Senaste nytt

SAS EuroBonus Lifetime Gold - nu efter 10 sammanhängande år som EuroBonus Gold

Hachans

Medlem
För att göra detta riktigt övertydligt, för detta har missförståtts så mycket nu.
Lifetime Gold är en Eurobonus-specifik förmån. Den har ingenting att göra med Star Alliance, förutom att eftersom SAS ger dig EBG varje år, så avnjuter du även av fördelarna av *AG.

Sedan, ifall Eurobonus kvarstår som bonusprogram inom SkyTeam, så mappas EB-nivåerna mot SkyTeam Elite, INTE mot Flying Blue. Flying Blue motsvarar typ Miles&More och andra FF-program inom Star Alliance. Så SAS kan absolut hålla kvar sina EB-LTG, så länge EB existerar som program. Och då kan man även få njuta av SkyTeam Elite Plus-nivån, om logiken är den samma som hos *A.

Men! Ifall SAS sedan övergår till att använda Flying Blue som sitt program, så kommer man göra en engångsmappning och flytta över sina EB-medlemmar och då instämmer jag att det är mindre sannolikt att bara SAS skulle ha Lifetime-varianter av gemensamma statusnivåer.

Återigen, hade inte varit helt hundra på att EuroBonus guld, med nuvarande intjäningskrav, matchas med Elite+.
 

Fredrik

Medlem
Återigen, hade inte varit helt hundra på att EuroBonus guld, med nuvarande intjäningskrav, matchas med Elite+.
FB Gold är inte speciellt svårt heller. Det finns dessutom AMEX-kort som ger upp mot 60 XP. I en värld där SAS går över till FB tror jag liknande korterbjudanden kommer.

Jämför sen med Deltas nya statuskrav så är skillnaden förstås massiv. Jag tror dock inte att man ska överskatta hur svårt det kommer att vara att nå Elite Plus.
 

Jannes

Medlem
Återigen, hade inte varit helt hundra på att EuroBonus guld, med nuvarande intjäningskrav, matchas med Elite+.
Det är ren spekulation från min del såklart, men det är motsvarande nivån till Star Alliance Gold, mest specifikt då gällande lounge-tillgången.
EBG utan lounge-tillgång är säkert i mångas ögon otroligt utvattnat och vore många som skippar att jaga EBG/LTG i så fall, med bortfall kring AMEX och SASMC. Så jag hade mer gissat på höjda poängkrav eller strypt intjäning än att man börjar kräva EBD som har dubbla intjäningskrav gentemot EBG. Men igen, spekulationer.
 

Carlos

Medlem
Nu kommer jag med en spekulation som ingen bett om men det finns väl ett scenario där SAS behåller EB men att guldnivån mappas mot typ motsvarande silver (vad det nu heter) i skyteam. Man skulle få alla sina EB perks när man flyger SK men typ få nada om man flyger något annat i alliansen, kanske typ business check in och en väska. Jag känner igen detta från USA där det minns en miljard undantag för olika perks så snart man rör sig utanför nätverket och flyger med en partner. Lite som att man får perks bara man har bolagets kreditkort, en rätt billig och trist känsla. Det som jag uppskattat med Star Gold är hur rent och straight forward det har varit när man flyger med andra än SAS.

För min personliga del är detta total skit tyvärr. Jag flyger mest långt numera och på min egen dime dessutom. Visste att LTG var lite too good to be true men ändå, besvikelsen….
 
Last edited:

Maser666

Ny medlem
Jag blir LTG juli nästa år. Har absolut inget emot att byta till Skyteam eftersom deras rutter och anslutningar passar mig mycket bättre. Måste säga att det varit riktigt jobbigt med SAS o Star Alliance senaste åren med sämre o sämre utbud o extra mellanlandningar. Men gör man LTG till någon värdelös status utan priority lane, lounge mm inom Skyteam kommer de åtminstone förlora mig som kund.
 

johisco

Medlem
Finns ingen Lifetime Star Gold, det är statusen hos Eurobonus som styr så ser inte riktigt problemet du uppfattar?
Förstår inte varför du påtalar det, inget jag har pratat om. Kanske var otydlig då men det jag försökte säga är att jag tror Lifetime Gold ryker när SAS går ur Star Alliance och in i Sky Team. Vad vårat nuvarande guld nu än motsvarar så tror jag inte vi får det kortet på livstid där...
 

NotRyan

Medlem
Förstår inte varför du påtalar det, inget jag har pratat om. Kanske var otydlig då men det jag försökte säga är att jag tror Lifetime Gold ryker när SAS går ur Star Alliance och in i Sky Team. Vad vårat nuvarande guld nu än motsvarar så tror jag inte vi får det kortet på livstid där...
Varför skulle det ryka? Du kommer naturligtvis inte att åtnjuta Star Alliance Gold, men troligen Skyteam Elite+

LTG i Eurobonus är inte avhängigt av vilken allians man tillhör.

Om AFKLM i en framtid förvärvar majoriteten och vill inkorporera Eurobonus i Flying Blue så får vi ju se vad som händer, men i nuläget naturligtvis ingenting.
 
Last edited:

johisco

Medlem
Varför skulle det ryka? Du kommer naturligtvis inte att åtnjuta Star Alliance Gold, men troligen Skyteam Elite+

För att det såklart finns en kostnad att komma in med några hundra tusen medlemmar som ska ha olika status. Att sen då också ge livstid status till några tusen(?) är nog inte prio.

Inte Star Alliance Gold i Sky Team? Nej det tror jag naturligtvis inte :D
 

Jannes

Medlem
För att det såklart finns en kostnad att komma in med några hundra tusen medlemmar som ska ha olika status. Att sen då också ge livstid status till några tusen(?) är nog inte prio.
Helt samma kostnad som det är att dessa samma medlemmar har *A status genom sitt EB-LTG? Och den kostnaden kommer ändå SAS stå för, helt som förrut med Star Alliance.

Och jag skulle säga att behålla sina mest lojala kunder i ett ögonblick när konkurrenterna kommer försöka locka bort dem riktigt idiotiskt. Hur töntigt skulle det inte låta ifall man säger "Nej, du får inte behålla ditt Eurobonus Lifetime Gold för vi är nu Eurobonus med i en annan allians?" Har man åsikt om vad EBG mappas till inom SkyTeam är det en annan sak.

PS. Virgin Atlantic, redan SkyTeam medlem, har Lifetime Gold-motsvarighet. De fick behålla det.
 
Vill dessutom tillägga att många SkyTeam partners har, liksom Eurobonus 4 steg i sitt lojalitetsprogram, dvs motsvarande EBB, EBS, EBG och EBD. I de flesta fallen vad jag kunnat se, förutom Garuda, så mappas de två högsta nivåerna till SkyTeam Elite+.

Att då oroa sig över EBG kanske endast blir SkyTeam Elite känns verkligen som slöseri med energi. Om jag får gissa så tror jag att det mesta kommer att bli som vanligt, förutom att när vi söker lounge så får vi istället hålla utkik efter SkyTeam loggan.
 
Toppen