Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2019)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hoppas detta är rätt forum. Förväntar mig att få min andra 2-4-1 i posten när som helst, då jag passerade 300K is spend på mitt Amex Elite för några veckor sedan. Som Diamant med ca 210000 poäng har som ambition att ta min familj om fyra personer någonstans trevligt över sportlovet eller påsklovet, i Business Class. Då jag är i USA med tjänsten hela tiden är jag mer sugen på att åka österut. Jag förstår att Tokyo är nära på omöjligt, men kan man flyga 4 personer t-o-r någonstans österut för 210K poäng och 2 vouchers, eller är det lika bra att lägga ner det? Måste jag "kalibrera om" ambitionsnivån till New York eller Chicago? Går det ens att uppnå över sportlovet eller påsken? Har inte ringt Tallin än då jag fortfarande väntar på vouchern, men vill börja mentalt planera för vad som är möjligt.

Har inte spikat ngt än, men hade något ambitiöst tänkt mig Sportlov typ lördag 22 februari 2020 - Lördag 29 februari 2020 eller påsklov Lördag 4 april 2020 - Lördag 11 april 2020

Du är extremt sent ute med detta och 210k poäng räcker enbart till att flyga med SAS om du ska åka 4 personer på 2 vouchers.
De få platserna som SAS eventueltl släppt över sportlov/påsklov försvann troligtvis för över ett halvår sedan och sannolikheten att det dyker upp nya awardplatser är extremt små.

Om du vill åka till Asien med hela familjen så går det på 330k poäng, till Nordamerika så blir det 260k poäng för alla 4 om ni ska åka med Star Alliance, det är troligtvis enda möjligheten ni har om ni vill komma iväg på sport/påsklov 2020 på poängbiljetter med eurobonus.

För att snabbt se vad som finns tillgängligt med SAS kan du titta på följande sida
SAS business award availability - Travel hacks

Det står föredömligt tydligt i första inlägget:
V
  • Alla former av förändringar i en bokning räknas som en ändring, lägga till/ta bort flighter eller att avboka. Man kan inte göra någon ändring i en bokning om ens voucher har gått ut, då måste man använda en ny voucher och den gamla brinner inne.
Men kan inte låta bli att tänka, att det borde vara OK att skära bort första och sista benet.
Borde.
Nån som har erfarenhet av nåt sånt?

Eller byta namn, för den delen, kan man som okunnig konsument tänka att de skulle tillåta även om vouchern gått ut.

Det står föredömligt tydligt i första inlägget...
Men kan inte låta bli att tänka, att det borde vara OK att skära bort första och sista benet.
Borde.
Nån som har erfarenhet av nåt sånt?

Eller byta namn, för den delen, kan man som okunnig konsument tänka att de skulle tillåta även om vouchern gått ut.

Varför skulle det vara OK? Varför skulle inte det räknas som en ändring och därmed innebära slopad avgift? Hänger inte riktigt med :)

Erfarenheten är att det kostar ändringsavgift, iof ändringar av segment. Namnbytet har jag ingen erfarenhet av.

Avgift, absolut!
Men för en person som vill flyga exvis ARN-LAX-ARN istället för hela den bokade UME-ARN-LAX-ARN-UME är det kontrainuitivt för den oinvigde att ha ett så hårt regelverk.
För den oinvigde som sagt. Säkert finns anledningar. Men utan att känna till dem ser jag bara massor av pengar som flygbolagen kan tjäna/spara på att exvis tillåta sena avbokningar av enskilda ben.

Du kan aldrig byta namn på en Star Alliance bokning, går dock bra på sas award. Biljetten måste biljetteras om och då får inte vouchern ha gått ut.

Här är sas faktiskt konsekventa och tillåter inga ändringar efter utgången voucher. Det klagas högljutt på all inkosekvens från sas, men nu när de är konsekventa i detta så ska det ändå vara synpunkter.

För den oinvigde så håller man med största sannolikhet inte på med vouchers, och gör man det bokar man troligtvis något man är nöjd med och har inga tankar på att ändra något.

För den oinvigde så håller man med största sannolikhet inte på med vouchers, och gör man det bokar man troligtvis något man är nöjd med och har inga tankar på att ändra något.
Finns väldigt många oinvigda som sitter på stora poängsaldon och flera vouchers, som inte har koll på vare sig biljettregler eller poängpriser.

Den enda typ av ändring som man kan göra med utgången voucher är att boka av en person från en bokning med två eller flera personer. Blir ingen omskrivning av biljetten, men poängen dras om. Även vid ofrivilliga schemaändringar så finns det möjlighet att boka om biljetten trots utgången voucher.

Börjar bli lite OT nu kanske, men jag tycker sånt här är intressant.
Jag jobbar med att få system att bete sig på sätt som känns någorlunda logiska eller lättfattliga för slutanvändare. User experience kan man kalla det. Ofta handlar det också om att "lura" användaren en liten smula, så att denne exvis betalar mer men ändå blir mer nöjd. Och ofta har man någon intern regel eller någon teknisk anledning till att det som är "logiskt" för datorn inte alltid blir det för användaren.

Satt jag på SAS skulle jag se ett läge att, till exempel:
1. Ta rejält betalt för ändringar. Alla ändringar skulle kunna kosta mer, men särskilt såna som en lång avancerad dyr 2-4-1 där ett namn ska bytas ut. Tänk själv om ni hade fått till en maxad bokning, och resekamraten får förhinder. Hellre byta resekamrat än skippa hela resan. Det skulle jag betala tusentals kronor för i vissa fall. Win-win.
2. Tillåta att enskilda ben inte används, iaf om det är exvis första-sista. Då skulle jag ju kunna sälja den stolen till någon annan. Win-win.

Detta alltså, återigen, sagt med all respekt för att saker BLIR på vissa sätt, inte av att nån tänkt det utan av omständigheter (som biljettregler, olika system som ska lira ihop osv).

Det vi inte pratat om är att Amex har all anledning att göra checkarna svårjobbade. Då måste ju vi checkjägare jaga nya hela tiden, i lite större utsträckning.

Börjar bli lite OT nu kanske, men jag tycker sånt här är intressant.
Jag jobbar med att få system att bete sig på sätt som känns någorlunda logiska eller lättfattliga för slutanvändare. User experience kan man kalla det. Ofta handlar det också om att "lura" användaren en liten smula, så att denne exvis betalar mer men ändå blir mer nöjd. Och ofta har man någon intern regel eller någon teknisk anledning till att det som är "logiskt" för datorn inte alltid blir det för användaren.

Satt jag på SAS skulle jag se ett läge att, till exempel:
1. Ta rejält betalt för ändringar. Alla ändringar skulle kunna kosta mer, men särskilt såna som en lång avancerad dyr 2-4-1 där ett namn ska bytas ut. Tänk själv om ni hade fått till en maxad bokning, och resekamraten får förhinder. Hellre byta resekamrat än skippa hela resan. Det skulle jag betala tusentals kronor för i vissa fall. Win-win.
2. Tillåta att enskilda ben inte används, iaf om det är exvis första-sista. Då skulle jag ju kunna sälja den stolen till någon annan. Win-win.

Detta alltså, återigen, sagt med all respekt för att saker BLIR på vissa sätt, inte av att nån tänkt det utan av omständigheter (som biljettregler, olika system som ska lira ihop osv).

Det vi inte pratat om är att Amex har all anledning att göra checkarna svårjobbade. Då måste ju vi checkjägare jaga nya hela tiden, i lite större utsträckning.

Hos de flesta flygbolag innebär ett namnbyte att biljetten behöver biljetteras om. Det betyder i de flesta fall att biljetten behöver avbokas, dvs släppa platserna, för att sedan bokas igen. Ett problem som då uppstår är att de platser man avbokar inte nödvändigtvis släpps tillbaka till inventory.

Det kan ju också vara en bidragande anledning.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen