Senaste nytt

SAS Eurobonus Master Cards - dubbla poäng 24-27/11 2022

palmen

Moderator
Jag har flera köp som bokfördes först i måndags som jag ändå fått poängen för.
Det är dom sagt tidsstämpel för transaktion som spelar roll, inte tidsstämpel för bokföring.

Oftast så är transaktions stämpeln samma som dagen transaktionen görs, men behöver inte vara så om terminalen är offline, samt vissa online shoppar som det inte stämmer på.
 
Det är dom sagt tidsstämpel för transaktion som spelar roll, inte tidsstämpel för bokföring.

Oftast så är transaktions stämpeln samma som dagen transaktionen görs, men behöver inte vara så om terminalen är offline, samt vissa online shoppar som det inte stämmer på.
Hur menar du att man kan hävda att få dubbla poäng för ett köp på lördagen, som bokförs först på måndagen?
Var efterregistrerar jag detta?
 

palmen

Moderator
Hur menar du att man kan hävda att få dubbla poäng för ett köp på lördagen, som bokförs först på måndagen?
Var efterregistrerar jag detta?
Du efterregistrerar inget. Du måste skilja på bokföringsdag och transaktionsdag. 99,9% av transaktionerna får transaktionsdag den dagen köpet görs, men bokföringsdagen kan vara senare.
 

intuition

Medlem
Precis, köpet på lördagen bokförs till 99,9% med transaktionsdatum lördagen. Och då räknas det automatiskt in som köp under kampanjen.

Det som kan hända i några få fall är att handlaren gör ett offline-köp som av någon anledning inte får lördagen som transaktionsdatum. Det ska väl egentligen inte hända, alla med terminal måste ju göra dagsavslut? Men något händer med transaktionsdatum i några få fall, och då är det svårt att få någon att manuellt ge dig kampanj-poäng för det. För SEB är fallet solklart - ditt kort har inte debiterats förrän på det angivna transaktionsdatumet, och det föll utanför kampanjen.

Sedan finns det näthandlare som reserverar pengar vid order men debiterar först när produkterna skickas. Och då gör de en helt ny transaktion som får nytt datum. Då är man också rökt på kampanj-poängen.
 

Per A

Medlem
Sedan finns det näthandlare som reserverar pengar vid order men debiterar först när produkterna skickas. Och då gör de en helt ny transaktion som får nytt datum. Då är man också rökt på kampanj-poängen.
Det är ju bra tänkt av handlaren men ett otyg i detta fall. Jag var med om det när jag skulle handla från Sonos vid kampanjen tidigare i höst. Då var det i och för sig en ”förhandsbokning” av en ny produkt som skulle skickas på tisdagen och jag handlade den på deras website under helgen. En chansning som inte gick hem.
 
Du måste skilja på bokföringsdag och transaktionsdag. 99,9% av transaktionerna får transaktionsdag den dagen köpet görs, men bokföringsdagen kan vara senare.

För SEB är fallet solklart - ditt kort har inte debiterats förrän på det angivna transaktionsdatumet, och det föll utanför kampanjen.

Sedan finns det näthandlare som reserverar pengar vid order men debiterar först när produkterna skickas. Och då gör de en helt ny transaktion som får nytt datum. Då är man också rökt på kampanj-poängen.
Tack för förklaringen.
Precis detta drabbade mig och missade många fina Eurobonus poäng.
 

toer00

Medlem
Någon som har koll på hur kampanjerna historiskt sett brukar ligga? Nyfiken om det hinner komma ytterligare en kampanj innan året är slut. Exakta svaret vet väl bara SEB, men tänkte kolla om det finns någon statistik-nörd som har lite koll på historiska data?
 

Dawes

Medlem
Någon som har koll på hur kampanjerna historiskt sett brukar ligga? Nyfiken om det hinner komma ytterligare en kampanj innan året är slut. Exakta svaret vet väl bara SEB, men tänkte kolla om det finns någon statistik-nörd som har lite koll på historiska data?
Kan svära på att jag såg precis en sådan post för bara någon vecka sen, bör finnas i krokarna med andra ord.
Annars har det varit kampanj i december något år, kan ha varit förra. Gissar att det varierar mellan november/december.
Annars är nog februari det närmaste som brukar ha kampanj.
 

toer00

Medlem
Jag tänkte mest på att de vill ha igång (öka) konsumtionen inför Julshoppingen i ett läge där många konsumenter (även SEB korts kunder) drar ned pga av högre omkostnader. Det brukar väl vara ett bra knep för dem att köra med kampanj nära jul för att öka folks benägenhet att shoppa med kortet...
 
Toppen