Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (från 2015)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har bokat en Award i juni -16 ARN-FRA-SEA-YVR-YYZ-FRA-ARN, men funderar ev på att byta och i stället försöka hitta en Award till Melbourne/Sydney samma period. Kan man omboka biljetten och direkt få tillgång till de EB-poäng man lagt in i första bokningenn för att använda till ny bokning vid sammat tillfälle/samtal med Tallin? Jag har kollat Award på UAs hemsida, men nu verkar de ha andrat hemsidan och vid Saver Award anges både ett belopp i pengar och i miles. Hur ska man tänka när man letar Award, vad menas med poängen? Vad kostar en Award ungefär till Australien? Reser gärna business eller first (om möjligt).

Tacksam för hjälp!

Om du bokar med eurobonus så är det alltid tabellen på SAS hemsida som gäller. Poäng och priser som visas hos united gäller bara om man bokar hos dem

Jag har förstått att det är tillåtet att som längst stanna 24h i en transitzon med en Eurobonus awardresa. Men jag hittar inget om regler för layovers i destinationszonen. Är det fritt att lägga upp längden på stoppen i destinationszonen hur man vill? Exempelvis, 2 dagar BKK, 2 i SIN och 3 i MNL.

Jag har förstått att det är tillåtet att som längst stanna 24h i en transitzon med en Eurobonus awardresa. Men jag hittar inget om regler för layovers i destinationszonen. Är det fritt att lägga upp längden på stoppen i destinationszonen hur man vill? Exempelvis, 2 dagar BKK, 2 i SIN och 3 i MNL.
Nej, tyvärr inte

Nej, tyvärr inte

Tack. Det var ju synd. Informationen från SAS hemsida är väldigt missvisande i så fall: "One award is permitted between maximum two zones, with transfer (of less than 24 hours) in a third zone that must be equally or less expensive than the destination zone." Minst sagt otydligt.

Den här fetmarkerade texten är något nytt. Jag minns inte att det stod förut.
SAS skrev:
• If no direct Star Alliance flight is available within a zone or between two zones, you may transit in another zone, which could make the award trip more expensive.
Note! The transit zone must be the same in both directions.
Screenshot20151126_03.png

SAS points charts - SAS

Alltså, man får inte byta i två olika transitzoner på utresan och på hemresan.

Tack. Det var ju synd. Informationen från SAS hemsida är väldigt missvisande i så fall: "One award is permitted between maximum two zones, with transfer (of less than 24 hours) in a third zone that must be equally or less expensive than the destination zone." Minst sagt otydligt.
Det är lite luddigt skrivet, men tro mig, jag har försökt alla möjliga sätt och de tvärvägrar.

Detta innebär t.ex. att man på väg från Europa till Oceanien inte kan åka via Bangkok/Singapore (South East Asia) ena vägen och Tokyo/Seoul/Peking (Far East Asia) andra vägen.
Känns som en högst onödig begränsning :(
Onödigt är ordet. Varför ett sådant tillägg? :(
Innebär "the transitzon must be the same" att man kan byta i en transitzon på ena vägen, men inte på andra - eller måste det vara identiskt?

Ett exempel: Jag förstå att
Sverige-Europa-Sydamerika / Sydamerika-Europa-Sverige är OK
Sverige-Europa-Nordamerika-Sydamerika / Sydamerika-Afrika-Europa-Sverige inte OK

men är nedan OK:
Sverige-Europa-Nordamerika-Sydamerika / Sydamerika-Europa-Sverige ?

Onödigt är ordet. Varför ett sådant tillägg? :(
Innebär "the transitzon must be the same" att man kan byta i en transitzon på ena vägen, men inte på andra - eller måste det vara identiskt?
Det betyder att det ska vara samma transitzon OM man byter i en tredje zon (transitzon).

men är nedan OK:
Sverige-Europa-Nordamerika-Sydamerika / Sydamerika-Europa-Sverige ?
Antagligen OK då du passerar inte två olika transitzoner. (Europa och Sverige tillhör en och samma zon enligt Star Alliance award chart)

Last edited:
  • Gilla
Reactions: olo
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen