Senaste nytt

SAS Eurobonus Milage Run (Segment) tråd

Date Flight Dep Time Arr Time Conn. Time Dep Airport Arr Airport
2015-01-11 SK151 8:45 9:45 No prob ARN GOT
2015-01-11 SK164 12:00 13:00 2:15 GOT ARN
2015-01-11 SK109 14:35 15:45 1:35 ARN MMX
2015-01-11 SK110 16:10 17:20 0:25 MMX ARN
2015-01-11 SK165 18:10 19:10 0:50 ARN GOT
2015-01-11 SK166 19:35 20:35 0:25 GOT ARN

Så länge det inte händer något extremt i väder ser inte jag några problem med det där. SK109-SK110 var du har 25 minuter är som sagt samma flygplan med gaten du kommer från. Bara sätta dig ner och vänta att stiga ombord igen, det samma gäller SK165-SK166.

• Gilla
Reactions: bnr
@SAS404 - Skönt att höra. Tittade lite på att köra ARN-CPH-TXL också, vet du hur det ligger till med security på TXL när man kommer från Schengen-land? Kan det bli tight att åka tillbaka med return flight? Tänker mig SK1674-SK1675.

Tack för input förresten!

@SAS404 - Skönt att höra. Tittade lite på att köra ARN-CPH-TXL också, vet du hur det ligger till med security på TXL när man kommer från Schengen-land? Kan det bli tight att åka tillbaka med return flight? Tänker mig SK1674-SK1675.

Tack för input förresten!

:) Har aldrig flygit till TXL så har faktiskt ingen aning. Men till Geneve vände jag två gånger, hann in i loungen också.

Någon annan får svara på om du hinner. Men kan ju vara roligt att stanna en stund, åk in på morgonen och hem på kvällen, hinner du åka in till stan och spana på flygplatsen.

Jag skulle vilja göra en segment run med SAS UNGDOM. Vad rekommenderar ni för roliga ställen att åka till där jag ändå håller priset per segment på cirka 500 Kr. Kan utgå från LHR, LPI, eller ARN. Några roliga idéer från några erfarna till en nybörjare? :)

Jag skulle vilja göra en segment run med SAS UNGDOM. Vad rekommenderar ni för roliga ställen att åka till där jag ändå håller priset per segment på cirka 500 Kr. Kan utgå från LHR, LPI, eller ARN. Några roliga idéer från några erfarna till en nybörjare? :)

Jag ska själv köra ~30 legs i bokningsklass V (youth fare) innan 31 mars och jag har märkt att om man är ute i rätt OK tid och flyger inrikes så går det på ~399 per leg, kort innan avresa +100 på priset.
Vågar inte uttala mig speciellt mycket om rutter utomlands men nu när jag kollade så verkar man kunna köra ARN-CPH-ARN (2 legs - 600/leg) för strax under 1200 SEK och ARN-CPH-BER-CPH-ARN (4 legs - 450/leg) för strax under 1800 SEK. Dock rätt otympliga tider på ARN-CPH-BER-CPH-ARN, om man jämför med inrikes.

Verkar vara högre turtäthet/tillgång på ungdomsbiljetter inrikes och det blir följaktligen lättare att klämma in fler legs per dag.

Se mitt inlägg (#280) i tråden för en söndag där jag ska köra 6 legs (landar på 399 SEK/leg) för ett exempel på hur det skulle kunna se ut. Du får gärna haka på om du vill, vore kul med sällskap.

Jag kvalificerade på legs första gången - just med hjälp av ungdomsbiljetterna. Det bästa är att de är billiga även kort inpå avgång (om de inte sålt slut), och därför är det lätt att ta spontantripper till rimlig kostnad.

Jag rekommenderar dock att faktiskt uppleva ställena man åker till! Typ åk ut fredag em till TXL via CPH, och sedan ta retur lördag då du kvicknat till från middagen och festandet;)

edit: Och TXL har ingen transfer security vad jag har märkt i alla fall (så länge det är samma terminal). Är det terminalbyte [händer ej med SAS] så lär det bli det tror jag, då jag aldrig sett någon airside transferbuss (flygplatsen är ju pytteliten för att vara en storstad som Berlin!).

@nota bene - om syftet endast är att få EBS/EBG/EBD så kan det vara rätt intressant med så låg cost/leg som möjligt och så många legs/day som möjligt. Om man dock har tid, möjlighet och målet inte nödvändigtvis är så låg cost som möjligt så är det ju ett riktigt bra tips. Berlin ska vara en riktigt bra stad.

Tack för kommentaren om security på TXL. Ställde frågan några poster bak! :)

edit: Och TXL har ingen transfer security vad jag har märkt i alla fall (så länge det är samma terminal). Är det terminalbyte [händer ej med SAS] så lär det bli det tror jag, då jag aldrig sett någon airside transferbuss (flygplatsen är ju pytteliten för att vara en storstad som Berlin!).

Visst 17 kommer man ut landside på TXL om man landar med SAS i terminal D ("baracken") eftersom det är buss från flygplanet? Dvs.upp för trappan, ut, in i terminat D och genom security igen?

Det är billigt med hotell och flygbuss i Berlin. Ta en natt där, eller ta morgonflyget ut och kvällsflyget hem efter en dag på stan (givetvis inte en söndag dock).

Visst 17 kommer man ut landside på TXL om man landar med SAS i terminal D ("baracken") eftersom det är buss från flygplanet? Dvs.upp för trappan, ut, in i terminat D och genom security igen?
Det stämmer ju absolut! Vetefan hur jag tänkte igår. Har gjort same plane turnaround från jet bridge i A-terminalen, men det är ju något annat.

Dock bör det utanför rusningstid gå bra att göra detta i alla fall för det tar 3 min att ta sig till security - så förutsatt att det inte är 30-60 min kö där (vilket händer!!!) är det lugnt. Sena kvällskärran brukar innebära att terminalen är lugn som en filbunke.

@bnr Se ny kommentar re: security. Korrekt info blir att terminal D (och C?) som inte har jetbryggor leder till ny security.

Vad gäller leg runs så förstår jag absolut att hålla kostnaden väldigt nära minimum, men att inte lägga till 100 spänn ibland för att faktiskt få se och uppleva någon ny plats är ganska dumsnålt - om nu inte hela poängen med flygandet är att bo i lounger och sova i trånga ekonomisäten... Missförstå mig inte - jag respekterar om man vill göra 10 legs på en dag för att få ihop EBG på en vecka, men frågan är ju vad man ska med det till om man sedan knappt flyger efter det (och om man ändå skulle flyga ihop det är ju runs onödiga).

@nota bene - tack för taggen gällande security.

Skyller på att det var sent igår, märker nu i efterhand att mitt uttalande var väldigt färgat av att jag själv har rätt kort tid (enligt mig) på mig för att få ihop ~30 legs. Får se hur jag planerar återstående 20 legs, vore ju inte helt fel att se städer "på köpet". :)

Toppen