Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2018)

Status
Stängd för vidare inlägg.

seat56f

Medlem
Ingen som har tips på hur jag kan lösa detta? Resan sker inte förrän i november, kanske att Tallinn kommer att ändra sina regler före dess? Resan är till Seychellerna så bara 90000 poäng men jag vill ändå gärna avända en voucher.

Det finns ingen garanti att du kan applicera en voucher på en (av SAS kundtjänst eller online) redan gjord bokning, även om regler ändras.

Tror inga villkor funnits officiellt någonstans, men jag har läst rapporter på iallafall nedan varianter:
* Inte gått att applicera i efterhand alls
* Gått bra inom 24h från ursprunglig bokning (självupplevt, från tiden när 2-4-1 inte kunde bokas online)
* Gått bra om vouchern redan varit triggad innan bokningen gjordes
* Gått bra oavsett ovan
 

Gus

Medlem
Det finns ingen garanti att du kan applicera en voucher på en (av SAS kundtjänst eller online) redan gjord bokning, även om regler ändras.

Tror inga villkor funnits officiellt någonstans, men jag har läst rapporter på iallafall nedan varianter:
* Inte gått att applicera i efterhand alls
* Gått bra inom 24h från ursprunglig bokning (självupplevt, från tiden när 2-4-1 inte kunde bokas online)
* Gått bra om vouchern redan varit triggad innan bokningen gjordes
* Gått bra oavsett ovan
Jag ringde precis Tallinn igen och försökte applicera min voucher. Enligt henne så hade det inte varit några problem att applicera vouchern i efterhand så länge jag håller mig till Tallinns nya regler.

Tallinn har verkligen blivit hårda med most reasonable routing. Varför har inte sas vanliga kundtjänst samma restriktioner? Det känns som att det är större omsättning på sas vanliga kundtjänst och fler personer som jobbar och därför svårare att ge riktlinjer? Hur många är de i Tallinn? 6 personer? Hoppas de mjuknar upp om någon månad så man kan boka lite roliga resor igen. Först var de "normal" hårda. Sen blev de helt crazy och tillät resor till usa via asien. Och nu är de superstrikta. Känns som att man knappt får åka till New York via Chicago för att det inte är "most reasonable".
 

Berrsus

Medlem
Eller så har Tallin uppfattat reglerna annorlunda?
Själv tycker jag Tallins hantering av "Most reasonable" (eller om det är SAS nya regler) är en sådan pass stor försämring att jag överväger att lägga mina poäng i annat program. vilket kanske även innebär byte av kreditkort.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Vem är det som bestämt de nya reglerna tro? Någon chef på huvudkontoret som tycker att bonusresorna har fått för långa och för många legs? Ändra hellre reglerna till att begränsa antalet legs beroende på om man ska flyga inom Europa eller till tex Cooköarna, och låt oss sen boka hur vi vill inom de ramarna.
 

fcx

Medlem
Vem är det som bestämt de nya reglerna tro? Någon chef på huvudkontoret som tycker att bonusresorna har fått för långa och för många legs? Ändra hellre reglerna till att begränsa antalet legs beroende på om man ska flyga inom Europa eller till tex Cooköarna, och låt oss sen boka hur vi vill inom de ramarna.

Min egen gissning (baserad på erfarenhet snarare än fakta).

SAS hade ett regelverk som ingen riktigt förstod eller tillämpade, eftersom man hade ett bokningssystem som inte tillät att man bokade utanför regelverket. Som agent räckte det med att kolla om computer says yes/no. SAS gjorde om sitt bokningssystem förra sommaren. Helt plötsligt blev det möjligt att boka resor som inte var enligt bokningssystemet, men "computer says yes", så då gick resebokningarna igenom. I praktiken var detta bara ett problem på kontoret i Tallinn, eftersom det bara är poänggalningar som skulle göra tokbokningar, och de skulle aldrig göra en tokbokning utan 2-4-1.

Nån gång sent på hösten ser någon långt ner i näringskedjan på SAS huvudkontor några konstiga bokningar i bokningssystemet. Efter lite uppföljning visar det sig att det finns fler bokningar, och alla kommer från samma bokningskontor (Tallinn). Det rör sig lite uppåt hos SAS, och man skickar ett mail till chefen för Tallinnkontoret och ber att de ska följa regelverket bättre framöver. Från SAS sida släpper man ärendet, övertygad om att det nu är hanterat.

Ett nytt bokningssystem för awards är "på gång" så att kunder kan boka själva, så att komplettera befintliga bokningssystemet med stöd för att följa upp att regler följs är inte aktuellt. Att den nya bokningssystemet försenats gång på gång är olyckligt, men så länge det är "nästan färdigt" kommer man inte göra något annat.

På Tallinnkontoret (som med största sannolikhet inte är ett SAS-kontor, utan en outsourcad verksamhet) tas skrivelsen emot med fasa. Man är rädd att förlora avtalet med SAS, så man drar i bromsen. Eftersom bokningssystemet inte ger agenterna något stöd för att se om en bokning är enligt reglerna eller ej så uppfinner kontorschefen ett antal regler som agenterna måste agera efter. Man skruvar åt dessa rätt hårt, så att man inte riskerar att reta upp SAS igen. Efter kontakt med verkligheterna så visar det sig att reglerna inte fungerar i praktiken, så man skruvar om dem lite.

Jag tror att SAS huvudkontor inte alls känner till denna diskussion, och förmodligen har man i huvudsak varit omedvetna om vilken typ av bokningar som gick att göra tidigare.
 

Gus

Medlem
Nu är jag riktigt irriterad på Tallinn!!! :mad:

Jag hade en perfekt bokning till Seychellerna men har kommit på att vi nog hellre vill till Centralamerika. Jag ringde idag Tallinn och skulle boka Stockholm-Zurich-Miami-Managua (Nicaragua) för 3 personer. De första legsen var med Swiss, Miami-Managua var med Taca Airlines. Agenten bekräftade alla flygen och sa att hon var tvungen att avboka Seychellerna för att jag skulle ha tillräckligt med Points, ok sa jag. Precis när hon skulle biljettera den nya resan så sa hon att hennes supervisor gick förbi hennes skrivbord och såg att hon skulle boka in mig på Taca Airlines. Supervisorn sa att Taca inte är Star Alliance och att det inte kan ingå i bokningen! :eek: Jag sa att Taca tillhör Avianca och att man tjänar SAS-poäng på deras flighter, men supervisorn stod efter en extra kontroll på sig!!. EuroBonus partners - Avianca - SAS Jag frågade då om jag kunde få åka från Miami via Panama till Managua med Copa Arlines men då blev det för många stopp i ankomstzonen sa agenten! Agenten kunde inte svara på hur hon kunde få upp Taca-flighter i sin dator om man inte fick boka dem. :confused:

Så nu står jag här utan resa till Seychellerna och utan resa till Managua! :mad:

1. Ska man inte kunna boka Taca Airlines med Eurobonuspoäng?
2. Finns det ett enda bonusprogram i världen som tillåter så få stop som Eurobonus? Man kan ju knappt flyga någonstans längre med de nya reglerna?!
3. Någon som har synpunkter i övrigt? Jag tycker man borde avskaffa Tallinn för så här ska det inte få gå till enligt mig?
 

agehall

Medlem
Reglerna har ju ändrats minst två gånger sedan dess, så det är inte nödvändigtvis relevant.

Och ett tips: länka aldrig till en sida med inlägg - länka alltid till ett specifikt inlägg. Då antalet inlägg per sida kan väljas av användaren behöver inte sidan X innebära att två användare ser samma inlägg där.
 
1. Så sent som förra året gick det i alla fall. Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2017 | Sida 5 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
3. Så du tycker det är rimligt att Tallinn avbokar en resa i högsäsong som troligtvis inte går att boka igen (pga 3 awardplatser) och i nästa stund säger att resan jag precis fick bekräftad inte får bokas?

Jag förstår din irritation. Det står faktiskt tydligt på SAS hemsida att det går att använda sina poäng för bokning på Avianca och Grupo TACA.

Stå på dig för oavsett vad som gäller just nu så ligger felet hos SAS, eller deras representant. Antingen har SAS missat att uppdatera hemsidan och det är ju på basis av den informationen som du godkänner avbokningen, eller så har agentens manager gjort fel.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Nu är jag riktigt irriterad på Tallinn!!! :mad:

Jag hade en perfekt bokning till Seychellerna men har kommit på att vi nog hellre vill till Centralamerika. Jag ringde idag Tallinn och skulle boka Stockholm-Zurich-Miami-Managua (Nicaragua) för 3 personer. De första legsen var med Swiss, Miami-Managua var med Taca Airlines. Agenten bekräftade alla flygen och sa att hon var tvungen att avboka Seychellerna för att jag skulle ha tillräckligt med Points, ok sa jag. Precis när hon skulle biljettera den nya resan så sa hon att hennes supervisor gick förbi hennes skrivbord och såg att hon skulle boka in mig på Taca Airlines. Supervisorn sa att Taca inte är Star Alliance och att det inte kan ingå i bokningen! :eek: Jag sa att Taca tillhör Avianca och att man tjänar SAS-poäng på deras flighter, men supervisorn stod efter en extra kontroll på sig!!. EuroBonus partners - Avianca - SAS Jag frågade då om jag kunde få åka från Miami via Panama till Managua med Copa Arlines men då blev det för många stopp i ankomstzonen sa agenten! Agenten kunde inte svara på hur hon kunde få upp Taca-flighter i sin dator om man inte fick boka dem. :confused:

Så nu står jag här utan resa till Seychellerna och utan resa till Managua! :mad:

1. Ska man inte kunna boka Taca Airlines med Eurobonuspoäng?
2. Finns det ett enda bonusprogram i världen som tillåter så få stop som Eurobonus? Man kan ju knappt flyga någonstans längre med de nya reglerna?!
3. Någon som har synpunkter i övrigt? Jag tycker man borde avskaffa Tallinn för så här ska det inte få gå till enligt mig?
1. TACA är med Star Alliance så det ska gå att boka med EuroBonus poäng.
The History of Star Alliance — Star Alliance Employees
Star Alliance skrev:
June 2012

Avianca, Taca Airlines and Copa Airlines join Star Alliance
2. Få stop? Kolla Aegean Airlines Miles+Bonus. De tillåter endast ett byte per bonusresa. Inte per riktning.
3. Det är SAS/Tallinn som bestämmer om din routing är giltig eller inte. Våra synpunkter betyder noll i detta sammanhang.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen