Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (från 2015)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ber om ursäkt om jag missat detta, men är det möjligt att applicera två 2-4-1 vouchers på en bokning? Dvs halvera den redan halverade kostnaden av poäng?

Som redan påpekats så går det inte. Men tänk OM det hade varit möjligt...
Med tanke på att det faktiskt är möjligt att ha 4 st aktiva vouchers samtidigt (två från förra året och två som triggats i år) så hade det, om man hade kunnat kombinera alla dessa, varit möjligt att åka 2 personer i F till Australien för 30000 poäng. :D

Efter att ha läst tråden Optimerad Star Alliance award enkel för Eurobonuspoäng | Sida 6 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor så har jag hållit på och mailat fram och tillbaka med diamondsupporten i en vecka för att försöka redan ut vilka restriktioner som finns kring routing etc.
Efter att ha fått besked om att man i stort sett kunde routa hur man ville inom en zon och att segmenten kan delas upp på andra sätt än 4+4, samt stärkt av den routing som @jumbooze fått igenom (förvisso på enkelresa, men ändå), så föreslog jag till slut den (smått galna) routing jag hade letat fram:

PEK-PVG-NRT-ICN-HKG
open jaw
KIX-HKG-ICN-TPE-PEK

Jag fick då svar att det inte skulle gå:

Diamond Support skrev:
Anledningen till att du bryter reglerna är för att Amex kan endast boka
för "orginal priserna".

Resan som du kom med som alternativ skulle i det här fallet kosta 230
000 per person om jag inte missminner mig. Det är möjligt att boka den
som den är dock är det inte möjligt att använda Amex på den eftersom det
inte håller sig till "orginalpriset". Anledningen till att det blir så
mycket poäng beror just på att vi har för mycket transits, stopovers och
det är T/R från en annan ort.

Eftersom detta bara gjorde mig mer förvirrad så bad jag dem förklara exakt hur jag bröt reglerna och vad de menade med "för mycket transits" (8 segment totalt), stopovers (inga stopp längre än 24h förutom mellan HKG/KIX), samt T/R från annan ort (open jaw ska ju vara tillåtet).

Idag kom svar på detta där de sa att min routing trots allt var OK och att det skulle kosta 50k i business (innan Amex 2-4-1). Däremot sa de även att "Om denna rutt fungerar med Amex companion ticket kan vi inte besvara på,
du måste då ta kontakt med Amex Companion avdelningen för att få korrekt
svar då vi inte har fullständig information när det gäller de olika Amex
biljetterna. "

Hursomhelst så skapade de bokningen åt mig så att jag bara skulle behöva ringa Amex för att biljettera/betala skatter.
Där stötte jag dock på patrull. Först hade personen jag pratade med svårt att förstå att det var open jaw (hon insisterade på att jag hade för långt stopp i HKG), och sedan blev det "computer says no". Jag fick vänta rätt så länge under tiden som hon pratade med en supervisor, och sen kom hon tillbaka och sa att det inte skulle gå att boka denna. Dels så sa hon att systemet vägrade att prissätta denna som en award, att jag fick ha max en transfer per zon, och att det var för komplicerad rutt.
Om systemet inte tillåter det hela så antar jag att det är kört för min del (hon sa även att hon försökt dra poäng för resan som en vanlig award (dvs 50k poäng), men att det inte hade gått att prissätta på det sättet heller), och egentligen så hade jag väl trott att det var en ogiltig routing, men eftersom diamondsupporten verkade tycka att det var OK, och till och med lyckades skapa en sådan bokning så började jag hoppas att det skulle funka.
Jag ifrågasatte dock hennes argument om att man bara får ha en transfer per zon (det är väl ändå max en transfer i "tredje zon", men här är ju alla segment i samma zon) och påpekade att jag tidigare bokat 2-4-1-resa med mer än en transfer i Europa.

Tror ni att det finns någon chans att få igenom detta? Tänkte testa HUACA och ringa igen imorgon bitti, men jag antar att de inte har möjlighet att göra något som systemet inte tillåter....

Den enda anledning jag kan se till att den där routingen inte är giltig är att det inte är närmaste vägen samt att den inkluderar backtracking. Någon som har bättre koll på EBs awardregler kanske ser fler problem?

Det som gör det problematiskt är nog att kundtjänst inte har någon som helst koll. Det kan ju slå åt båda håll, så det är svårt att veta om diamond-supporten har fel eller om det är tallin som inte kan boka ordentligt...

Som redan påpekats så går det inte. Men tänk OM det hade varit möjligt...
Med tanke på att det faktiskt är möjligt att ha 4 st aktiva vouchers samtidigt (två från förra året och två som triggats i år) så hade det, om man hade kunnat kombinera alla dessa, varit möjligt att åka 2 personer i F till Australien för 30000 poäng. :D
Man kan tom ha fem vouchers giltiga samtidigt.

Tror ni att det finns någon chans att få igenom detta? Tänkte testa HUACA och ringa igen imorgon bitti, men jag antar att de inte har möjlighet att göra något som systemet inte tillåter....

Den enda anledning jag kan se till att den där routingen inte är giltig är att det inte är närmaste vägen samt att den inkluderar backtracking. Någon som har bättre koll på EBs awardregler kanske ser fler problem?

Jag har knappast bättre koll än någon annan, men de officiella reglerna har väl sett likadana ut en längre tid nu(?). Kan inte se att det är något som strider mot dem så jag ger dig mitt stöd, for what it's worth.

Har för mig att backtracking har diskuterats tidigare i forumet med slutsatsen att Eurobonus inte tycks tillämpa någon sådan regel.

Jag lyckades boka nedanstående routing med backtrack i den zonen vid en 8-segments oneway Europe - (South East Asia) - Central Asia & Far East Asia förra året. Ska dock tilläggas att det gjordes utan 2-4-1.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Har en 2-4-1 framför mig nu, tänkte hitta på något liknande, så jag följer ditt fall med spänning.

Hur ser vouchern ut? Skulle någon kunna ladda upp en bild på en vouchern (täck gärna för ert namn om det står på)...?
Vouchern är egentligen digital. Du får förvisso hem ett brev från Amex som säger att du uppnått förmånen, men det är ingen voucher i ordets rätta bemärkelse. När du bokar awardresa via SAS hemsida alternativt telefon finns vouchern redan digitalt "i systemet".

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen