen.

Toppen