Senaste nytt

SAS eurobonus Mastercard premium

Doctor-X

Medlem
Från och med den 1 maj kommer det att ske ändringar för ditt SAS EuroBonus Mastercard Premium. På grund av högre kostnader för att driva bonusprogram har vi valt att reglera årspriset för att behålla förmånerna i kortet. Samtidigt ändras beräkningen av Statuspoängen på kortet.

Från och med den 1 maj 2024 kommer följande ändringar att ske:​
  • Priset för kortet höjs med 40 kr per månad. Det innebär att årspriset höjs från 1855 kr till 2335 kr. Det nya årspriset kommer debiteras nästa gång du ska betala för kortet.

  • Statuspoängen beräknas fortfarande som 25 % av de intjänade Extrapoängen under månaden, men det införs en miniminivå på 500 Statuspoäng för de månader du använder kortet. Det innebär att om du till exempel bara tjänar 300 Statuspoäng i maj kommer du i stället att få 500 Statuspoäng för denna månad. Du får minst 6000 Statuspoäng årligen om du använder kortet varje månad.
Kortet ger dig fortfarande tillgång till:​
  • Fly Premium – bonusresor i SAS Plus till poängpriset av SAS Go
  • Statuspoäng när du använder kortet
  • Upp till 25 Extrapoäng per 100 kr på alla köp
  • Poängkampanjer flera gånger om året
  • Kompletterande reseförsäkring med avbeställningsskydd
Om du inte godkänner ändringarna, kan du utan kostnad säga upp kortet genom att skicka ett säkert meddelande via SAS EuroBonus Mastercard appen eller Mitt kort på saseurobonusmastercard.se.

Vänliga hälsningar
SEB Kort i samarbete med SAS EuroBonus​

Enligt informationen som gått ut ska man från och med 1 maj få 500 statuspoäng oavsett spend. Är det någon som förstått om det blir 500 statuspoäng i maj oavsett spend i april (eftersom statuspoängen man erhåller 8:e varje månad baseras på intjänade extrapoäng under föregående månad, tex spend på 10k i april blir ger utdelning 1500 extrapoäng och 375 statuspoäng i början av maj.) eller dröjer det till juni?

Jag hade själv räknat med att då de nya villkoren börjar gälla 1:a maj skulle de garanterade statuspoängen betalas ut i först i juni, men diskuterade med en kollega igår och blev då lite osäker.

Utan några kampanjer eller dylikt krävs det ju 13.333kr i spend för att nå 500 statuspoäng - dvs de extra statuspoängen man kan potentiellt dra in är alltså på den spend som överstiger 13.333kr.
 

M.K

Medlem
Mycket bra frågeställning Doktorn, jag undrar också. Får vi det redan i maj kan ju SAS MC undvikas helt redan i april!

De brukar heller inte ha någon 2x helg då, däremot alltid en helg i maj vad jag minns. Då maxas kortet givetvis igen!

Det ideala, om fler helger efter prishöjning, vore en X2 helg varannan månad. Alltså 500statuspoäng varannan månad med enbart Amex spend för voucher! Sedan maxat SAS MC kort varannan X2 månad. Perfekt och även SEB nöjda då vi utnyttjar kreditutrymmet precis som de drömmer om. :cool:
 
Last edited:

FFlash

Medlem
En fråga som säkert dykt upp tidigare:

Råknas statuspoäng från kortet med backtrack? Jag har brytpunkt nu mars/april och fattas några nivåpoäng som jag skulle få sedan den 8:e april från kortet. Är det för sent eller räknas tillgodo?
Annars får jag väl köpa till lite baspoäng då jag inte kommer att flyga i mars.
 

FilipJ

Medlem
De räknas från när de landar på kontot. Köp slattarna du behöver.
En fråga som säkert dykt upp tidigare:

Råknas statuspoäng från kortet med backtrack? Jag har brytpunkt nu mars/april och fattas några nivåpoäng som jag skulle få sedan den 8:e april från kortet. Är det för sent eller räknas tillgodo?
Annars får jag väl köpa till lite baspoäng då jag inte kommer att flyga i mars.
Baspoängen backtrackas om inte annat, så du kan ju chansa och köpa om det inte funkar.
 

Flygmatz

Medlem
Har problem att använda min fly premium-förmån (den syns i appen men appliceras inte på priserna, dvs försöker jag boka plus inrikes justeras det inte från 10’ till 5’). Av den anledningen ringde jag kundtjänst för att se om de kunde bistå.

Men dessvärre inte, agenten berättade att bonusresor i allmänhet och att nyttja Fly Premium i synnerhet inte fungerar via iPhone-app.

Därefter kom information som jag inte stött på tidigare - Fly Premium fungerar bara på SAS mainland-flygningar och exemplifierades med att det inte går att nyttja om xfly eller Connect utför. ”Så har det alltid varit” var slutklämmen och jag ville inte peta mer i det så jag avslutade där.

Finns det substans i ovanstående eller är det bara att arkivera den infon?
 

LarsCph

Medlem
Därefter kom information som jag inte stött på tidigare - Fly Premium fungerar bara på SAS mainland-flygningar och exemplifierades med att det inte går att nyttja om xfly eller Connect utför. ”Så har det alltid varit” var slutklämmen och jag ville inte peta mer i det så jag avslutade där.

Vad är "SAS Mainland"? Jag har bokningar till exempelvis London Heathrow från Köpenhamn bokat med Fly Premium i SAS Plus til förmånspriset på avgångar som trafikeras av SAS Connect.
 

Jannes

Medlem
Bonusresor är väl inget konstigt att boka i iOS appen, men att FlyPremium inte fungerar är nåt nytt. Bokade senast förra sommaren en longhaul med FlyPremium via appen.

Dock gjorde jag ett snabbt test nu och det verkar inte gå. Bockar jag istället i min 2-4-1 så ändras priset, men direkt jag hoppar till FlyPremium så går Plus-biljetten tillbaka till fullt awardpris.
 
Toppen