Jo jag vet, tror jag va lite otydlig.
Tidigare hade SAS tre stycken olika poäng och kunde differentiera dom, idag har dom bara två stycken, frågan är då om dom kan skilja på dom så att man inte får några bonuspoäng när nivåpoäng kommer in.
Ja, absolut. Det är ju så det funkar t.ex. när man får sina statuspoäng från Mastercard.
Det är ju snarare så att det är betydligt flexiblare nu då antalet bonus- och nivåpoäng i varje transaktion är frikopplade från varandra.
Baspoäng var ju ett sätt att få det som var ekvivalent till både bonus- och nivåpoäng, men med mindre flexibilitet eftersom det bara fanns en summa per transaktion som är lika stor för båda typerna.
Att det fanns tre typer av poäng var nog framförallt ett "fulhack" för att anpassa sig till nya tjänster.
Jag gissar (detta var före jag var insatt i det hela) att det från början antagligen bara fanns en typ av poäng, och de fick man genom att flyga.
När Eurobonus skaffade sitt första kopplade kreditkort eller införde andra sätt att tjäna poäng så krävdes det att det fanns baspoäng (som man fick genom att flyga och som bidrar till status) och extrapoäng som inte bidrar till status, men som man kan använda för resor. Då fanns fortfarande inget behov av rena statuspoäng/nivåpoäng.
När Amex Elite (och senare MC Premium) så introducerades så fanns det nu helt plötsligt ett sätt att komma närmare nästa statusnivå utan att behöva flyga, och då behövde man införa ytterligare en typ av poäng som bara ger status, men inte kan användas för att boka biljetter. Inte det mest lättförståeliga för kunderna.
Därför såg man antagligen en möjlighet att rensa upp i systemet när man ändå skulle göra större förändringar (och därmed såklart också skapa möjlighet att ha olika intjäning på bonus- och nivåpoäng för samma flygning).