Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2019)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bokade en tur Business via SAS awardsida. Ringde sedan Tallin inom 24 timmar för ombokning till en tur i First. Jag fick refund för skatterna på 786SEK. Dock fick jag inte tillbaka för Service fee på 450SEK trots att denna även dras på First class biljetten(se nedan). Blir inte klokare av att läsa runt här då det känns som serviceavgifterna baseras på SAS dagsform... Är det korrekt agerat av SAS?

TUR C
786:- taxes, fees, other charges
450:- Service fee
Tot: 1236:-

TUR F
1405:- taxes, fees, other charges
450:- Service fee
Tot: 1855:-
 
Last edited:
  • Gilla
Reactions: Gus

Capa

Medlem
Nu så kanske jag har lite info som även de mest garvade här på BC kanske inte har koll på. Skulle i så fall vara ett sätt att i alla fall bidra på något litet sätt och pay it forward. Har lärt mig oerhört mycket här så långt, men som relativt ny så finns det ju en risk att detta redan har nämnts i någon annan tråd förstås.. Ber om ursäkt i sådana fall. Pratade precis med Tallin (ska posta bokningen separat i den andra tråden inom kort). Efter samtalet var det ett par saker som var nytt för mig:

-Agenten jag pratade med sa att man sedan ett par dagar tillbaka slopat "service fee" på 450:- vid OMbokning (change). För OMbokning (change) betalar man såldes framgent 150:- per person. Vid NYbokning däremot betalar man de 450:- per person som är "service fee". Det har ju varit lite diskussioner om detta fram och tillbaka, men enligt agenten så är det ny kristallklart och jag blev alltså debiterad 300:- totalt för en ändring på min resa får två personer.

-Agenten sa att om man lägger till legs i en redan existerande bokning med LH regionalt så finns det bara economy award i inventory. Jag trodde han skämtade först men tydligen så för att få flyga med LH regionalt inom Europa (tex anslutningsflyg) så måste man boka dessa då resan skapas för att kunna resa i Business. Det går alltså inte att lägga till LH C regional i en redan existerande bokning. Detta var helt nytt för mig.

-Awardfares (kanske fel tråd) visar tillgänglighet som inte finns hos SAS. Exempelvis finns inte en enda flygning med NZ mellan SYD/AKL och RAR/PPT enligt agenten. Jag ser dessa i Awardfares och även hos United. Helt tomt i inventory hos SAS. Har sett att vissa bokat detta, möjligt att det släpps närmare inpå avgång men agenten kunde inte se någonting. Tillgänglighet med Air NZ verkar vara lite lynnigt men helt klart är att tillgängligheten som visas how Awardfares inte finns i invesntory när det gäller flighterna ut till öarna.

-Agenten ser tillgänglighet (exempelvis hos LH) på flygningar som inte syns alls i Awardfares/United. Måste bekanta mig med SAS Awardsökmotor lite mer för att jämöra tillgänglighet framöver. Jag tvekade att ringa Tallin för att mitt sista ben på resan inte hade släppts än (enligt Awardfares) men ringda ändå för att säkra de andra långa benen. Detta gjorde jag fullt medveten om att det skulle kosta mig 1200:- (450x2 + 150 x2). Döm av min förvåning när avgiften slopats till 300:- istället plus att agenten såg tillgänglighet hela vägen hem redan nu medan Awardfares säger att det är 4 dagar kvar! :D

FYI
 

Canadien

Medlem
Ja det verkar lite underligt med anslutningar just nu. Jag försöker lägga till CDG-ARN till en bokning med Thai F BKK-CDG men Tallinn ser bara ekonomi X trots att det finns Plus I-klass enligt SAS egna sökmotor. Gick för ett par veckor sedan fint att lägga på ARN-LHR i Plus till en existerande LHR-SIN.
 

Capa

Medlem
Ja det verkar lite underligt med anslutningar just nu. Jag försöker lägga till CDG-ARN till en bokning med Thai F BKK-CDG men Tallinn ser bara ekonomi X trots att det finns Plus I-klass enligt SAS egna sökmotor. Gick för ett par veckor sedan fint att lägga på ARN-LHR i Plus till en existerande LHR-SIN.

Exakt det gjorde jag idag :). Gick fint att lägga till plus, men var tvärnit att lägga till LH C på FRA-ARN.. Bara economy X tillgängligt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen