Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2021)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, alltså vi har inte fått tillbaka varken EB-poäng eller kostnad för skatter & avgifter. Vilket visserligen kanske bara är bra just nu om man ska göra en rättslig prövning på detta så småningom om inte SAS löser det på något sätt. Nåja, verkar vara väldigt mycket som är upp och ned för tillfället så jag tackar för hjälpen och input av er så länge. Jag tar det vidare med ARN och SAS.
Det sker inte på automatik att bokningen avbokas för att segment är inställda. Det hände mig, jag ringde in, och blev erbjuden att boka om eller av (och få poäng och skatter åter). Jag tror att man får boka om med utgången voucher om man gör det i detta läget. Sen att det inte finns lika mycket spännande att åka till nu är inte SAS inblandade i.

Jag vet inte det går. Vi hade ett exempel nu där vi hade ett segment där det fanns 2x Go + 2x Plus men allt annat var samma. Det krävde 2 olika bokningar trots at 5 av 6 segments av exakt lika. Jag tror allt måste vara identiskt och där faller det.

Men innan du ringer vet du inte 100%.

Jag vet inte det går. Vi hade ett exempel nu där vi hade ett segment där det fanns 2x Go + 2x Plus men allt annat var samma. Det krävde 2 olika bokningar trots at 5 av 6 segments av exakt lika. Jag tror allt måste vara identiskt och där faller det.

Men innan du ringer vet du inte 100%.
Enligt den agent jag nyss pratade så funkar det att boka 3 på samma bokning om klass etc är samma, de applicerar vouchern på 2 pax och drar vanliga poäng för pax3.

Vet vi hur länge corona-reglerna för 2-for-1-bokningar gäller - specifikt att man kan omboka med en utgången voucher?

Jag har två stycken vouchers som går ut nu den sista mars. Jag skulle vilja resa till Tokyo med SAS med en av de vouchers, helst i december (givet att det går att resa då). Tyvärr finns det nu inga bonusresor de datum jag skulle vilja resa.

Kan jag nu boka en resa för andra datum, och sedan omboka för datum i december när och om de blir tillgängliga? Finns det en risk att saker och ting "normaliseras" innan dess och att SAS inte längre tillåter ombokning med en utgången voucher? Eller gäller regeln så länge bokningen gjordes när den regeln fanns?

Last edited:
Kan jag nu boka en resa för andra datum, och sedan omboka för datum i december när och om de blir tillgängliga? Finns det en risk att saker och ting "normaliseras" innan dess och att SAS inte längre tillåter ombokning med en utgång voucher? Eller gäller regeln så länge bokningen gjordes när den regeln fanns?

Jag tror att man ska utgå från att regeln som tillåter ombokning måste vara i kraft när ombokningen sker, inte när bokningen gjordes. Om SAS kommer att ge förvarning innan man tar bort den extra ombokningsregeln eller inte är det ingen som vet, men jag skulle personligen bara boka en resa på datum som jag faktiskt kan tänka mig att resa på.

Jag tror att man ska utgå från att regeln som tillåter ombokning måste vara i kraft när ombokningen sker, inte när bokningen gjordes. Om SAS kommer att ge förvarning innan man tar bort den extra ombokningsregeln eller inte är det ingen som vet, men jag skulle personligen bara boka en resa på datum som jag faktiskt kan tänka mig att resa på.

Tack för svar, och det är väl det mest rimliga egentligen. Svårt läge att boka resa nu, när det är så mycket osäkerhet fortfarande och så många variabler att ta hänsyn till (coronaläge hemma, coronaläge på destinationen, tillgänglighet etc.).

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen