Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2020)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alla har inte sån omsättning på Amexet att man kan "vaska" en voucher.
Pandemin ändrade på det där. Poängen har strömmat in via kreditkorten i ett halvår och alla poängresor har avbokats och ligger kvar på EB-kontot..

Vet inte riktigt hur jag ska tolka det du skriver men känns som du talar emot dig själv såvida du inte har extremt hög andel av din spend på Mastercard.

Men OK, det finns säkert vissa som avslutar sina Amex-kort också och inte vill att deras sista voucher ska brinna inne. Det har jag förståelse för.

• Gilla
Reactions: HMJ
Vet inte riktigt hur jag ska tolka det du skriver men känns som du talar emot dig själv såvida du inte har extremt hög andel av din spend på Mastercard.

Men OK, det finns säkert vissa som avslutar sina Amex-kort också och inte vill att deras sista voucher ska brinna inne. Det har jag förståelse för.
Tack för svaren på mina frågor :)

Avianca har inte återupptagit sina flygningar till London och dom kommer nog att ställa in mitt flyg. Då antar jag att jag kan boka av gratis? Men om jag avbokar själv nu så "kostar" det väl 450 kr i avgift?

Helt rätt! Sitter själv med en resa som jag inte ens vill åka på givet omständigheterna. Avbokar den dock inte i hopp om att åtminstone ett leg ska bli inställt så att jag kan avboka och få tillbaks mina 450 kr.

Pandemin ändrade på det där. Poängen har strömmat in via kreditkorten i ett halvår och alla poängresor har avbokats och ligger kvar på EB-kontot..

Så är det!

Skönt ändå för många av oss att ha saldo till ett gäng resor i F. Aldrig hänt mig tidigare då jag gillar att spenda mina poäng ner till runt 200k som är mitt nödsaldo. Det år vi ser ett slut på pandemin gäller det att börja jobba mot många nya vouchers för dubbelt värde.

Som jag tidigare skrivit känns det så omotiverande nu då de inte gett någon som helst indikation på förlängning. Därför bättre att samla möjliga hotellpoäng nu med Amex en stund tycker jag. EB ökar trots allt fortsatt genom bl a lite flygningar, MC, portalen och Everyday. Bara min flypremiumnivå försvaras kör jag så tillsvidare.

Fortfarande inget om att Vouchers som går ut 2020-12-31 förlängs? (Har själv använt en till resa över nyår med Singapore Airlines som ställt in)

Har också funderat på detta. I dagsläget ser jag dock inte varför AMEX/SAS ska förlänga giltighetstiden på dessa. De vouchers som förlängts under 2020 är vouchers med utgångsdatum 2019-12-31 som använts till bokningar som sedan cancellerats pga pandemin. Dessa förlängdes med ett par månader. Min gissning är att vouchers med utgångsdatum 2020-12-31 löper ut som planerat med ny reservation för framtida inställda avgångar.

Jag planerar därför att likt palmens råd boka någonting i början av december, vilket jag också rekommenderar andra att göra. Men självklart trist med avsaknad av möjlighet att boka SIA samt stängd onlinebokning.

"Kollade läget" med SAS i den här frågan idag. Fick svar. Inte jättenöjd men följer ju regelverket. Får boka nått inom Europa i vår. Mest Amexet som förlorar i värde av att man inte kan resa och använda vouchern till långresor.
2468282891ce13442d26edaa6f171e9c.jpg

Snabb fråga. Har en voucher som brinner 31/12. Om jag bokar SAS bonus och biz ut plus hem någon gång under 2021 kan jag justera till biz hem när (om) tillgänglighet kommer på hemresan senare utan att ställa till det?

Är med på att om jag avbokar så brinner den. Men ändringar i bokningsklass eller/dag?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen