Senaste nytt

SAS EuroBonus Lifetime Gold - nu efter 10 sammanhängande år som EuroBonus Gold

Nej, du kan i Sverige dra in 52 000 poäng på kreditkortet, förutsatt att du fortsatt har Amex Elite Betalkort.
Kreditkorten
3st behövs, 2x4000:- per år plus 1x1500:-

Rätt dyrt skulle jag säga för de flesta som reser för lite för att det ska vara gratis. D v s reser man för lite för att uppnå EBG naturligt med flygningar på t ex Lufthansa, SQ, LX e t c så är det rätt dyrt att betala 9500:- per år för lite gratis Pripps innan en av årets 10 flighter från Arlanda.

Kreditkorten
3st behövs, 2x4000:- per år plus 1x1500:-

Rätt dyrt skulle jag säga för de flesta som reser för lite för att det ska vara gratis. D v s reser man för lite för att uppnå EBG naturligt med flygningar på t ex Lufthansa, SQ, LX e t c så är det rätt dyrt att betala 9500:- per år för lite gratis Pripps innan en av årets 10 flighter från Arlanda.
Absolut. Men det är ett billigt sätt att säkra Gold For Life om man är uppe i säg 7-8 år redan.

Absolut. Men det är ett billigt sätt att säkra Gold For Life om man är uppe i säg 7-8 år redan.
Nja, beror på hur länge man tänker flyga, och om man vill låsa sig till en allians. Säg att SAS kostar 2500 t o r till London i Go och BA tar 2100 i Business. Vad är då ditt guldforlife värt?

Nja, beror på hur länge man tänker flyga, och om man vill låsa sig till en allians. Säg att SAS kostar 2500 t o r till London i Go och BA tar 2100 i Business. Vad är då ditt guldforlife värt?
Om man från början flyger i business är ju ett EBG inte värt speciellt mycket. Fullständigt oberoende av om det är for life eller inte.

Om man från början flyger i business är ju ett EBG inte värt speciellt mycket. Fullständigt oberoende av om det är for life eller inte.
Jag menar mer att när man är pensionär typ med Goldforlife så kanske man tittar lite på priserna och ser att det finns billigare alternativ än SAS, och att då använda mellanskillnaden till att kompensera för ingen lounge gör att gold4life inte är värt 9500:- två-tre år i rad.

Eftersom det är invite enbart så är det inte alls säkert att alla har en spend som motiverar det. Det är ju enbart spekulation här baserat på de få vi vet som har fått kortet som också har en hög spend. Det är som vanligt nyttigt att påpeka att korrelation inte är kausalitet.

SAS kan ge kortet till vem de vill som de vill belöna extra på något sätt. Det är inte alls säkert att det är särdeles trogen kund bara för att ha Diamond. Liksom att det inte är säkert att en kund är trogen bara för hen har ett guldkort, det kan personen ha fått av någon annan eller köpt på svarta marknaden.

Förvisso en invite, men alla EBPer jag har mött har en hysterisk spend och hittills har jag inte träffat någon som bara fått det. Däremot har jag mött hr von Koskull från Nordea och han var "blott" EBD.

Definitionsfråga. Du kan i Sverige just nu da in 32000 poäng av de 45000 som behövs, alltså över 70%, på kreditkort. Har du kvar ett av de gamla Amex Elite-korten, så kan du dra in tillräckligt med poäng för Gold bara på det. Detta helt utan att flyga. Det kan knappast räknas som "tjänas in".

Däremot räknas inte soft landing och kort som gåga, det är korrekt, och tur är väl det.

Håller helt med om att "trogen" och "spend" inte är samma sak. Men man måste också, särskilt i dagens miljö, skilja på "trogen sas" och "trogen eurobonus".
Du måste fortfarande tjäna in poängen, om du gör det genom att flyga eller betala kortavgifter är upp till var och en.

Min poäng var att pandion delas ut godtyckligt alternativt på hemliga parametrar men guld, som den som citerade mig innan tog upp, måste man tjäna in poäng. Sen hur man gör det, är en annan diskussion.

Toppen