Senaste nytt

SAS Eurobonus Lifetime Diamond!

Jepp, intressant läsning, men även jag reagerar när han blandar korten och säger att det är kostsamt när folk som flyger en gång om året ska ha sin lounge-access osv.

"Past loyalty does not pay the bills for current..." är självklart sant, men irrelevant. Det är lite som att säga att när Renault-ägaren slutfört avbetalningarna på billånet så måste de lämna tillbaka bilen, eftersom fabriken inte får betalt för utvecklingen av nya modeller.

Den här typen av uttalande är ju en sorts varningsflagga att man som kund inte ska lägga för mycket vikt vid några "lifetime"-löften från FB.

Intressant. Man kan ju också vända på det. Hur mycket kostar en Platinum for life som flyger en gång per år? Att koppla det till kostnader för uppgraderingar av flottan blir lite ologiskt i mina ögon.

Vad kostar det när loungerna är fulla av de som reser en gång om året och de som pytsar in massor med pengar varje år inte får sittplats?

Det är ett problem. Det knorras som fan på franska och nederländska forum hur fullt Crown är på AMS sen SAS gick med. Och nu går det runt undersökningar som visar hur Flying Blue planerar rycka undan förmåner för Platinums.

Det är en lina de måste balansera på väldigt försiktigt.

Vad kostar det när loungerna är fulla av de som reser en gång om året och de som pytsar in massor med pengar varje år inte får sittplats?

Det är ett problem. Det knorras som fan på franska och nederländska forum hur fullt Crown är på AMS sen SAS gick med. Och nu går det runt undersökningar som visar hur Flying Blue planerar rycka undan förmåner för Platinums.

Det är en lina de måste balansera på väldigt försiktigt.
Med all respekt för att det är ett verkligt problem. Men om det blev fullt efter att man tog in SAS i alliansen så har det ju inget att göra med Lifetimers som reser en gång om året. Det har ju att göra med att man skaffat sig fler kunder, inklusive potentiellt 8 miljoner nya kunder som kan ha någon form av status. Mer kunder = man får bygga ut loungerna.

Om min business har som policy att skicka med en flaska schampo med varje order och jag plötsligt får 30% fler kunder så är det väl rimligt att jag köper in lite fler flaskor av mitt promotion-schampo? Inte att jag häller över det på småflaskor och hoppas att ingen märker att det blir mindre och mindre.

Man kan inte räkna med att öka antalet kunder och samtidigt ha 0kr i marginalkostnad.

Helt klart rimligt att gnälla av fransmännen och holländarna.
Men tacka fan för att det blir fler gäster om man tar in ett nytt bolag i alliansen som har 10-12 avgångar dagligen med A320 - det kan inte komma som någon chock.

Jag gissar att SAS räknar med fler FB-medlemmar i sina lounger på T5 den dagen AF/KL flyttar T2->T5!

Crownlounge på AMS är enligt mig närmare en skolmatsal än en lounge! Så förstår verkligen kritiken.

Att det är ett problem kan man ju förstå, men istället för att rycka förmåner, varför inte bygga en till lounge på AMS? Crownlounge är ju uppenbarligen för liten

Oj hahah. Alltså jag hoppas någon annan gör hans budget. Om han tror att en PLF kund kostar mer per flight än vad en vanlig Platinum gör, så har han nog ingen koll på ekonomin. Han struntar också helt i konceptet av lojalitet via PLF, dvs kunder som är villiga att köpa dyrare biljetter inom FB, än billigare biljetter utanför, för att kunna utnyttja förmånerna.

Jag skulle vilja fråga honom vad fasta kostnaderna för en Platinum/PFL-kund är, och hur han får ihop sin hittepåmatematik.

Plus är det extra pinsamt att han inte har koll på att systerbolagt är på väg att införa LTD, eller kanske han inte fick nämna det. För det är ju ett STARKT motargument till hans tes....
EDIT: märkte att han rättades av @virablåtira i samma tråd, nice!

Fast nog är det fler flygbolag som infört lifetime-status bara de senaste åren, även om gränserna för de nya är klart svåra att uppnå? Jag tänker på både Miles & More och TAP. Så att det generellt skulle vara så att lifetime-status är något som flygbolag har kommit fram till att det är en dålig idé, verkar inte riktigt stämma med vad man ser "på marken".

Oj hahah. Alltså jag hoppas någon annan gör hans budget. Om han tror att en PLF kund kostar mer per flight än vad en vanlig Platinum gör, så har han nog ingen koll på ekonomin. Han struntar också helt i konceptet av lojalitet via PLF, dvs kunder som är villiga att köpa dyrare biljetter inom FB, än billigare biljetter utanför, för att kunna utnyttja förmånerna.

Jag skulle vilja fråga honom vad fasta kostnaderna för en Platinum/PFL-kund är, och hur han får ihop sin hittepåmatematik.

Plus är det extra pinsamt att han inte har koll på att systerbolagt är på väg att införa LTD, eller kanske han inte fick nämna det. För det är ju ett STARKT motargument till hans tes....
EDIT: märkte att han rättades av @virablåtira i samma tråd, nice!
Nja, Ben har ju fått sitt jobb på en av grunderna att han faktiskt har levt på andra sidan med.
Ta och goolgla honom lite innan du avfärdar honom…

Jag personligen tror att Ben har bra koll, och jag är övertygad om att han stenkoll på vad EB sysslar med och att han definitivt är med i kulisserna med vad EB sysslar med.

Kanske en heads up att det blir svårare framöver att uppnå denna status men man vill ha en grund av medlemmar som marknadsför den?

Toppen