Tonton
Medlem
Hej! Har en fundering. Funderar på att säga upp mitt Amex kort helt och hållet tills vidare. Får jag ändå behålla min 2-4-1 voucher som går ut 31/12 - 2021?
Ja, intjänad voucher behålls.
Hej! Har en fundering. Funderar på att säga upp mitt Amex kort helt och hållet tills vidare. Får jag ändå behålla min 2-4-1 voucher som går ut 31/12 - 2021?
Kravet är per kalenderår.Ok, tack! Om jag skulle byta till Amex Premium. Har jag då t o m 31/12 i år på mig att spendera 150 000 för att få en ny voucher, som då går ut 31/12 2022? Eller gäller spenderingskravet ett år från dagen jag ansökte om kortet?
Nu har du redan fått svar på båda frågor. Men ett tips är att läsa första posten i denna tråd som dels svarar på just dessa frågar samt i stort sätt alla andra vanligt förekommande frågor om dessa vouchers och kort.Ok, tack! Om jag skulle byta till Amex Premium. Har jag då t o m 31/12 i år på mig att spendera 150 000 för att få en ny voucher, som då går ut 31/12 2022? Eller gäller spenderingskravet ett år från dagen jag ansökte om kortet?
Vi har bokat en resa till Hawaii i maj med en, numera utgången, 2-4-1 voucher. Vi fick i fredags meddelande om att man har ändrat vår hemresa så att vi ska ha en nästan 28 timmar lång layover i San Fransisco på vägen hem. Tyvärr innebär hemkomst ett dygn senare att vi kommer få svårt att åka på resan. Vouchern och ca 60'000 poäng har redan gått ut. Resan var i business på samtliga delsträckor.
När jag ringde SAS fick jag reda på att om jag avbokar så kommer poängen få ett års extra giltighet. Vouchern kommer däremot gå förlorad. Alternativet om jag vill använda denna vouchern är enligt operatören att boka om resan till samma resmål. Men några resor i business ToR till Hawaii kunde han inte hitta när vi tittade runt lite olika datum. Vi kan tänka oss att öka till en annan destination vid en annan tidpunkt men enligt operatören får vi bara boka om till samma destination.
Verkar svårt att hitta business ToR till Hawaii på datum som funkar för oss. Jag kan tycka att om de gör en väsentlig ändring av min resa som inte funkar för oss så borde väl ärendet hanteras på samma sätt som om SAS ställt in resan? För då hade jag väl fått en månad extra på vouchern och kunnat göra en ny bokning med valfri destination och datum?
Är det någon idé att försöka driva på för att försöka få tillbaka vouchern med 1 månads giltighet för att kunna hitta en ny resa? Har någon annan liknande erfarenheter?
Som många andra har jag vouchers som går ut sista mars. Om jag förstått rätt så kan jag boka en resa nu, och sen ändra datumen även fast vouchern gått ut. Är det någon som vet hur det funkar om det inte finns någon bonusresa framåt i tiden när originalresan avbokas, brinner allting inne då?
Exempel rent teoretiskt, jag lyckas hitta fyra platser Köpenhamn - Tokyo med SAS i slutet av april.
Ok, så då är det smartare att boka upp en lättare destination och hela tiden flytta fram avgången.Min tolkning av reglerna är att i det fallet så kommer vouchern att förfalla (men poäng och skatter kommer tillbaka om inte poängen gått ut). Du får dock fortfarande använda vouchern om du bokar om till en annan klass.
Ja, men till slut så tas nog möjligheten att boka om bort.Ok, så då är det smartare att boka upp en lättare destination och hela tiden flytta fram avgången.
Såklart, jag vill ju inget hellre än att det öppnas upp och man kan åka.Ja, men till slut så tas nog möjligheten att boka om bort.