SAS Eurobonus Guld

mar

New member
Hej.



Min kompis påstår att man kan få Eurobonus guldkort om man spenderar 225.000 kr på sitt Amex Elite kort, kan det stämma? Har spenderat 500k men inte sett röken av något Guldkort.



En annan fråga gällande just EBG kort, är helt enkelt hur man enklast får ett sådant kort? Eller med något annat Star Alliance bolag?
 
MAR skrev:Hej.Min kompis påstår att man kan få Eurobonus guldkort om man spenderar 225.000 kr på sitt Amex Elite kort, kan det stämma? Har spenderat 500k men inte sett röken av något Guldkort.En annan fråga gällande just EBG kort, är helt enkelt hur man enklast får ett sådant kort? Eller med något annat Star Alliance bolag?Klicka för att utvidga...
Man får "bara" Silver med Amex Elite, sen spelar det ingen roll hur mycket man spenderar...

Enklaste guld kortet med star alliance att få verkar vara Aegan, finns mycket info att hitta på forumet om det.
 
Nej, det stämmer inte.



Amex Elite ger dig 20 000 baspoäng per år vilket ger dig Eurobonus Silver. Det finns heller inte något krav på en viss spend för att få baspoängen från Amex Elite.



Om du redan har Amex Elite så kan du komplettera det med ett SAS EuroBonus World Mastercard Premium. Det kortet ger dig 12 000 baspoäng per år om du använder kortet minst 1 gång per månad.



Med båda korten så får du alltså totalt 32 000 baspoäng och behöver endast flyga in ytterligare 13 000 poäng för att nå Guld. 13 000 poäng flyger man in på en T/R i Plus till flera av SAS long haul destinationer.
 
Din vän har nog missuppfattat skillnaden mellan extrapoäng och baspoäng. Baspoäng tjänar man bara genom flygande eller om man har ett Amex Elite där man får 20.000 varje år eller SAS Mastercard Premium där man får 1.000 varje månad.
 
aldrighemma skrev:Man får "bara" Silver med Amex Elite, sen spelar det ingen roll hur mycket man spenderar...Enklaste guld kortet med star alliance att få verkar vara Aegan, finns mycket info att hitta på forumet om det.Klicka för att utvidga...


Eurobonus är mycket lättare att få guld med om man bor i Sverige än Aegean. Aegean är inte så lätt alla sedan 2015, däremot så är det väldigt enkelt att behålla guldet om man väl har fått det.
 
utöver ovan svar så är ändå matten fel.

20.000 statuspoäng på kortet.



Tror man sedan att de 20p/100kr man spenderar räknas mot status borde det ju rimligen räckt med 125.000 kronor vilka ger 25.000 poäng.

(150.000*0,2=25.000).

Men som sagt dess är bara extrapoäng att nyttja för uppgraderingar, hotell, bilhyra awardbiljetter etc.



I din kompis fall verkar hen isf räknat att man inte får några 20.000 statuspoäng automatiskt utan att man skall spendera sig till motsvarande 45.000 poäng. (225.000*0,2=45.000).
 
squeezen skrev:utöver ovan svar så är ändå matten fel.20.000 statuspoäng på kortet.Tror man sedan att de 20p/100kr man spenderar räknas mot status borde det ju rimligen räckt med 125.000 kronor vilka ger 25.000 poäng.(150.000*0,2=25.000).Men som sagt dess är bara extrapoäng att nyttja för uppgraderingar, hotell, bilhyra awardbiljetter etc.I din kompis fall verkar hen isf räknat att man inte får några 20.000 statuspoäng automatiskt utan att man skall spendera sig till motsvarande 45.000 poäng. (225.000*0,2=45.000).Klicka för att utvidga...


Hade också gissat att trådskaparens kompis inte vet skillnaden på de olika typerna av poäng och räknat enligt ditt sista räkneexempel.
 
Ludvig Skalme skrev:Din vän har nog missuppfattat skillnaden mellan extrapoäng och baspoäng. Baspoäng tjänar man bara genom flygande eller om man har ett Amex Elite där man får 20.000 varje år eller SAS Mastercard Premium där man får 1.000 varje månad.Klicka för att utvidga...


O för att förtydliga här så är väl egentligen de senare poängen du får från Amex eller Mastercard inte baspoäng utan nivågrundande poäng vilket också är viktigt att skilja på.
 
Så billigaste sättet är att ha ett AMEX Elite, ett Mastercard Premium och sen se till att flyga in de sista 13.000 poängen?



Hur gör man det lättast? Vad får man mest poäng för relativt restid och kostnad?
 
MAR skrev:Så billigaste sättet är att ha ett AMEX Elite, ett Mastercard Premium och sen se till att flyga in de sista 13.000 poängen?Hur gör man det lättast? Vad får man mest poäng för relativt restid och kostnad?Klicka för att utvidga...


I denna tråd finns en del info:



http://www.businessclass.se/forum/threads/sas-eurobonus-mileage-run-baspoäng-tråd.4840/



Edit:



Och här:



http://www.businessclass.se/forum/threads/eurobonusexpert-sökmotor-lågpriskalender-etc.92207/
 
igelkotten skrev:Eurobonus är mycket lättare att få guld med om man bor i Sverige än Aegean.Klicka för att utvidga...
With all due respect, nej. I runda slängar har man silverkortet med en SAS-longhaul tur-och-retur i ekonomi (ca 2500-3000 SEK vid kampanj) och en tur-och-retur med Aegean till Aten (ca 1000 SEK under lågsäsong). För guldkortet behövs sedan 2 st SAS longhauls tur-och-retur och en tur-och-retur med Aegean till någon Europeisk stad (ej Aten; ca 1100-1300 SEK under lågsäsong).
 
Budgetresenär skrev:With all due respect, nej. I runda slängar har man silverkortet med en SAS-longhaul tur-och-retur i ekonomi (ca 2500-3000 SEK vid kampanj) och en tur-och-retur med Aegean till Aten (ca 1000 SEK under lågsäsong). För guldkortet behövs sedan 2 st SAS longhauls tur-och-retur och en tur-och-retur med Aegean till någon Europeisk stad (ej Aten; ca 1100-1300 SEK under lågsäsong).Klicka för att utvidga...
Med kreditkort så är ju eurobonus guld betydligt lättare att uppnå. Dock kan man prata vad som är prisvärt och vad syftet är om man inte flyger etc.
 
danielhog skrev:Med kreditkort så är ju eurobonus guld betydligt lättare att uppnå. Dock kan man prata vad som är prisvärt och vad syftet är om man inte flyger etc.Klicka för att utvidga...
Ja, men man får snällt betala 5200 SEK/år i kortavgifter. Pengar som nästan räcker till 2 SAS longhauls. Och baspoängen från Mastercard får man inte som en klumpsumma utan 1000 poäng/månad så man får vänta 12 månader tills man har fått sina 12000 baspoäng där.
 
Budgetresenär skrev:With all due respect, nej. I runda slängar har man silverkortet med en SAS-longhaul tur-och-retur i ekonomi (ca 2500-3000 SEK vid kampanj) och en tur-och-retur med Aegean till Aten (ca 1000 SEK under lågsäsong). För guldkortet behövs sedan 2 st SAS longhauls tur-och-retur och en tur-och-retur med Aegean till någon Europeisk stad (ej Aten; ca 1100-1300 SEK under lågsäsong).Klicka för att utvidga...
Behöver man inte göra 4 legs från silver till guld med aegean? Dvs 6 st totalt på resan från 0 till guld.
 
Ah läste lite för snabbt! Hur som helst har jag aegean guld sedan 2012, men har vänner som gått för både aegean guld och eurobonus gold. Jag tycker definitivt att eurobonus är enklare, billigare samt krävs mycket mindre planering osv.
 
Budgetresenär skrev:Ja, men man får snällt betala 5200 SEK/år i kortavgifter. Pengar som nästan räcker till 2 SAS longhauls. Och baspoängen från Mastercard får man inte som en klumpsumma utan 1000 poäng/månad så man får vänta 12 månader tills man har fått sina 12000 baspoäng där.Klicka för att utvidga...
Ditt resonemang stämmer kanske om man enbart ser till kronor och ören som man ska betala ut. Men titta på helheten så tror jag du får väldigt svårt att räkna hem det hela. Du får rätt fina förmåner med korten som är värda en hel del. Och du slipper slösa tid på onödiga flighter.



För mig är det en no-brainer att ha dessa kort och om man inte ser det så ska man nog fundera både en och två gånger vad man ska med status till. (Förutsatt att man bor i Sverige och har ett jobb då)
 
agehall skrev:Ditt resonemang stämmer kanske om man enbart ser till kronor och ören som man ska betala ut. Men titta på helheten så tror jag du får väldigt svårt att räkna hem det hela. Du får rätt fina förmåner med korten som är värda en hel del. Och du slipper slösa tid på onödiga flighter.För mig är det en no-brainer att ha dessa kort och om man inte ser det så ska man nog fundera både en och två gånger vad man ska med status till. (Förutsatt att man bor i Sverige och har ett jobb då)Klicka för att utvidga...
Ja, jag tror på teorin att man ska utgå ifrån sina egna behov, förutsättningar och önskemål. De senaste fem åren har jag väntat max 10 minuter i kö till security på flygplatser som har SAS Fast Track så det gör inte så mycket att jag går miste om SAS Fast Track. Jag har heller aldrig behövt boka ett SAS-flyg med mycket kort varsel eller behövt ställa mig i standby kö till något SAS-flyg så det gör inte så mycket att jag går miste om den där prioriteten man får med SAS guld/diamant. Och om man har som hobby att resa så blir det inte slöseri med tid att resa. Sedan finns det andra konkurrerande kreditkort som passar andra bättre och som har lägre avgifter.
 
Back
Top