Uppföljning:Jag har en SASaward bokad online med en 2-4-1-voucher. Hemresan är bra, men jag inväntar en bättre utresa. Det ser ut som att jag kan lösa ombokningen själv online, men att 2-4-1-vouchern inte hänger med? Kanske dyker den upp i ett senare skede av ombokningsprocessen? Någon som gjort ombokning online och vet vad som händer med vouchern?
När rätt utresa dyker upp, borde jag:
Alternativ 1:
- Boka om själv online och hålla tummarna för att vouchern dyker upp i ett senare steg. Om vouchern inte hänger med, ringa för att applicera den i efterhand.
- Ringa för att genomföra ombokningen.
Alternativ 2
- Kan vara den snabbaste lösningen och innebär därför en lägre risk för att någon annan kniper mina platser.
- Om vouchern inte hänger med krävs tillräckligt med poäng för att betala hela resan utan voucher, vilket inte är några problem.
- Risken finns kanske att det inte går att applicera vouchern i efterhand, men mina tidigare samtal med Tallin får mig att tro att det ska gå. Annars får jag väl avboka hela resan med risk för att awardplatserna inte dyker upp igen.
- Ombokning själv online borde innebära mindre omboknings/serviceavgifter än via telefon? Fast om jag måste ringa in för att applicera vouchern kanske jag åker på sånt ändå?
- Kan innebära timmar av telefonkö där platserna hinner försvinna.
- Jag får vara med i avgiftslotteriet. I bästa fall bara 150kr/person, men med risk för ytterligare 350+450kr per person?
Om det finns platser för alla med TK skulle jag boka det (antar att du menar ARN-IST-DPS). Blir svårt att korta ned restiden speciellt mkt.Då var det dags för min första 2-4-1 bokning och tar tacksamt emot tips på bolag/sträckning.
Resa: ARN-DPS (Enkelresa)
Datum: Slutet av oktober 2019 (flexibelt)
Pax: 2 vuxna + 1 barn (5år)
Voucher: 1st Amex 2-4-1
Poäng: 280'000 EB tillgängligt
Klass: C/F
Har kollat på TravelHacks och det enda jag hittar där är TK via Istanbul. Finns i princip 4 platser varje dag i C där.
Huvudfokus är att komma dit så snabbt och smidigt som möjligt och gärna nattflyg.
Någon som har tips på annan sträckning / bolag som är att rekommendera?
Ser rätt bra ut med tillgänglighet på TK (ARN-IST-DPS) i C. Finns i prinip 4 platser om dagen i oktober och det är ju helt klart svårt att slå restiden där.Om det finns platser för alla med TK skulle jag boka det (antar att du menar ARN-IST-DPS). Blir svårt att korta ned restiden speciellt mkt.
Ser rätt bra ut med tillgänglighet på TK (ARN-IST-DPS) i C. Finns i prinip 4 platser om dagen i oktober och det är ju helt klart svårt att slå restiden där.
Det enda som talar emot är väntan i 3 timmar i istanbul mellan 22:35 och 01:30. Inte optimalt med en 5 åring.
Av den anledningen skulle vi kunna tänka oss titta på nått med 3 flygningar om tiderna är bättre. Har dock inte verktygen (erfarenheten) att hitta platser på något annat bolag så om någon har tid att kika lite vore det mycket uppskattat!
OK, har hört att loungen i IST ska vara bra så det underlättar ju alltid!Vi har gjort den trippen med dåvarande 4+8 åring.. gick utmärkt.. de håller sig vakna i loungen och sen slocknar direkt på nattflighten. Tyckte det var smidigt..
OK, har hört att loungen i IST ska vara bra så det underlättar ju alltid!
Jag har sett den bilden förr på sas.se och ringt in till Tallinn och velat boka - men de nekade mig all form av möjlighet. Hur gör man för att boka first med EBS genom Etihad?Och man kan även boka med Eurobonus-poäng. Dock väldigt dyrt.
Visa bifogad bild 90189