Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2016)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tips till er som inte redan visste.

Ändrar du en existerande awardbokning med SAS(metal) till delvis med Star Alliance så måste de avboka SAS benet för att återbetala skatter och tillägg och därefter göra ny bokning. (Risken är självfallet att SAS-awardbiljetterna antingen inte kommer tillbaka ut för bokning alt. att någon hinner ta dom.)

Mitt case, ursprunglig bokning: SAS GOT-ARN-LAX / SFO-CPH-GOT x 4 pers (515kr/st)
Ändrade till SAS GOT-ARN-LAX / SFO-FRA-GOT x 4 fick betala sedvanligt 150kr + 1247kr x 4 pers.

Ingen återbetalning av 515kr x 4.

När började de med detta? Jag bokade om en ren SAS till en SAS + Star Alliance i maj. Fanns inga nya SAS-awards de dagarna att ta, men det var aldrig någon diskussion om detta vid bokning, gick hur bra som helst.

När började de med detta? Jag bokade om en ren SAS till en SAS + Star Alliance i maj. Fanns inga nya SAS-awards de dagarna att ta, men det var aldrig någon diskussion om detta vid bokning, gick hur bra som helst.

Ingen aning, jag tänker testa och ringa imorgon igen. Bör tilläggas men borde vara irrelevant är att jag använde 2-4-1 vouchers.

Jag gjorde detsamma förra veckan. Hade ingen aning det skulle ha fungerat så, så jag kollade aldrig om det fanns extra awardbiljetter på returdagen, men det var aldrig ngt snack om att ev avboka återresan med SAS för att boka om det.
Å andra sidan kanske det var exakt det dom gjorde utan att säga ngt.

Ledsen om detta har tagits upp i tråden, men säg att man inte har riktigt koll på hur mycket spend man har på ett år, hur och vart ser man när man nått upp till en voucher?

Jag gjorde detsamma förra veckan. Hade ingen aning det skulle ha fungerat så, så jag kollade aldrig om det fanns extra awardbiljetter på returdagen, men det var aldrig ngt snack om att ev avboka återresan med SAS för att boka om det.
Å andra sidan kanske det var exakt det dom gjorde utan att säga ngt.

Du blev krediterad ursprungliga skatter och tillägg och fick en omberäkning och ny debitering?

Tips till er som inte redan visste.
Ingen återbetalning av 515kr x 4.

Detta låter lite lustigt. Enligt SAS site så skall avbokning inte kosta något. Visserligen så ändrar du din bokning, men de facto resultatet är ju att du helt avbokar den första biten, med risken att förlora platserna.

Du blev krediterad ursprungliga skatter och tillägg och fick en omberäkning och ny debitering?

Inte helt säker.
Ursprungsbokningen bokade frun. Jag bokade om och blev debiterad (150+561)*2.
Ska be henne kolla ikväll om hon fick en kreditering, men det tror jag inte för skatter och avgifter enligt kvittot var (945+370)*2.

Detta låter lite lustigt. Enligt SAS site så skall avbokning inte kosta något. Visserligen så ändrar du din bokning, men de facto resultatet är ju att du helt avbokar den första biten, med risken att förlora platserna.

Ja visst gör det!

Jag ringde även idag, då fick jag självfallet ett annat svar. Motivering nu var att jag enbart betalade mellanskillnaden vid ändringen av biljetterna. Det låter mer rimligt, dock har jag för mig att det under våren kom en nyhet kring att man infört en fast avgift och att den var lägre än 1800 kr per biljett. Hittar dock inte inläggen kring detta längre.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen