Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2022)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har försökt att leta efter svar men stämmer det att om man vill uppgradera från Eco till Biz på sin 241 bokning måste vouchern vara giltig vid uppgraderingen? Dvs SAS anser att även att en uppgradering är att anse som en ändring av resan och att vi därför "bör" hitta Biz vid bokningstillfället då vouchern är giltig? Tillägg: detta är fullt förståeligt, vill bara ha detta bekräftat så att vi kan stryka detta alternativet redan nu.

Dilemmat är att vi har fått en voucher tillbaka pga inställt flyg, som förfaller 31 augusti och försöker nu desperat hitta någon "rolig" resa för 3 pax (som försvårar letandet betydligt) men med avresa först i slutet av februari ca 7-11 dagar (Stockholms sportlov). Därför är vi inte ute i god tid för Turkish biljetter medan Lufthansa eller Austrian ännu inte har släppt sina Biz biljetter, bra Eco...

Tack!
Ja, alla ändringar du vill göra, oavsett vad de är kräver att biljetten skrivs om och då måste voucher vara giltig när ändring görs, annars måste ny voucher appliceras. Så har det alltid fungerat.

Vi har en bokning med Swiss till Tokyo (ARN-ZRH-NRT) T/R i januari där ena benet på utresan (ZRH-NRT) har skjutits framåt i tiden en dag men där matarflygningen är oförändrad, vilket innebär ca 26h i Zürich. Jag ringde SAS om detta och hade kollat att det fanns tillgång på matarflygningen en dag senare så att det matchar. Agenten sa att "jag ser att det finns tillgänglighet men tyvärr kan jag inte ändra enbart matarflygningen, utan då måste hela resan bokas om". Stämmer detta så är det bara att acceptera, men jag undrar om ni har någon koll på detta? Vi är 6 personer som åker så det är inte läge att boka om hela resan. Ett annat alternativ är att ringa Swiss, men jag tvivlar på att de kommer att ändra något då det är SAS som ställt ut biljetten. Konstigt att inte matarflygningen "hängde med" en dag framåt då långa benet ändrades kan jag tycka.. Agenten sa även att "du kan ju höra med Swiss om möjlighet till kompensation för övernattningen som blir i Zürich" men är även tveksam till att det går att lösa..? Är det bara att gilla läget eller finns det några möjligheter här?

Jag tycker det låter märkligt att agenten inte kan ändra dag/tid för första benet. Jag skulle ringt igen och kollat med en annan agent.

Ja om det är till Asien

Du kan använda en icke utgången Amex-värdecheck när du gör en ny bokning.
Om din värdecheck har gått ut sedan du gjorde den ursprungliga bokningen har du rätt att boka om den utan avgift om du reser till/från:

• Asien med avresa 31 december 2022 eller tidigare
Vi erbjuder ombokning även till länder som har inreserestriktioner världen över.

Frågor och svar | SAS

Tror det blev lite missförstånd här. Vouchern intjänades 2021 och har därmed bäst-före-datum 2022-12-31. Så länge resan bokas innan det datumet så ska de vara OK oavsett världsdel.

Ja om det är till Asien

Du kan använda en icke utgången Amex-värdecheck när du gör en ny bokning.
Om din värdecheck har gått ut sedan du gjorde den ursprungliga bokningen har du rätt att boka om den utan avgift om du reser till/från:

• Asien med avresa 31 december 2022 eller tidigare
Vi erbjuder ombokning även till länder som har inreserestriktioner världen över.

Frågor och svar | SAS
Vad innebär ”boka om den” i det här läget ? Destination eller endast datum ?

Tror det blev lite missförstånd här. Vouchern intjänades 2021 och har därmed bäst-före-datum 2022-12-31. Så länge resan bokas innan det datumet så ska de vara OK oavsett världsdel.
Så länge du har en giltig voucher ska det gå bra att boka om, även om du byter kontinent. Dock kan vissa agenter få för sig att det inte går. Har själv ändrat från Asien till Centralamerika och det var inga problem.

Ja, alla ändringar du vill göra, oavsett vad de är kräver att biljetten skrivs om och då måste voucher vara giltig när ändring görs, annars måste ny voucher appliceras. Så har det alltid fungerat.

Hypotetiskt, sker en automatiskt "block" av ändring eller skulle en ovaksam agent kunna missa att vouchern är utgången och således låta en ändring ske?

Hypotetiskt, sker en automatiskt "block" av ändring eller skulle en ovaksam agent kunna missa att vouchern är utgången och således låta en ändring ske?
Tror ingen på BC vet hur det fungerar rent tekniskt hos SAS men har inte läst att ngn kunnat boka om med utgången voucher (utan giltig anledning). Gissar att det krävs ngn form av manuell handpåläggning för att kunna boka om med utgången voucher (t ex när bolaget ändrat/ställt in).
Sedan är det ju SAS-tombolan vi pratar om, så allt är möjligt….o_O

Vi har en bokning med Swiss till Tokyo (ARN-ZRH-NRT) T/R i januari där ena benet på utresan (ZRH-NRT) har skjutits framåt i tiden en dag men där matarflygningen är oförändrad, vilket innebär ca 26h i Zürich. Jag ringde SAS om detta och hade kollat att det fanns tillgång på matarflygningen en dag senare så att det matchar. Agenten sa att "jag ser att det finns tillgänglighet men tyvärr kan jag inte ändra enbart matarflygningen, utan då måste hela resan bokas om". Stämmer detta så är det bara att acceptera, men jag undrar om ni har någon koll på detta? Vi är 6 personer som åker så det är inte läge att boka om hela resan. Ett annat alternativ är att ringa Swiss, men jag tvivlar på att de kommer att ändra något då det är SAS som ställt ut biljetten. Konstigt att inte matarflygningen "hängde med" en dag framåt då långa benet ändrades kan jag tycka.. Agenten sa även att "du kan ju höra med Swiss om möjlighet till kompensation för övernattningen som blir i Zürich" men är även tveksam till att det går att lösa..? Är det bara att gilla läget eller finns det några möjligheter här?

Har hänt mig ett flertal gånger. En delsträcka på en flygning måste ändras/bokas om. Visst ställs en ny biljett ut, men med samma pnr (bokningsnummer), dock med nytt biljettnummer. Frågan är vad agenten menar med "boka om"? Frågade du vad det rent praktiskt innebar? Behåller du samma pnr och behåller platserna ZRH-NRT är det ju inget problem. Det är ju rent tekniskt en ombokning såtillvida att din ändring med ny avresedag föranleder ett nytt biljettnummer.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen